لیست جدید کتابهای منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – مای ۲۰۲۱

کتاب “مقررات مالی و محاسباتی”

نوشته‌ی حمید دیانت پی،
به بررسی قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید، قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، قانون محاسبات عمومی، قانون تجارت، قانون برگزاری مناقصات، قانون مالیات بر ارزش افزوده، قانون مالیات‌های مستقیم، قانون عملیات بانکی بدون ربا (بهره)، قانون پولی و بانکی کشور و قانون بیمه بیکاری می‌پردازد.


کتاب” بازگشت از شوروی”

سال‌ها پس از وقوع انقلاب اکتبر ۱۹۱۷، چشم روشنفکران سراسر دنیا به مسکو و روسیه‌ای بود که از اتحاد چندین کشور، به شوروی بزرگ بدل شده‌بود.
در تمام آن سال‌ها، همگان وقوع انقلاب کارگری را در روسیه، تحقق عینی آرزو و امیدهایی می‌دانستند
که حول نظرات اقتصادسیاسی مارکس بالیده‌بود. آنها، شورمندانه وقایع را به نظاره نشسته‌بودند
و با اغماض آنچه را که در تاریخ به وقوع می‌پیوست، تحلیل و تفسیر می‌کردند.
بازگشت از شوروی (به فرانسوی: Retour de l’U.R.S.S.) نام یک کتاب ادبی است
که توسط آندره ژید، نویسندهٔ اهل فرانسه نوشته شده‌است.
این کتاب یکی از آثار مشهور ادبی جهان است. آندره ژید در بخشی از کتاب می نویسد:
آنچه در اتحاد جماهیر شوروی انگ مخالف با دولت را می خورد، در حقیقت آزادی انتقاد و آزادی فکر است.
استالین چیزی جز تحسین و تمجید را بر نمی تابد. و تمام آن کسانی را که نمی توانند او را تحسین کنند، رقیب و دشمن خود می پندارد.


کتاب صوتی “شاهنامه فردوسی ” قسمت چهاردهم

اثر: ابوالقاسم فردوسی  راوی: اسماعیل قادر پناه
بر اساس نسخه معتبر چاپ مسکو
حماسه ای منظوم، بر حسب دست نوشته‌های موجود دربرگیرنده نزدیک به ۵۰٬۰۰۰ بیت تا نزدیک به ۶۱٬۰۰۰ بیت  و یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین سروده‌های حماسیِ جهان است که سرایش آن دست‌آوردِ دست‌کم سی سال کارِ پیوستهٔ اینسخن سرای  نامدار ایرانی  است


کتاب ” سوگ سیاوش “

نوشته شاهرخ مسکوب
کتاب شامل بر سه فصل می باشد: “غروب، شب و طلوع”. حکایت مرگ سیاوش و برآمدن پسرش کیخسرو و برقراری نیکی در ایران. با توضیحاتی از داستان شاهنامه و نیز روایتهای دینی – تاریخی مرتبط در ایران باستان. خوانشی امروزی از مرگ سیاوش، همراه با نکاتی از شاهنامه رو گوشزد میکند و در عین حال متوجه است که دارد با عینک امروز به شاهنامه نگاه میکند. این کتاب انباشته ای است از مطالب زیاد دررابطه با افسانه های قدیمی ایرانی ـ به ویژه داستان سیاوش ـ که در هاله ای ازوجاهت ادبی، تبدیل به تحلیل و تأویلی عمیق و فلسفی از اساطیر و شخصیت های حماسی ایران شده است.


کتاب “فلسفه در شش ساعت و پانزده دقیقه”

نوشته ویتولد گومبروویچ ترجمه مجید پروانه پور
ویتولد مارین گومبروویچ، رمان ‌نویس و نمایشنامه ‌نویس لهستانی، یکی از چهره ‌های برجسته ادبیات اروپای شرقی و از نویسندگان شناخته ‌شده قرن بیستم به حساب می‌ آید. اگرچه گومبروویچ را بیشتر با حوزه “ادبیات” می ‌شناسند؛ ولی او تسلط چشمگیری نیز بر “فلسفه” داشته است. این کتاب دلیلی بر دلبستگی خاص او به فلسفه و برای شناخت بهتر و عمیق ‌تر پشتوانه فکری او است.
“فلسفه در شش ساعت و پانزده دقیقه” آموزش خوبی برای دوستداران فلسفه و دانستن دیدگاه ‌های فلسفی برخی از چهره ‌های نامدار فلسفه است. کتاب را درواقع خود گومبروویچ ننوشته است؛ بلکه آنچه در قالب کتاب حاضر جمع ‌آوری و ویراستاری شده، یادداشت ‌های یکی از دانشجویان حاضر در کلاس‌های فلسفه او بوده که از ۲۷ آوریل تا ۲۵ مه ۱۹۶۹ برگزار شده است. این درس ‌ها حول محور نظریات کانت، شوپنهاور، هگل، کی ‌یرکگور، سارتر، هایدگر، مارکس و نیچه می ‌چرخد.


