گزارش آماری نقض حقوق هنر و هـنرمـــــــــندان در بهمن ماه ۱۳۹۹

 تهیه و تنظیم : ابراهیم فداکار

در گزارش بهمن ماه ۱۳۹۹ به شرح نقض حقوق هنر و هنرمندان می پردازیم:

اجتماعی

اکران نوروزی ۱۴۰۰ زیر سایه انتخابات/ طرح‌های تشویقی سازمان سینمایی جواب می‌دهد؟

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، اکران نوروزی تا پیش از دوران کرونا با اقبال خوبی از سوی صاحبان آثار مواجه می شد به گونه ای که شورای صنفی نمایش در انتخاب و چیدمان اکران دچار مشکل می شد. تلاش می شد تا هر پخش کننده تنها یک فیلم در اکران نوروزی به ثبت برساند و اگر دو فیلم از یک دفتر پخش متقاضی اکران نوروز بود حتما یک فیلم را به دلخواه باید حذف می کرد و به اکران دوم یا سوم عید موکول می کرد اما امروز شرایط متفاوت شده صاحبان آثار با توجه به کم رونقی سالن های سینما علاقه ای به اکران فیلمشان در نوروز ۱۴۰۰ نشان نمی دهند.

چند سالی است که تئاتر حال کسی را خوب نمی‌کند

کوروش زارعی بازیگر تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه تئاتر  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت فعلی هنر تئاتر گفت: تئاتر باید رنگ و لعاب، ریتم و ضرب، جذابیت و موضوع داشته باشد و بتواند مخاطب را با خود همراه کند. متاسفانه چندسالی است که تئاتر ما جذاب نیست، ریتم ندارد، قصه ندارد و نمایش‌های ما روی هوا اجرا می‌شوند که این خیلی بد است.

پرده‌برداری محمود علوی از نام تولیدات سینمایی و تلویزیونی وزارت اطلاعات

محمود علوی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی دوشنبه شب در جریان گفت‌وگو با تلویزیون رسمی ایران علاوه بر اظهارات خبرساز دیگرش درباره مسائل مختلف امنیتی، به محصولات نمایشی تولید شده توسط این نهاد اشاره و برای نخستین بار به صورت رسمی نام آنها را اعلام کرد.داو تأیید کرد که فیلم‌های «روباه»، «ماجرای نیمروز»، «شبی که ماه کامل شد»، «سیانور»، «امکان مینا»، «شبی که ماه کامل شد»، «روز صفر» و سریال‌های «پازل»، «سارق روح»، «تعبیر وارونه یک رویا» و «خانه امن» محصول این نهاد امنیتی هستند.

بیانیه ساترا در واکنش به اظهارات اخیر وزیر ارتباطات

ساترا در واکنش به اظهار بی‌اطلاعی وزیر ارتباطات نسبت به تخلفات ترافیک اپراتورهای همراه در رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر بیانیه ای صادر کرد. به گزارش ایسنا، روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی (ساترا) اعلام کرد، «پیرو اظهارنظر وزیر ارتباطات درباره ورود ساترا به محاسبه غیرقانونی هزینه ترافیک رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر توسط اپراتورهای همراه به اطلاع می‌رساند.

سند چشم‌انداز مداحی کشور تدوین می‌شود

به گزارش حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی طاهری رئیس هیأت مدیره خانه مداحان کشور با اشاره به این که توسعه و ترویج فرهنگ اسلامی از مهم‌ترین رسالت‌های مداحان و اهل منبر است، گفت: به منظور تحقق تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر رعایت اصول اسلامی و فرهنگ اسلامی در بین مداحان با همکاری اعضای خانه مداحان کشور سند چشم‌اندازی در دست تدوین است.

در پسا کرونا اجازه ندهیم چراغ تئاتر ها خاموش شود و سالن ها سوت و کور بماند!

امیر دلفانی هنرمند جوان سال‌ها است که در حوزه بازیگری و کارگردانی در تئاتر فعالیت می کند و موسس گروه تئاتری آریاگران صحنه است. این کارگردان در این خصوص که وضعیت جشنواره با توجه به پروتکل های بهداشتی چگونه  بود بیان کرد: در جشنواره تئاتر فجر اهالی تئاتر دست به دست هم دادند و با حفظ پروتکل های بهداشتی نمایش را روی صحنه بردند و علاوه بر آن مردم و تماشاگران عزیز پروتکل های بهداشتی را رعایت کردند، دست های خود را قبل از ورود ضد عفونی کردند و ماسک هایشان را لحظه ای از صورت خود برنداشتند خلاصه حواس ها به شدت جمع بود و با رعایت اصول بهداشتی نمایش را اجرا کردیم.

آیا واقعا گردشگری ایران سرحال است

خبرگزاری مهر _ گروه جامعه؛ شیوع ویروس کرونا در سال ۹۹ تیر آخری بود که به صنعت گردشگری وارد شد. از سال ۹۸ با توجه به اتفاقات متعددی که از اول سال رخ داده بود، صنعت گردشگری روز به روز حال ناخوش تری را حس می‌کرد تا اینکه اسفند ماه کرونا کاملاً صنعت گردشگری نه تنها جهان بلکه ایران را تحت تأثیر قرار داد. از آن زمان تا کنون که نزدیک به یک سال می‌شود، همیشه متولیان وزارت بهداشت مردم را از سفر و دید و بازدید منع کردند.

