لیست جدید کتابهای منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – نیمه دوم آپریل ۲۰۲۱

کتاب “کمیته ۳۰۰؛ کانون توطئه های جهانی”

نوشته دکتر جان کولمن  ترجمه دکتر یحیی شمس
دکتر جان کولمن مولف کتاب که خود یکی از اعضای پیشین MI6 سازمان جاسوسی (خارجی) بریتانیا بوده، در مورد گروه توطئه‌ گرانی که هیچ ‌یک از مرزهای ملی نمی ‌شناسد و خود را فراتر از قوانین همه کشورها قرار داده و تمامی ابعاد زندگی سیاسی، دینی و اجتماعی، بازرگانی، صنعتی، معدنی و بانکداری مردم جهان و حتی قاچاق مواد مخدر را زیر سلطه خود دارند پرده ‌‌ها را به کناری می ‌زند. این کتاب دانش شما را درباره این گروه کوچک نخبه که خود را در برابر هیچ مرجعی به جز اعضا گروه خود پاسخگو نمی ‌داند افزایش می‌دهد راستی چرا درباره این گروه که سرنخ تمامی رخدادهای جهان را در دست دارند تنها معدودی آگاهی دارند.


کتاب ” در جستجوی صبح “
خاطرات عبدالرحیم جعفری بنیانگذار موسسه انتشارات امیرکبیر
پس از پیروزی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و بازداشتهای‌ مکرر و محاکمه‌ در دادگاهی‌ که‌ طبق‌ مصوبةه شورای‌ عالی‌ انقلاب‌ اسلامی‌ و ضوابط‌ آیین ‌نامه ‌های‌ دادسراها و دادگاههای‌ انقلاب‌ صلاحیت‌ محاکمه‌ برای‌ اتهامات‌ وارده‌ بر من‌ را که‌ تمام‌ کذب‌ محض‌ بود نداشت‌ مقرر گردید که‌ یک سوم‌ اموال‌ من‌ و تشکیلات‌ موسسة‌ امیرکبیر به‌ جامعه‌ مدرسین‌ و یا جامعه ‌الصادِ واگذار گردد و چون‌ جوامع‌ مزبور از قبول‌ آنها خودداری‌ کردند پس‌ از سه‌ سال‌ بلاتکلیفی‌ در زندان‌ اوین‌ و جو خشونت‌ بار آن‌ ایام‌ در یک‌ جلسه‌ شبیه‌ به‌ دادگاه‌ حسنک‌ وزیر با تهدید و ارعاب‌ و تهدید به‌ مرگ‌ و ترس‌ طبق‌ نوشته ‌ای‌ به‌ نام‌ صلحنامه‌ تمام‌ تشکیلات‌ امیرکبیر و ملحقات‌ آن‌ به‌ سازمان‌ تبلیغات‌ اسلامی‌ واگذار شد و من‌ خانه ‌نشین‌ شدم‌.


کتاب “اینک دختری میهن من است”
شیرکو بیکس ترجمه سیامند شاهسواری
مجموعه ای از شیرکو بیکس، شاعرکرد که در سبک نثر مفتوح و آمیزه ای ازشعر و نثر نوشته شده است.
در حال حاضر من و میهنم از هم دور هستیم
از هم جدا افتاده ایم
همچون دور افتادن دره ای از کوهش
همچون جدا شدن میان کوه و کمر با خندقی
در حال حاضر من و میهن تماما از همدیگر جدا افتاده ایم
روحا از هم جدا افتاده ایم


کتاب ” دستهای آلوده “
نوشته ژان پل سارتر️ ترجمه جلال آل احمد
دست‌ های آلوده نام نمایشنامه ‌ای است اثر ژان پل سارتر، نویسنده ادبیات متعهد فرانسه، که در سال ۱۹۴۸ منتشر شده و این نمایشنامه در دوم آوریل همان سال در تئاتر آنتوان پاریس، به کارگردانی پیتر والدو و همکاری ژان کوکتو و همچنین بازی فرانسوا پریر و آندره لوگو بر روی صحنه رفته ‌است.داستان این نمایشنامه هفت ‌پرده ‌ای در سال ۱۹۴۵ رخ می ‌دهد. البته غیر از پرده اول و هفتم، باقی ماجرا بازگشت به گذشته (خاطرات اوگو) است به دو سال قبل ‌تر یعنی ۱۹۴۳، زمانی که مسایل درونی حزب کمونیست فرانسه دست‌ مایه اصلی این نمایشنامه می ‌گردد. همچنین از دیگر موضوعاتی به صورت نمادی مطرح شده در داستان مسئله اتحاد حزب کمونیست فرانسه در طی جنگ جهانی دوم با احزاب لیبرال و سلطنت‌ طلب است. ماجرای داستان در منطقه ایلیریا، که در نمایشنامه به صورت یک “کشور” در نظر گرفته شده است، می ‌گذرد.