کتاب ” شازده احتجاب “

نوشته هوشنگ گلشیری
شازده احتجاب اثری زیبا از هوشنگ گلشیری است که برای بار اول در سال ۱۳۴۸ منتشر شد و پس از آن نیز بارها تجدید چاپ شد. شازده احتجاب رمانی خوش اقبال است که به زبان های انگلیسی و فرانسوی ترجمه شده است. این کتاب روایتی غیر خطی و دایره ای دارد و راویان متعددی آن را روایت میکنند. زوایای خود نویسنده، زاویه دید دانای کل محدود به ذهن شازده احتجاب و فخری با تک گویی های درونی اش. این کتب را می توان واکاوی عمیقی در لایه های فرهنگ و تاریخ ایران دانست به این خاطر که به زعم عده ای روایتی است از فروپاشی نظام شاهی و خانی در سنت و فرهنگ ایرانی.


کتاب ” مهدی بیا “

نوشته دکتر لطف الله روزبهانی
چگونگی آنکه اين امام يازدهم را فرزندی شناخته نشده بود. از اينرو چون مرد به ميان پيروانش پراکندگی افتاد. يک دسته گفتند: “امامت پايان پذيرفت” يکدسته برادر او جعفر را (که شيعيان جعفر کذاب می نامند) به امامی پذيرفتند. يک دسته هم چنين گفتند: “آن امام را پسری پنج ساله هست که در سرداب نهان می باشد و امام اوست”. سردسته اينان و گوينده اين سخن عثمان بن سعيد نامب مي بود که خود را “باب” (یا در امام) ناميده ميگفت:
“آن امام مرا ميانه خود و مردم ميانجی گردانيده. شما هر سخنی ميداريد به من بگوييد و هر پولی ميدهيد به من دهيد و گاهی نيز پيغامهایی از سوی آن امام ناپيدا (به گفته خودش: توقيع) به مردم ميرسانيد.


کتاب ” سرگذشت بهرام چوبین “

نوشته بهرام داهیم
بهرام چوبین یا وهرام چوبین یا بهرام ششم یا وهرام چوبینه پسر بهرام گشنسپ از خاندان مهران، یکی از هفت خاندان ممتاز ساسانی بود. بهرام از مردم ری بود. او به علت بلندی قد و عضلانی بودن اندام، به چوبین (مانند چوب) معروف شده بود. بهرام چوبین خود را از تبار اشکانیان می‌دانست و برخی مانند گردیزی و طبری وی را از فرزندان پهلوان ایرانی گُرگین، پسر میلاد، و نیز از نسل تیرانداز مشهور ایرانی،آرش دانسته ‌اند. به روایت تبری، بهرام چوبین را در تیراندازی با آرش همانند می‌کردند. شهرت بهرام چوبین در تیراندازی بدان پایه بوده است که ابن ‌ندیم از کتابی در آیین تیراندازی نام می ‌برد و آن را به بهرام چوبین ـ و یا بهرام‌ گور ـ نسبت می ‌دهد. در شاهنامه نیز وصف تیراندازی بهرام به شابه (سابه، ساوه) شاه، فرمانروای ترکان بسیار شبیه وصف تیراندازی رستم به اشکبوس است. شباهت این دو صحنه، نمودار همانندی این دو پهلوان در جنگاوری و تیراندازی از نگاه فردوسی است.

