لیست جدید کتابهای منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران، در آگوست ۲۰۲۱

“استیضاح خدا” نویسنده:  بهزادپوربیات، در این کتاب نویسنده با اشاره به آیات قرآن، الله را تشریح و توضیح میدهد و سعی بر آن دارد که الله خدای اسلام را بر طبق قرآن،دلایل عقلانی، تاریخ و علم حاصل از تفکر بشر او را به چالش بکشد و به این نتیجه برساند که الله خیالی بیش در ذهن محمد نبوده که آنرا به مردمان ساده لوح در صحرای حجاز بقبولاند که آثار مخرب ان را تا به امروز در کشورهای دیگر به مانند کشور خودمان ایران به مانند سنگ پرستی و توسل به امامزاده های ساختگی شاهد باشیم.

“متن هایی برای هیچ “ نویسنده ساموئل بکت، که شامل سیزده متن جداگانه است . هیچ کدام از این سیزده متن عنوانی ندارند. آنها انواع مختلفی از صدای ناشناخته و مجهول را نمایان می کنند. طبق گفته ی گنتارسکی : “آنچه که پس از متن هایی برای هیچ برای خواننده باقی می ماند هیچ است. ممکن است آگاهی نامشخصی باشد که بکت در اوایل دهه 1950 مجددا بکار برد تا یک داستان غنی از تصاویر اما نه منسجم را ایجاد کند.” بنابراین ، این متن ها ، هنگامی که با سه داستان اولیه در کتاب اصلی مقایسه شوند ، می توانند به عنوان نمایشی از جنبش در نوشتار بکت از مدرنیسم تا پسامدرنیسم تعبیر شوند.

“کیمیا خاتون دختر رومی” سرگذشت زندگی کیمیا خاتون دختر مولانا جلال الدین بلخی شاعر و عارف بزرگ ایران است. کیمیا که پرورش یافته محیط و خانه مولاناست در جوانی و به خواسته شمس تبریزی مرشد و معلم مولانا و به خواست پدر در اوج جوانی به زوجیت شمس در می آید و شگفتا که علیرغم اختلاف سن زیاد دل به این پیر اگاه می سپارد و بانوی خانه شمس می شود. افسوس که شمس دیر نمی پاید.

“باستانشناسی چهل تکه، باستان شناسی برای مردم”  ھمه ی ما «چِل تیكه» را میشناسیم؛ پارچه ھای رنگارنگ و گاه كھنه و غیرقابل استفادهای كه مادران این سرزمین آنھا را كنار ھم میگذارند و پتو و لباسھای نو درست میكنند. شاید خیلی از ما تجربه ی شیرین گرم شدن كنار یك کرسی و زیر یك لحاف چل تیكه را داشته باشیم؛ چِل تیكه یك جور ھنر عام است؛ ھنری كه معمولاَ زنھا در خانه آن را میآفرینند: پارچه ھای كھنه را با سلیقه جمع میكنند، یا سرقیچی ھای خیاطی را كناری میگذارند برای دوختن چل تیكه ھای رنگارنگ…

“مارکس”کتاب های بسیاری درباره مارکس وجود دارد، اما همچنان یافتن کتابی مختصر و مفید در این زمینه دشوار است. مارکس آنقدر زیاد نوشت و به موضوع های گوناگون پرداخت که به آسانی نمی توان به کلیت افکارش پی برد. به نظر من اندیشه ای بنیادی، یا بینشی از عالم وجود، به اجزای تفکر مارکس وحدت می بخشد و جنبه های گیج کننده آن را تبیین می سازد

”  یوسف و زلیخا “ این کتاب پژوهشی است در باب ریشه‌شناسی داستان عاشقانه مشهور یوسف و زلیخا و ردزنی ریشه آن در میان باورهای اساطیری اقوام باستانی که در سراسر جهان متمدن قدیمی، می‌زیستند.کتاب با شرح داستان مشهور یوسف در کتاب مقدس (تورات) آغاز می‌شود. سپس داستان مصری «دو برادر»، بازگو می‌شود. همچنین شرح داستان یوسف در قرآن کریم، موضوع دیگری است که در این کتاب مطرح شده است.

