لیست جدید کتابهای منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – نیمه دوم ماه می ۲۰۲۱

کتاب “یادداشتهای محرمانه اوا براون، معشوقه هیتلر”

ترجمه ناصر نجمی
“اِوا آنا پاولا براون” معشوقه آدولف هیتلر و برای مدتی کوتاه، همسر او بود. او در مونیخ آلمان از خانواده‌ای باواریایی و از طبقه متوسط زاده شد و در “انستیتوی زنان جوان کاتولیک” تحصیل نمود. زندگی سخت آنها پس از رسیدن ارثیه ای از طرف یکی از اقوام، به یک زندگی مرفه بدل گشت. اوا براون در سال ۱۹۳۰ میلادی، به عنوان یک فروشنده در فروشگاه “هاینریش هوفمان” عکاس ویژه آدولف هیتلر به کار مشغول شد و از همین طریق هیتلر را ملاقات کرد. وی از آن پس معشوقه هیتلر شد و در خانه‌ای در مونیخ که هیتلر فراهم کرده بود گذران زندگی می‌کرد. در سال ۱۹۳۶ براون به ویلای شخصی هیتلر در برگهوف در ارتفاعات باواریا منتقل شد. شواهدی مبنی بر اینکه روابط هیتلر و اوا براون، رابطه‌ای غیر معمول بوده باشد، وجود ندارد. براون به شنا و اسکی کاملاً آشنایی داشت اما علاقه جدی به این دو ورزش نداشت. هیتلر هرگز در انظار عمومی با او ظاهر نشد و در رفتن به برلین، اجازه همراهی به او نمی‌داد. براون در زندگی سیاسی هیتلر هیچ تاثیری نداشت.

کتاب “مرده خواران لنین گراد”

نوشته آناتول دارف ترجمه ذبیح الله منصوری
محاصره لنینگراد، عملیات نظامی طولانی مدتی بود که توسط نیروهای آلمانی بر ضد شهر “لنینگراد” شهری تاریخی که امروزه با نام “سن پترزبورگ” شناخته می‌ شود، در جبهه شرقی جنگ جهانی دوم انجام گرفت. محاصره ۸ سپتامبر ۱۹۴۱، زمانی که آخرین جاده ورودی به شهر مسدود شد، آغاز گشت. گرچه نیروهای شوروی ۱۸ ژانویه ۱۹۴۳ موفق به باز کردن یک راه باریک برای ورود به شهر شدند، اما آزاد شدن شهر تا ۲۷ ژانویه ۱۹۴۴، یعنی بعد از ۸۷۲ روز، به درازا کشید. این محاصره یکی از طولانی ‌ترین و ویرانگرترین محاصره‌ ها در تاریخ بود.
کتاب “افسانه آفرینش”

نوشته صادق هدایت
افسانه آفرینش نمایشنامه ای است کوتاه در سه پرده از صادق هدایت نویسنده نامدار ایرانی و جزو کتاب‌ های ممنوعه در ایران که با نظر نویسنده توسط دکتر حسن شهید نورایی در پاریس و در نسخه‌ های محدودی به چاپ رسید. این اثر نمایشی هدایت که چه در دوران پهلوی و چه در دروه حکومت اسلامی اجازه نشر نیافته نمایشنامه “افسانه آفرینش” است که در سه پرده نوشته شده است و در پاریس به تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۰۹ نوشته و چاپ شده است. افسانه آفرینش یک هزل و طنز کمدی است در باره خلقت، در سه پرده.