کتاب ” تمدن و ملالت های آن “

نوشته زیگموند فروید ترجمه محمد مبشری
“تمدن و ملالت‌ های آن” (Das Unbehagen in der Kultur)، از جمله مهم ترین آثار تالیفی توسط زیگموند فروید می باشد که در سال ۱۹۲۹ نگارش و در سال ۱۹۳۰ انتشار یافت. فروید در این کتاب با اتخاذ رویکردی روانکاوانه، تکوین و تکامل فرهنگ و تمدن را مورد مداقه قرار می دهد. کشمکش میان سائق های فردی و اقتضائات اجتماعی که خاستگاه ملالت های تمدن می باشد، موضوعیت اصلی مطروحه در این کتاب می باشد.
از دیدگاه فروید، نیروهایی در پس نیازهای ما وجود دارند که ما را به سوی ارضای آن ها سوق می دهند. این نیروها، “سایق” نام دارند.


کتاب ” مغلطه های روحانیون “

نوشته ن. فخر
نویسنده ناشناس این کتاب که از سبک نگارش و استدلالهایش پیداست یک متفکر و فیلسوف تواناست، تقریبا تمام سفسطه ها و مغلطه های روحانیون ادیان را گردآوری کرده و به بیانی بسیار ساده و روشن به آنها پاسخ داده است. او اگرچه گاهی بسراغ پیچیده ترین مباحث فلسفی هم رفته، اما آن مفاهیم را آنقدر ساده و به زبان شیوای فارسی تشریح کرده که یک نوجوان یا یک فرد نه چندان باسواد هم براحتی مطلب را درک کرده و از آن لذت می برد. در این کتاب به تحلیل بسیاری از مغلطه های مشترک بین روحانیون ادیان گوناگون و بویژه مغلطه های رایج بین روحانیون مسلمان و همچنین تناقضات موجود در قرآن پرداخته شده است. اینکه چرا روحانیون ادیان گوناگون به مغلطه پناه می برند؟ مغلطه های رایج روحانیون کدامند؟ چرا معمولا متوجه مغلطه های روحانیون نمی شویم و آنها را می پذیریم و اینکه چگونه می توان به مغلطه آمیز بودن سخنان روحانیون پی برد؟


کتاب ” جمهوری “

افلاطون (آریستوکلس)️ ترجمه محمد حسن لطفی
از مشهورترین و تاثیرگذارترین متون کلاسیک فلسفه سیاسی در غرب به شمار می‌آید. کتاب شامل ۱۰ کتاب یا نمایشنامه به صورت گفتگو میان سقراط و افراد دیگر است و در آن به مسایلی از قبیل عدالت، نوع حکومت و حقیقت پرداخته شده‌ است.بحث اصلی کتاب در رابطه با نوع حکومت و رابطه‌ عدل و ظلم است.
در قسمتی از کتاب می خوانیم:
“سقراط طی مسیری طولانی، نشان می‌دهد که چرا از نظر او فرد عادل از فرد ظالم از هر نظر برتر است، و تمام بحث ‌هایش پیرامون انواع حکومت، و همچنین درباره‌ نحوه ساختن شهر ایده ‌آل، همه بر این محور شکل می ‌گیرند. سقراط طبق نظمی که برای خود تعریف کرده است، یکی یکی پله‌ های صعود از مراتب گوناگون استدلال را پشت سر می ‌گذارد. از مجموع مباحثات این مدت، سقراط نتیجه می ‌گیرد که فرد عادل آن کسی است که به کمک نیروی عقل، بر درون متلاطم خویش افسار می‌ زند و انواع غرایز حیوانی ‌اش را تحت سلطه‌ عقل در می‌ آورد. خصلت اصلی چنین انسانی اعتدال است، و عقل نخواهد گذاشت که او از جاده‌ی اعتدال خارج گردد و به افراط و تفریط روی اورد. اگر مشکلی برای فرد عادل پدید می‌آید، ایراد نه از او که از شهر است. او باید بر آن شهری حکومت کند که درآسمان ‌ها وجود دارد و سقراط رسالت خود را انتقال این شهر به زمین می ‌داند”.


کتاب ” آشنایی با افلاطون “

نوشته پل استراترن  ترجمه مسعود علیا
در این کتب او می کوشد که هم با زبانی علمی و هم ساده و جذاب حتی برای همه، اطلاعات مفید و جالبی برای آشنایی با شخصیت های بزرگ تاریخ را بدست مخاطب بدهد. در این اثر به شرح زندگی و آثار “افلاطون”، نوشته‌ های او، زمان ‌نگاری وقایع مهم فلسفی، تقویم زندگی و عصر “افلاطون” می ‌پردازد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از کتب می توانید از سایت کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران بازدید فرمائید:

http://ketab.bashariyat.org/