“رنجهای بشری” وظیفه اجتماعی و انسانی هر کس است که در حد توان و اطلاعات خود در قبال رنجهای بشری و فریب و بهره کشی از تودهها و هرگونه عمل ضدبشری مقابله و مبارزه و روشنگری کند، سکوت و بی تفاوتی در حکم موافقت و یا رضایت ضمنی است. رضایتی که موجب تباهی جامعه، ظلم به بشریت و ظلم به نسل های آتی خواهد شد..

“میراث”  هاینریش بلاین داستان درباره جنگ است.راوی که در زمان جنگ سرباز بوده است اکنون در حال بازگویی راز قتل همرزمش در دوران جنگ است،هم رزمی که مخالف جنگ، نازی ها و فرصت طلبی فرماندگان آن دوران بوده است.میراث یاداور دزدی جیره های غذایی در جنگ ، کمبود خواب سربازان ، بی لیاقتی فرماندهان و … و مهم تر از همه میراث اصلی جنگ یعنی مرگ است..

 “ تغییر در روان, تنها انقلاب واقعی” از یادداشتهای کریشنا مورتی نویسنده و سخنران هندی در مورد موضوعات فلسفی و معنوی است که در طی اقامتش در هند، ایالات متحده و اروپا است که در این کتاب به این نکته اشاره میکند ، که .در مراقبه کیفیت ذهن و قلب مهمترین نقش را ایفا میکند. نه اینکه خواسته باشی به چیزی برسی و یا بر چیزی غلبه نمایی، بلکه کیفیتی از ذهن مطرح است که نمود خلوص و پاک‌بودن و حساسیت عمیق باشد. وقتی که چیزی را نفی میکنی و یا کنار مینهی، حالتی مثبت بروز میکند.

“از پرنده های مهاجر بپرس” سیمین دانشور،کوچ پرنده ها را دوست ندارم میدانم… پرنده ای که کوچ کند، دل کندن را بلد است. من ” یاکریم های ” پنج دری خانه ی مادر بزرگ را به تمام پرستوهای مهاجر ترجیح میدهم. یا این گنجشک های کوچک که تمام زمستان را میلرزند…. اما میمانند تا من پشت پنجره ام تنها نباشم …

“بود ناشناخته “این نوشته محصول پرسش های عدیده ای است که من در طول عمر از خود کرده ام . هر کسی کم و بیش این سوال ها را از خود می کند. بعضی ها به جواب هایی می رسند که به یکباره مسیر زندگی آن ها را عوض می کند. برخی دیگر نیز جواب ها را برای خود نگاه می دارند و آنرا از اسرار می شمارند. اما رسیدن به این جواب ها حق هر انسانی است و هر که درجه فهم و آگاهی و نبوغش بیشتر باشد نظرش صائب تر بوده و راه حیات را بر انسان ها روشن تر می کند. اینجاست که پیامبران ,فلاسفه و عرفا نسبت به افراد عادی از امتیاز بیشتری در آگاهی برخوردار هستند.

“قدیس”گابریل گارسیا مارکز ترجمه قهرمان نورانی. آنچه این اثر را از سایر آثار مارکز متمایز می‌سازد، محل وقوع حوادث و فضای داستان‌ هاست. به این معنی که داستان‌های این مجموعه، بد بیاری‌های مردمان آمریکای لاتین در مکان‌هایی دور دست و در اروپا را تصویر می‌کند و نویسنده با الهام از حرفه روزنامه ‌نگاری که اهمیت بسیاری برای آن قائل است

جهت کسب اطلاعات بیشتر از کتب می توانید از سایت کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران بازدید فرمائید:

http://ketab.bashariyat.org/