گزارش آماری نقض حقوق زنان در اردیبهشت ماه ۱۴۰۰

  • برای آگاهی بیشتر:

آمار فوق از گزارشات رسانه های داخلی و خارجی مورد تائید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع آوری شده و عملا نمی تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت های جامعه باشد. این گزارشات آماری از میان162 خبر که در طول ماه اردیبهشت تهیه شده است. این گزارشات ازسایت کمیته دفاع از حقوق زنان که از رسانه های داخلی و خارجی مانند: مانند ایسنا ؛ مشرق نیوز؛ رکنا ؛ رادیو زمانه ؛هرانا ؛ ایرنا ؛ایلنا ؛ رادیو صدای امریکا ؛رادیو بی بی سی ؛ ایران ؛ قطره ؛رادیو فردا ؛ سازمان حقوق بشر ایران ؛ باشگاه خبرنگاران جوان ؛ خبرگزاری مهر ؛ خبر گزاری خراسان ؛ روزنامه قانون ؛تسنیم و غیره جمع آوری گردیده است.

اعتیاد

مدیر کل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سرعت رشد اعتیاد در زنان رو به افزایش است ضمن اینکه رشد مصرف مواد صنعتی به عنوان درمان لاغری در میان زنان نیز نگران کننده است. ( ایرنا، ۱۳ اردیبهشت۱۴۰۰)

روز گذشته چند زن کارتن خواب و معتاد مشکوک به ابتلا به کرونا، با وجود این که توسط اورژانس به یکی از بیمارستان های جنوب شهر تهران منتقل شدند، اما چند ساعت بعد از انتقال به بیمارستان، بدون این که کسی از آنها تست کرونا بگیرد، در شهر رها شدند و به یکی از بوستان های اطراف میدان شوش پناه بردند.( رکنا، ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰)

بهداشت

حزب ‘جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان ‘ در نامه‌ای از شورای نگهبان خواسته که طرح مجلس برای “اختیاری کردن غربالگری” را تصویب نکند چرا که به گفته این نهاد، در صورت قانونی شدن، تبعات آن و “مسئولیت فاجعه به عهده حکومت است”.( ۵ اردیبهشت۱۴۰۰)

بر اساس آمار منتشر شده زنان ایرانی با دارا بودن ۱.۷۸ فرزند در مکان ۱۴۶ جدول جهانی قرار دارند. این در حالی است که کشور‌هایی مانند آمریکا در رتبه‌هایی بالاتر از ایران قرار دارند.(میزان، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۰)

وضعیت ابتلا به کرونا و مرگ ناشی از آن بین پرستاران در ایران خبر از فاجعه دارد. محمد شریفی مقدم، دبیرکل خانه پرستار، اعلام کرد که تاکنون دست‌کم ۱۳۰ پرستار در ایران بر اثر ابتلا به کرونا جان‌باخته‌اند.( مانیتورینگ حقوق بشر ایران،۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰)

زینب جلالیان، زندانی سیاسی کرد محکوم به حبس ابد که چهاردهمین سال حبس خود را در زندان یزد می‌گذراند به دلیل محرومیت از دسترسی به خدمات پزشکی در وضعیت سلامتی وخیمی قرار دارد.( سازمان حقوق بشر کردستان، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰)

زندانی سیاسی سمیه قریشی محبوس در زندان ارومیه برغم ابتلا به ناراحتی قلبی و نیاز به مرخصی استعلاجی از حق درمان محروم مانده و عوامل زندان از مراجعه او حتی به بهداری زندان نیز ممانعت بعمل می آورند.( کانون حقوق بشری نه به زندان – نه به اعدام، ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰)

همزمان با افزایش نگرانی‌ها در مورد شرایط جسمی صبا کردافشاری که در هشتمین روز اعتصاب غذا و دارو به سر می‌برد، کاربران فارسی‌زبان توییتر با راه‌اندازی کارزاری اعتراضی به وضعیت این فعال مدنی زندانی واکنش نشان دادند.( هرانا، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰)

زنان سرپرست خانواده

در شرایطی که تعداد زنان سرپرست خانوار و خودسرپرست رشد کرده، تخریب بازار کار زنان بر اثر کرونا و تحریم، زنگ‌ خطر را به صدا درآورده است.( همشهری آنلاین، ۱۳ اردیبهشت)

طی ۱۰سال گذشته شاهد افزایش چشمگیر جمعیت زنان سرپرست خانوار بودیم. با رسیدن جمعیت این زنان به دست کم ۴ میلیون نفر، بیش از ۱۵ میلیون نفر تحت سرپرستی این زنان هستند.( کمیسیون زنان، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰)

نیروهای پذیرفته نشده آزمون استخدامی نهضت سوادآموزی که اکثرا زنان سرپرست خانوار هستند، از ادامه بلاتکلیفی خود، خبر داده اند.( هرانا، 27 اردیبهشت ۱۴۰۰)