کتاب “دنیای پس از مرگ”

نوشته موریس مترلینگ ترجمه ذبیح الله منصوری
“هر کتابی که از مترلینگ میخوانید مانند این میماند که یک پرده دیدمان نسبت به جهان روشن تر می شود”نویسنده در کتاب “دنیای پس از مرگ” به مسائل جهان آخرت می پردازد. قلم موریس مترلینگ به گونه ای است که غالبا در کتابهای خود ضد و نقیض میگوید و لذا به طرزی غیرمنتظره فکر خواننده را برای درک بهتر باز می کند.او میگوید : “من ادعا ندارم که چیزی را می دانم، من یک پژوهشگر هستم که دائما حقیقت را جستجو می کنم. من هیچ خجالت نمیکشم که نظریه و فکری را که دیروز ابراز کردم، امروز انکار کنم و نوشته های امروز من به کلی مخالف با نوشته دیروز من باشد”

کتاب “دست پنهان سیاست انگلیس در ایران”

نوشته خان ملک ساسانی
هر درونی كه خيال انديش شد
چون دليل آری خيالش بيش شد
از صد و پنجاه سال پيش، پدران ما همواره بر اين باور بوده اند كه انگليس ‌ها مانند جن به هر لباسی در آمده و در همه جا حضور دارند. در نسل ما نيز كمتر كسی است كه از اطرافيان خويش نشنيده باشد:
“همه اتفاقات زير سر انگليس است و يا اگر انگليس ‌ها نخواهند برگی از درخت نمی افتد”. اين سخن تقريبا به صورت یک باور همگانی و دست ‌كم یک باور غالب در آمده است. گویی تمام صحنه سياست در كشورهایی چون ايران نمايشنامه‌ ای است كه كارگردانی دارد و تمام افراد و عوامل بر اساس نقشی كه برايشان تعريف شده بازی می كنند و گاه چنان نقش خويش را واقعی ايفا می ‌كنند و می ‌گويند و می خندند كه تماشاگران را با وجود آنكه می دانند در تئاتر يا سينما نشسته ‌اند تحت تاثير قرار می دهد. طرف آنكه اين پندار نه در توده و عوام كه در ميان نخبگان و فعالان سياست رواج داشته و اگر در گذشته باور عامه بود در ساليان متاخر از ميان نخبگان در توده سرريز شده و در لا به لای كتاب ها نيز رد پای اين عقيده را می توان مشاهده كرد. برای مثال: کتاب “دست پنهان سياست انگليس در ايران”. نوشته خان ملک ساسانی.

کتاب”چگونه انسان غول شد” در سه جلد

جلد اول: چگونه انسان غول شد: داستان تکامل انسان

جلد دوم: چگونه انسان غول شد: انسان در گذرگاه تکامل

جلد سوم: چگونه انسان غول شد: انسان دنیای خود را گسترش میدهد
نوشته ایلین _ سگال ترجمه آذر آدیان پور
در سال ۱۳۵۳ به چاپ رسید. این کتاب در تایید نظریه داروین و شرح تکامل بشر بود. منتهی از منظری مارکسیستی نوشته شده بود. به این معنا که بر نقش کار و ابزار سازی در تکامل انسان و به قول خودش “غول شدن” او انگشت تاکید می گذاشت. مارکسیست ها بر نقش قرار گرفتن انگشت شست جلو بقیه انگشتان تاکید داشتند. این تحول باعث شد تا انسان بتواند ابزار به دست بگیرد و سپس ابزار بسازد و با به دست گرفتن ابزار قامت راست کند و بر دو پایش بایستد و به این ترتیب خود را از عالم جانوران جدا کند. نظریه مارکسیستی بر نظریه داروین متکی بود که نقش احتیاج و اقتضائات محیطی را در تکامل برجسته می کرد. اما نظریه داروین یک حلقه گمشده داشت و آن توضیح مکانیسم ایجاد تنوع بین جانداران بود. تنوعی که پایه تنازع بقا و انتخاب اصلح توسط طبیعت می شد. داروین نتوانست این حلقه گمشده را پیدا کند؛ چون در زمان او ژن ها و علم ژنتیک را نمی شناختند. بعدها این مندل کشیش اسکاتلندی بود که توانست با تئوری ژن ها و جهش های ژنتیکی این تنوع را توضیح دهد. از نظر مارکسیست ها، ژنتیک علم نبود چون مبنای تبیینات را چیزی غیر از محیط می دانست. به همین علت به دستور استالین این علم مورد بی مهری و انکار قرار گرفت. به واقع استفاده استالینیست ها از نظریات علمی هم ابزاری و هم تقلیل گرایانه بود. آن ها با بزرگ کردن نقش محیط و ابزار، نقش سایر عوامل مثل نقش زبان، اختراع خط و چاپ را در تکامل انسان مورد غفلت قرار می دادند. چرا که به نظر آن ها این عوامل روبنایی بودند. البته چنان که خواهیم دید استفاده از ابزار و ابزار سازی نقش اساسی در تکامل بشر داشت ولی هر چه به زمان های متاخر نزدیک می شویم، نقش علم و فرهنگ و زبان و تکنولوژی بیشتر و بیشتر می شود.

