لیست جدید کتابهای منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران- جولای ۲۰۲۱

“تبارهای دولت استبدادی” معرفی جامعه شناسی سیاسی و بررسی نظریه استبداد در اروپا است.کتاب شامل دو بخش است در بخش اول ، به بررسی ساختارهای کلی استبداد به عنوان نظامی حکومتی در اروپای غربی از رنسانس به بعد پرداخته شده و سپس مسیر توسعه هر یک از دولت های استبدادی در کشورهای عمده غرب اروپا شرح داده شده است. در بخش بعدی ، نحوه حکومت استبدادی در اروپای شرقی ترسیم گردیده و ویژگی ها و همبستگی های استبداد آن به عنوان نوع مجزایی از حکومت سلطنتی مورد کنکاش قرار گرفته است.

“دریای مازندران “ نام دریای پارس و دریای مازندران ایرج افشار سیستانی ایران‌شناس و نویسنده بیش از پنجاه کتاب در زمینه‌های گوناگون مردم‌شناسی، زبان‌شناسی و …این کتاب  پژوهش در جغرافیای طبیعی، نام و پیشینه تاریخی، رژیم حقوقی، محیط زیست و اقتصاداثر ایرج افشارسیستانی بوده و چاپ 3 آن در سال 1396 توسط انتشارات وزارت امور خارجه منتشر شده است.

ایران ازآغازتااسلام “که هدف آن شرح باستانی و تاریخ و تمدن ایرانی است ، از لحاظ جغرافیایی، از حدود غربی نجد ایران- جز به ندرت – بحث نخواهد شد. در نظر جغرافی دانان، نجد مذکور در مشرق به کوههایی که سند را احاطه کرده اند پایان می یابد، اما این بخش شرقی همیشه جزو شاهنشاهی پارس نبوده است. بدین وجه، خواننده در این کتاب از گذشته مادها و پارسیان ، مخصوصا قوام اخیر که نخستین شاهنشاهی را تشکیل دادند و معرف مهمترین قسمت این شعبه از ملل آریایی- یعنی ایرانیان بودند، آگاه خواهد شد.

” سوربز” نوشته ماریو بارگاس یوسا‌ تصویر تکان دهنده یک دیکتاتور است.این رمان خشم‌آلود و مسحور کننده  که در پانتئون کوچک رمان‌هاى کلاسیک آمریکاى لاتین، در کنار «پاییز پدرسالار» گابریل گارسیا مارکز و «من برتر» اگوستو روآ باستوس قرار مى‌گیرد؛ آثارى که خطرات و مزایاى جنبى اقتدار گرایى و عواقب مرگبارى که دیکتاتور‌ها مى‌توانند بر زندگى مردم عادى داشته باشند، مورد کند و کاو قرار مى‌دهند.

“اوضاع خیلی خراب است “مارک منسن، کتابی درباره‌ی امید، از آنچه می‌گوید که در حال نابودی است. منسن که پیش‌تر کتاب پرفروش «هنر ظریف رهایی از دغدغه‌ها» را نگاشته، این بار به اضطرابات زیرپوستی و مبهمی که در زندگی مدرن شایع است، می‌پردازد و با توصیف ماهرانه‌ی این اضطراب نشان می‌دهد که تلاش جنون‌آمیز افراد برای رسیدن به شادی ماندگار، تنها سبب کاهش شادی در وجود آن‌ها می‌شود!

“از مدینه تا  تیسفون”کتاب ریشه های رویدادهای گذشته میهنمان از نسلها و نگاشته های نویسندگانی که نامشان آورده میشود بررسی و گردآوری شده است. الواقدی، البلاذری، جرجی زیدان، ابن خلدون، یاقوت ابن عبدالحکم، طبری، ابن الثیر، عبدالله السبیتی، ابن قتیبه، مسعوی، محمود شلبی، دکتر احمد شلبی. و سبب های شکست ارتش توانمند ایران از نیروهای تازیان مورد بررسی قرار گرفته است که چگونه قومی برهنه از پیراهن تمدن، خونخواره و بربری آمدند و میهن ما را چپاول کردند

” ایران برآمدن رضاخان برافتادن قاجار و نقش انگلیسها”پژوهنده در اثر حاضر حوادث سال‌های 1299تا 1305را تجزیه و تحلیل می‌کند. این دوره شامل واقعه کودتای رضاخان تا تاج‌گذاری او و انقراض قطعی سلسله قاجار است .در کتاب همچنین اقدامات رضاخان و نقش و دخالت انگلیسی‌ها در جریان کودتا، نیز همدستان رضاشاه در براندازی خاندان قاجار و نقش بعدی اینان در تنظیم و اجرای برنامه‌های تازه کشور، براساس مجموعه‌ای از اسناد و منابع جدید و کمتر شناخته شده ارزیابی می‌شود .