شیرالی‌نژاد: ما تئاتری‌ها خوب شعار می‌دهیم اما کمتر به فکر کمک به یکدیگریم

ایرنا نوشت: کارگردان نمایش «مختلفیم» معتقد است: اهالی تئاتر دیگر مانند گذشته از یکدیگر حمایت نمی‌کنند و همین مساله برطرف کردن آسیب‌ها را سخت‌تر می کند در عین حال به جای یاری هم، اشکالات را بر گردن دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌اندازیم. آرمان شیرالی‌نژاد کارگردان نمایش «مختلفیم» درباره حضور در جشنواره تئاتر فجر گفت: نزدیک یک سال است که برای اجرای این نمایش تمرین می کنیم. اجرای عموم هم از روز گذشته آغاز شده است. کار ما به شش زبان زنده دنیا اجرا می شود که در اصل برای جشنواره جهانی آماده شده بود ولی به دلیل شیوع کرونا برنامه‌ریزی مان تغییر کرد. این نمایش قرار است در خرداد ماه سال آینده (۱۴۰۰) زیر نظر خانه اشتوتگارد آلمان در این کشور اجرا برود.

درهای موزه هنرهای معاصر بعد از ۲ سال باز شد

موزه هنرهای معاصر تهران بعد از بیش از دو سال تعطیلی به منظور مرمت و بازسازی، در نهایت عصر روز پنجشنبه (۹ بهمن‌ماه) با نمایش مجموعه آثار اهدایی زنده‌یاد منیژه میرعمادی، از هنرمندان معاصر ایران، به صورت رسمی افتتاح شد. به گزارش ایسنا، مراسم بازگشایی موزه هنرهای معاصر تهران عصر روز پنجشنبه (۹ بهمن‌ماه) با حضور سیدمجتبی حسینی (معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی)، هادی مظفری (مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی)، احسان آقایی (رئیس موزه) و مهمانانی از سفارت‌های خارجی در ایران، برگزار شد.

بین تئاتر و زندگی مرزی وجود ندارد/ تجربه اجرا در روزهای کرونایی

روزبه حسینی کارگردان نمایش «الف کاف شین» که روز گذشته در اولین روز از برگزاری جشنواره تئاتر فجر در تالار مولوی به صحنه رفت درباره علاقه‌اش به تئاتر به خبرنگار مهر گفت: واقعیت این است که برای من بین تئاتر و زندگی مرزی وجود ندارد. وقتی اهل تئاتر باشی و کاری نکنی، مثل این است که زندگی‌ات را از دست داده‌ای.

 محمدرضا حسن‌بیگی بر اثر کرونا درگذشت

محمدرضا حسن‌بیگی، نوبیسنده و از اهالی مطبوعات روز چهارشنبه (اول بهمن ماه) و در سن ۶۹ سالگی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت. محمدرضا حسن‌بیگی که از اهالی مطبوعات بود که فعالیت فرهنگی خود را در رادیو ادامه داد. او کار مطبوعات را در سال‌های قبل از انقلاب آغاز کرد و در دوران فعالیت مطبوعاتی با نشریاتی همچون «اطلاعات هفتگی»، «جوانان امروز»، «خانواده»، «اسرار»، «جوان امروز» و … همکاری داشت. او همچنین از شماره‌های نخستین مجله «خانواده» در این نشریه حضور داشت و تا پایان عمر  نیز این همکاری ادامه داشت.

داغی بر دل جامعۀ موسیقی اصفهان

حسین کیوان، آهنگساز، شاعر و نوازندۀ تنبک و سنتور، غروب روز گذشته به دلیل بیماری سرطان درگذشت. سعید مزدک، هنرمند باسابقۀ موسیقی اصفهان با اعلام این خبر به ایسنا گفت: اصل هنرمند بودن، بااخلاق بودن است و استاد کیوان این خصیصه را داشت. احترامی که این هنرمند برای جوانان قائل بود، او را به پدر دل‌سوختۀ جامعۀ موسیقی اصفهان بدل کرده بود.

عباس صفاری ناتمام ماند

شمس لنگرودی با روایتی از دوستی خود با عباس صفاری از ناتمام ماندن این هنرمند می‌گوید. او از این‌که صفاری تلاش می‌کرد موسیقی و هارمونی جدیدی در شعرش به وجود بیاورد و از ناتمام ماندن نقاشی‌هایی که تصمیم داشت برای‌شان نمایشگاه برگزار کند و نیز ترجمه شعرهای باستان ملل می‌گوید. آن سال‌ها که عباس صفاری در خلوت خود در آمریکا شعر می‌گفت، این شمس لنگرودی، شاعر و پژوهشگر ادبی بود که پس از آشنایی‌اش با این شاعر و مترجم پای شعرهایی را که از خلوت او می‌آمدند به رسانه‌های ایران باز کرد و شهرت او آغاز شد. حالا چند ساعتی می‌گذرد از این‌که عباس صفاری شعرها و نقاشی‌هایش را ناتمام رها کرده و رفته است؛ از کالیفرنیا خبر رسید که این شاعر، نویسنده، مترجم و هنرمند گرافیست در سن ۶۹سالگی و در پی ابتلا به کرونا در بیمارستانی در نزدیکی محل زندگی‌اش از دنیا رفته است.

جهت کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق هنر وهنرمندان بازدید فرمایید

https://honar.bashariyat.org/