کتاب “ماموریت در تهران” خاطرات ژنرال هایزر

نوشته ژنرال رابرت هایزر ترجمه علی اکبر عبدالرشیدی
کتاب “ماموریت به تهران” خاطرات ژنرال رابرت هایزر مأمور ویژه ایالات متحده امریکا برای مقابله با انقلاب سال ۱۳۵۷ در ایران، منتشر شده است. هایزر در چهاردهم دی ماه ۱۳۵۷ بطور مخفیانه وارد ایران شد. درواقع هایزر، روزشمار ماموریت خود از ورود به ایران در ۱۴ دی تا شروع انقلاب در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ را در قالب خاطرات خود نوشته است.
کتاب دارای سه فصل اصلی است، که شامل:
– فصل اول با عنوان “آخرین روزهای شاه” به حوادث روزهای ۱۴ تا ۲۶ دی یعنی روز خروج محمدرضا پهلوی از کشور پرداخته است.
– فصل دوم کتاب با عنوان “در انتظار خمینی” به رخدادهای ۲۷ دی تا ۱۱ بهمن اختصاص یافته است.
– فصل سوم نیز با عنوان “بازگشت آیت‌ الله” خاطرات هایزر از روزهای ۱۲ تا ۲۲ بهمن را شامل می ‌شود.
کتاب با سخن پایانی که در واقع تحلیل و نتیجه‌گیری هایزر از این حادثه و ماموریت خویش است خاتمه می ‌یابد.
منتشرشده در کتاب های تاریخی | دیدگاه‌ها برای کتاب “ماموریت در تهران” خاطرات ژنرال هایزربسته هستند | ویرایش

کتاب “خانوم وزیر”

خاطرات و دست نوشته های فرخ رو پارسا به کوشش منصوره پیرنیا،
هجدهم اردیبهشت سال ۱۳۵۹، که فرخ رو پارسا میان چوبه دار و چادر، چوبه دار را برگزید. او اولین مدیر کل زن در ایران و نخستین وزیر زن ایران بود. پس از انقلاب ۵۷ ، با اینکه سالها از برکناری از مقام وزارتشم میگذشت، در دادگاه انقلاب اسلامی شعبه تهران به ریاست محمدی گیلانی محاکمه و به عنوان مفسد فی الارض اعدام شد.
2
منتشرشده در کتاب های تاریخی | دیدگاه‌ها برای کتاب “خانوم وزیر”بسته هستند | ویرایش

کتاب “تاریخ فلسفه غرب”

نوشته برتراند راسل ترجمه نجف دریابندری
این کتاب شامل شرح نقادانه تاریخ فلسفه در ممالک غربی از هزاره اول قبل از میلاد مسیح تا اواسط قرن بیستم میلادی و بازنویس سلسله درسهایی است که راسل از ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۳ در آمریکا داده بود و سپس در تابستان ۱۹۴۴ در انگلستان برای انتشار آماده شد. این کتاب پر خواننده ‌ترین اثر راسل از کار درآمد و از زمان انتشار (۱۹۴۵) تا امروز همیشه در ردیف آثار پرفروش قرار داشته‌است؛ ولی اهل فن درباره ارزش آن اتفاق نظر ندارند. برخی آنرا نمونه قوت تحلیل و روشنائی بیان می‌دانند. برخی نیز برآنند که در تاریخ برداشت‌ های شخصی و یک جانبه ای از متفکران و مکاتب فلسفی ترسیم شده ‌است؛ و به عنوان تنها وسیله آشنایی با تاریخ تفکر اروپایی می‌ تواند بسیار گمراه کننده باشد. کسانی هم هستند که معتقدند هر دو حکم یاد شده کم یا بیش درست است. راسل در این باره می‌ گوید: “فردی بی تمایل خاص نمی ‌تواند تاریخ جالب توجهی بنویسد، به نظر من، کسی که مدعی نداشتن تعصب یا تمایلی باشد فریبکار است”.
کتاب” دیوان بدیع الزمان فرورانفر”