دستفروشی و افزایش جمعیت زنان دستفروش یکی از معضلات جدی و یکی از دلایل آشکار توخالی بودن طرح توانمندسازی زنان سرپرست خانوار است.( کمیسیون زنان، ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰)

خشونت خانوادگی

مورخ ۲۷ اسفندماه سال گذشته، یک دختر ۱۵ ساله در تهران با پریدن از طبقه چهارم یک آپارتمان دست به خودکشی زد و جان خود را از دست داد. ( هرانا ،۱  اردیبهشت۱۴۰۰)

یک نوزاد ۱۷ ماهه در شهرری توسط پدرش مورد آزار جنسی قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان جان باخت. پزشکی قانونی علت مرگ این نوزاد را خونریزی داخلی ناشی از آزار جنسی اعلام کرده است. ( هرانا ،۱ اردیبهشت۱۴۰۰)

یکی از عوامل موثر در خودکشی زنان در ایران، ازدواج های اجباری است که در طی سال‌های گذشته رو به افزایش بوده است. ازدواج اجباری و یا ازدواج‌های زودهنگام از مصادیق بارز خشونت علیه زنان هستند.( ایسنا،۱ اردیبهشت۱۴۰۰)

آیا زمان آن نرسیده که به جای نادیده گرفتن خشونت خانگی به بهانه ریاست مرد و ولایت پدر، به جای تاکید بر حجاب و عفاف زنان و آنها را مسئول اصلی سلامت اخلاقی جامعه قلمداد کردن، آموزش مدیریت احساسات و کنترل هیجان به پسران و مردان را جدی بگیریم؟( خبر روزنامه شرق، ۵ اردیبهشت۱۴۰۰)

خانم میانسالی به ضرب گلوله از ناحیه دست زخمی شده و ضارب که یه گفته شاهدین همسر وی بوده پس از تیراندازی از محل متواری شده است.( ایلنا، ۵ اردیبهشت۱۴۰۰)

روز دوشنبه ۶ اردیبهشت‌ماه،یک دختر نوجوان اهل شهرستان پیرانشهر از طریق حلق آویز کردن خود اقدام به خودکشی کرد و جان خود را از دست داد. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.( هرانا، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۰)

یک زن در شهرستان سیرجان توسط همسرش به آتش کشیده شد و جان باخت. متهم یک روز پس از واقعه توسط پلیس بازداشت شد. ( هرانا ، ۱۱اردیبهشت۱۴۰۰)

روز سه‌شنبه ۷ اردیبهشت‌ماه، یک دختر نوجوان در شهرستان دیواندره واقع در استان کردستان که به تازگی ازدواج کرده بود، دست به خودکشی زد و جان باخت. سهم نوجوانان ایرانی از خودکشی های سالانه از سوی سازمان پزشکی قانونی بیش از ۷ درصد اعلام شده است.( هرانا، ۱اردیبهشت ۱۴۰۰)

یک شهروند زن به نام “فاطمه علی‌پور” فرزند عثمان اهل روستای “کانی‌رش” از توابع منطقه صومای برادوست ارومیه با اقدام به خودسوزی به زندگی خود پایان داد.( ۱۵ اردیبهشت۱۴۰۰)

خبر دلخراش فوت دختر یک و نیم ساله تهرانی به علت آزار جنسی از سوی پدر بار دیگر ضعف قوانین حمایت از زنان و دختران این سرزمین را با صدای بلند گوشزد می کند.( ایسنا، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰)

دو سال قبل از بیمارستانی در تهران به مأموران پلیس خبر دادند زن جوانی براثر مصرف قرص برنج جانش را از دست داده است. (شرق، ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰)

یک شهروند زن در شهرستان بوکان بر اثر شدت جراحات وارده ناشی از خودسوزی در یکی از بیمارستان‌های شهرستان تبریز جان خود را از دست داد. همچنین طی روزهای گذشته یک زن دیگر در شهرستان ارومیه، در پی اقدام به خودسوزی جان خود را از دست داد.( هرانا، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰)

مطابق با آمار مربوط به سال ۹۸ مرکز آمار ایران، ۸۱ هزار و ۶۲۴ معاینه جسمانی نزاع بر روی زنان مدعی همسرآزاری انجام شده است که نسبت این معاینات به تعداد کل معاینات نزاع پزشکی قانونی با افزایش ۵ واحدی نسبت به سال ۹۷ به ۱۴ درصد در سال ۹۸ رسیده است.( خبر آنلاین، ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰)

یک دختر ۱۴ ساله در شهر بوکان واقع در استان آذربایجان غربی از طریق حلق آویز کردن دست به خودکشی زده و جان خود را از دست داد.( هرانا، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۰)

جهت کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق زتان بازدید فرمایید:

https://zanan.bashariyat.org/