 کتاب ” مسئله اسپینوزا “
نوشته دکتر اروین د. یالوم  ترجمه زهرا حسینیان
اسپينوزا يکي از برجسته ترين فيلسوفان خردگرای پس از رنه دکارت است. اروين د. يالوم در کتاب “مسئله اسپينوزا” به سراغ انديشه های او در حوزه الهيات و فلسفه سياسی در قالب داستان رفته است. از آن جا که اسپينوزا فيلسوفی منزوی و کناره گير بوده است، اطلاعات اندکی درباره زندگی اش وجود دارد و يالوم هم در اين داستان آنقدرها به اين موضوع کاری ندارد. با اين که رمان “مسئله اسپينوزا” درباره يک فيلسوف برجسته و تأثيرگذار است. نويسنده اين کتاب يک روانشناس و روان درمانگر است و اين رمان به نوعی رمانی روانشناختی است. اين رمان دو شخصيت محوری دارد: اسپينوزا و آلفرد روزنبرک، نظريه پرداز يهودستيز حزب نازی که در دادگاه نورنبرگ به اعدام محکوم شد و اين رمان در واقع واکاوی شخصيت و رفتار اين و شخصيت است.


کتاب “زنگها برای که به صدا در می آیند؟”
نوشته ارنست همینگوی ترجمه رحیم نامور
زنگ‌ ها برای که به صدا درمی ‌آیند نام رمانی است از ارنست همینگوی که در سال ۱۹۴۰ منتشر شد. این رمان روایت داستان رابرت جوردن، سرباز آمریکایی، است که در میانه جنگ‌ های داخلی اسپانیا به بریگاد بین ‌المللی پیوسته‌ است. وی به ‌عنوان متخصص مواد منفجره وظیفه یافته‌ است پلی را که بر سر راه دشمن قرار دارد منفجر کند. جفری مایر، نویسنده زندگی‌ نامه همینگوی، اعتقاد دارد که این اثر یکی از بهترین آثار همینگوی در کنار پیرمرد و دریا، وداع با اسلحه و خورشید هم طلوع می‌کند است.

کتاب ” ارداویراف نامه ” پنج جلد
چکیده

جلد اول

جلد دوم

جلد سوم

جلد چهارم

جلد پنجم
“اَردا ویراف نامه یا اَردا ویراز نامه” نام یکی از کتاب‌ های نوشته ‌شده به زبان پارسی میانه است که از پیش از اسلام به جا مانده‌ است. مضمون کتاب، اعتقادات عامه ایرانیان پیش از اسلام درباره آخرت است. ویراف یا ویراز نام یکی از موبدان عهد ساسانی است. وی نویسنده کتابی درباره سفرش به دنیای پس از مرگ است. این کتاب با نام ارداویراف نامه یا ارداویراف نامک به زبان پهلوی از وی به‌یادگار مانده‌ است.


کتاب ” محاکمه ژاندارک “
اثر مشهور برشت نمایشنامه “محاکمه ژاندارک” است که در مورد قرون وسطی و اختلاف بین دو کشور اروپایی فرانسه و انگلیس است. این اثر اشغال کشور فرانسه توسط انگلیس و ضعف مقامات فرانسه را در مقابل آن نشان می دهد. خیانت اشراف و بخصوص کلیسا در این اثر بیشتر به چشم می خورد. این اثر برشت به لحاظ تاریخی نیز سندیت دارد و برگرفته از یک واقعیت تاریخی است. “ژاندارک” ؛ کسی است که رنج‌ و محنت‌ های زنان تمام تاریخ و تمامی یک ملت را یکجا به نمایش می ‌گذارد. محنتی که به دست خدای ساخته و پرداخته جامعه مردسالار برای حفظ نظم موجود بر زنان و بر همه مردم تحمیل شده است. آخر او انتخاب کرده است که تسلیم نشود. این تقدیر اوست. اگر چه به سمت چنین سرنوشتی می‌ رود، اما این تقدیر را خودش در یک انتخاب آگاهانه رقم زده است.