” اخگر پردیس “ نویسنده ماری رنولت، سرگذشت‌ اسکندر جوان‌ را از کودکی‌ تا بیست‌ سالگی‌ یعنی‌ زمانی‌ که‌ بر جای‌ پدر مقتولش‌ شاه‌ فیلیپ‌ نشست‌، روایت‌ می‌کند. سال‌هایی‌ که‌ اسکندر بین‌ ستایش‌ پدرش‌، بیزاری‌ از او و عشق‌ به‌ او درمانده‌ بود. اسکندر از عشق‌ حسادت‌آمیز و نابودکننده‌ مادرش‌ المپیاس‌ حذر می‌کند. به‌ روزهای‌ دور می‌اندیشد و اسبش‌ بوکفال‌ را تربیت‌ می‌کند.

“آشنایی با اسپینوزا “، پل استراترن شرح مختصر و تخصصی ای از زندگی و ایده های اسپینوزا ارائه می دهد و تأثیر آنها را در تلاش انسان برای درک وجود خود در جهان توضیح می دهد. این کتاب همچنین شامل گزیده هایی است از کارهای اسپینوزا ، لیست مختصری از کتاب های پیشنهادی برای کسانی که مایل به تفکر عمیق تر هستند ، و گاهشماری از زندگی اسپینوزا.سیستم متافیزیکی درخشان اسپینوزا نه از واقعیت و نه از تجربه مشتق شده بود.

“فضای مطلق”جهان جدیدی که من در جست و جوی آن هستم جهانی ست که در آن انسان ها یکدیگر را به خاطر خدا نمی کشند. پس این کتاب را به همه ی کسانی که برای آزادی و رفاه و اندیشه ی انسان ها تلاش می کنند پیش کش می کنم. من فرضیه ها را می سازم. اما این جمله بدین معنا نیست که جهان وضعیتی ژله یی و فضا زمانی داشته باشد. جهان با ماده و امواج الکترو مغناطیسی و نور پر است. در مطلقی که من آن را فضای مطلق می نامم خلاء وجود ندارد که آن را فضای مطلق برای جولان مفهوم ماکسولی در نظر بگیریم.

” مامان و معنی زندگی “اثر اروین د. یالوم، شش داستانِ روان درمانی را که چهار مورد از آن‌ها کاملا واقعی و براساس تجربیاتِ شخصیِ نویسنده است برای ما بازگو می‌کند. نویسنده کتاب یکی از مشهورترین روانپزشکان و معرفانِ قویِ مکتب اگزیستانسیال، مفاهیمِ و دلهره‌های اصلیِ این فلسفه از جمله پوچی، مرگ، انزوا و… را در این شش داستان گنجانده است. درست مانند کتاب هنگامی که نیچه گریست، یالوم در این کتاب هم به طور غیر مستقیم، قصد دارد تاثیرِ شگرفِ اگزیستانسیال و درک ابعادِ مختلف هستی انسان را بر روی درمان، در قالب داستان به خوردِ مخاطب بدهد. و حقیقتا که چقدر هم در این کار ماهر است

“انقلاب فرانسه و رژیم پیش از آن” الکسی دوتوکویل پژوهشگر و سیاستمدار نامی فرانسه در قرن نوزدهم در سر داشت پس از بررسی علل و عوامل واژگونی رژیم پیشین در پی رخداد انقلاب فرانسه خودِ این انقلاب را به تحلیل کشد این کتابِ را بیشتر جامعه‌شناسان و تحلیل‌گران تاریخ اجتماعی شاهکار او می‌دانند و بر این باورند که از نظر روش تحقیق و پژوهش اجتماعی حتی با معیارهای پیشرفته‌ی بررسی اجتماعی در زمان کنونی می‌تواند همچنان به‌عنوان یک پژوهش تاریخِ اجتماعی نمونه به شمار آید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از کتب می توانید از سایت کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران بازدید فرمائید:

http://ketab.bashariyat.org/