این دیوان مجموعه اشعار فرورانفر است که در مجله‌ها، مجموعه‌ ها، روزنامه ‌ها و یادداشت‌ های شخصی ایشان به دست آمده است.

کتاب صوتی “شاهنامه فردوسی ” قسمت پانزدهم

00:00
00:00
اثر: ابوالقاسم فردوسی راوی: اسماعیل قادر پناه
بر اساس نسخه معتبر چاپ مسکو
حماسه ای منظوم، بر حسب دست نوشته‌های موجود دربرگیرنده نزدیک به ۵۰٬۰۰۰ بیت تا نزدیک به ۶۱٬۰۰۰ بیت و یکی از بزرگ‌ترین و برجسته‌ترین سروده‌های حماسیِ جهان است که سرایش آن دست‌آوردِ دست‌کم سی سال کارِ پیوستهٔ اینسخن سرای نامدار ایرانی است

کتاب “مائده های زمینی”

اثر آندره ژید
این کتاب زاده‌ی شور و اضطراب جوانی نویسنده‌ی آن است که خصوصاً در آثار گویندگان و نویسندگان متقدم زبان خود، غوری فراوان داشته است. سبک آن که گاه ثقل و مهابت مزامیر و اسفار را بدون لطف و تخدیر آن‌ها شامل است، نموداری از همین تعمق در نثر متصنع قرن هیجدهم، به‌خصوص آثار «شاتوبریان» است؛ اما گاه شاعری حقیقی خود«ژید» عرصه بر تصنع تقلیدی وی تنگ ساخته و جمله‏‌ها و بندها و حتی گاه چند صحیفه متوالی تلفیقات عذب و لطیف پدید آورده است. مترجمان در بدو امر میخواستند ترجمه را به نثری درآورند که در خور دوستداران حافظ باشد اما صرف‌نظر از قلت بضاعت که ذاتی ایشان است، دشواری مصنوع و گاهی سعی در تجنیسات که در متن اصل‏ در کار است ایشان را از حصول به هدف یا حتی به شبه هدف باز داشته است. در بعض جمله‏‌ها یا بعض جمله‏‌های‏ مرکب، نویسنده فعل اصلی را در محلی که معمول فرانسویان نیست به‌کار برده، یا گاه صفتی را که به‌دقت و هشیاری‏ برگزیده با چند قید متوالی از موصوف دور کرده است.

کتاب” خشم و سکوت”
اثر آن همپسون
تارا فقط باپرداخت ۱۰ پوند ، پل، یک جوان خوش قیافه یونانی را برای همراهی و شرکت در عروسی ریکی نامزد سابقش استخدام میکند ولی با چاپ شدن اتفاقی عکس او و پل بعنوان نامزد در روزنامه ،پل بار دیگر نزد او می رود و از او می خواهد چون برادر بزرگش لئون که اختیار ارث فراوان او را تا سن قانونی در دست دارد، عکس آنها را در روزنامه دیده ، بعنوان نامزد ، همراه او به یونان برود تا لئون متقاعد شود که او می خواهد ازدواج کند و اختیار اموالش را زودتر به خودش بسپارد، ولی…

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر از کتب می توانید از سایت کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران بازدید فرمائید:

http://ketab.bashariyat.org/