کتاب ” انسان در جستجوی معنا “
نوشته دکتر ویکتور فرانکل  ترجمه دکتر نهضت صالحیان و مهین میلانی
دکتر ویکتور فرانکل بنیان گذار مکتب معنا درمانی (لوگو تراپی)، در ۲۶ مارس سال ۱۹۰۵ در وین متولد و در دوم سپتامبر سال ۱۹۹۷ در سن ۹۲ سالگی در همان شهر درگذشت. فرانکل را در سن ۳۷ سالگی به اردوگاه آشوییتس نازی های آلمانی بردند.  در اردوگاه که همه چیز را از او گرفته بودند؛ این شیوه تفکر در فرانکل بوجود آمد که می گفت: “مهم آن نیست که من چه می خواهم باشم؛ مهم آن است که من چه کسی باید باشم.”


کتاب” راهنمای تصویربرداری، صدابرداری و تدوین نمایش”
گردآوری و ترجمه: حسن ملکی
«فیلمِ نمایش یکی از مستندات به جا مانده از اجرای زنده است که در سال‌های اخیر تبدیل به یک محصول هنری شده است. در دهه‌ گذشته از این محصول بیشتر به منظور یک سند برای ارائه‌ نمایش به کمپانی‌ها و جشنواره‌ها استفاده می‌شد؛ اما با فراگیر شدن بیماری کرونا، تماشای فیلمِ نمایش توسط علاقه‌مندان به هنر نمایش، درحال تبدیل شدن به یک رفتار هنری مرسوم است.


کتاب ” بچه های نیمه شب “
نوشته سلمان رشدی ترجمه مهدی سحابی
بچه ‌های نیمه‌ شب رمانی است نوشته سلمان رشدی، در سال ۱۹۸۱. سلمان رشدی در این رمان به دوران گذار از استعمار انگلیس به استقلال هند می‌پردازد. بچه‌ های نیمه ‌شب جایزه بوکر ۱۹۸۱ و جایزه جیمز تیت بلک مموریال را در همان سال از آن خود کرد. در جشن سالگرد بیست و پنجمین و چهلمین سال برگزاری جایزه بوکر، در ۱۹۹۳ و ۲۰۰۸، بچه‌های نیمه ‌شب جایزه بوکر بوکرها و جایزه بهترین برگزیدگان بوکر در همه زمان ‌ها را برنده شد. همچنین این رمان تنها رمان هندی است که در لیست ۱۰۰ رمان برتر انگلیسی زبان مجله تایم از زمان انتشار در سال ۱۹۲۳ آن تاکنون قرار گرفته است.
کتاب “بچه های نیمه شب” داستان زندگی سلیم سینایی، یکی از هزار و یک کودکی است که در نیمه شب استقلال هند، در ساعت ۱۲ نیمه شب متولد شده اند و هر یک توانایی خاصی دارند. سلیم که خود راوی داستان نیز هست، در کنار زندگی خود زندگی کشورش هند را نیز به تصویر می کشد. سلیم ضمن ذکر داستان کشورش و داستان زندگی خود، خود را در وقایعی که در کشورش رخ می دهد سهیم می داند و حتی به نوعی خود را همزاد کشورش هند می داند.


کتاب “پیدایش انسان و عقاید داروین”
نوشته آ. ای. فارایوین  ترجمه عزیز محسنی
هنگامی که داروین پس از اکتشاف مجدد نظریه تکامل موجودات زنده و اثبات قطعی آن و بیان نتیجه نهایی آن که اشتقاق انسان از حیوانات باشد ،پرداخت باران دشنام و اهانت بر سر او باریدن گرفت و از هر سوی مخالفت با وی آغاز گردید. ولی سرانجام به پیروزی او پایان یافت. افکار انسان اینکه انسان در طبیعت موجودی است ممتاز و شاهکار آفرینش پروردگار هرچه در جهان است برای رضای اوست،  و اوست که مرکز کائنات و کلیه موجودات طبیعت در پیرامون وجود او دور می زند. مرکزیت زمین و مرکزیت انسان مدت مدیدی افکار مردم را به خود مشغول داشت. در آغاز پیدایش دوره علمی جدید شالوده این عقاید درهم ریخته شد.