لیست کتابهای منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – ژانویه ۲۰۲۲

۱.قصه‌های شاهنامه برای کودکان
نویسنده محدثه قربانی، متن کتاب تا جایی که امکان دارد، ساده شده و حتی برای کودکانی که تازه خواندن و نوشتن را یاد گرفته‌اند نیز مناسب است. برای این سن و سال علائم نگارشی به نوعی به کار گرفته شده است؛ تا به تنهایی و بدون نیاز به کمک گرفتن از بزرگ‌تر‌ها کتاب را بخوانند. این کتاب علاوه بر کودکانی که می‌توانند بخوانند، برای خردسالانی که خواندن بلد نیستند هم عالی است. بزرگ‌تر‌ها می‌توانند برای آن‌ها کتاب را بخوانند. حتی گزینه‌ی مناسبی برای قصه‌های شب است تا کودکان با شخصیت‌های شاهنامه و داستان‌های گوناگون آن‌ آشنایی پیدا کنند. در همه‌ی صفحه‌ها در هر داستان، عکس به کار گرفته شده است تا داستان جذاب‌تر باشد.

۲.نگاه عمیق تر به پایگاه داده ها
این کتاب یکی از کتاب های سی جی دیت معلم بزرگ پایگاه داده است که برای کسانی که قصد کار عملی و حرفه ای در این زمینه را دارند و همچنین بعنوان مرجعی برای درس پیاده سازی پایگاه داده ها مفید است. ترجمه این کتاب قبلا بوسیله این جانب بصورت چاپی منتشر شده و اکنون پس از گذشت سالها از آن این کتاب را بطور الکترونیکی و رایگان در اختیار علاقمندان می گذارم

۳.خانواده بزرگ افتخار
نویسنده: فریدون دوستدار، این مجموعه شامل 10 داستان با عناوین زیر می باشد: پرده که کنار رفت / گنبد فیروزه ای / زمین مرده شهر / ناگهان / از درون تیرگیها / انبوه درختان که می گریستند / بر شیشه پوشیده از بخار / اتفاقی نیفتاده بود / خانواده بزرگ افتخار / نشانه های مبهم شهر غریب

۴.سفرنامه خوزستان و مازندران ” زندگی و خاطرات رضا شاه پهلوی
سخنان رضا شاه پهلوی به خامه فرج الله بهرامی در تاریخ روزگار ایران هیچ کس مانند رضاشاه ترور شخصیت نشده است. سه نسل از روشنفکران و سرامدان فرهنگی و کوشندگان سیاسی، بیشترشان، از چپ و مذهبی و ملی کوشیدند از او چهره ‌ای زشت بنگارند. خدمتهای او خیانت و میهن پرستی ‌اش وطن‌ فروشی به قلم رفت. آنچه را نیز که نمی‌ شد از پیشرفتهای دوران او انکار کرد یا نادیده گرفت، ساخته دست بیگانگان و جبر تاریخ شمردند.

۵.مقاومت شکننده، تاریخ تحولات اجتماعی ایران
جان فوران ، تحولات ساختار اجتماعي ايران را از روي كارآمدن خاندان صفويه تا جنبشهاي اجتماعي قرن بيستم رديابي مي كند و با توجه به مباحث جاري جامعه شناسي توسعه، ارزيابي جديدي از رويارويي ايران با غرب در پرتو طيفي از نظريه هاي علوم اجتماعي و ازجمله نظامهاي جهاني، وابستگي و فرهنگ سياسي ارائه مي نمايد. این کتاب بعد از بیان مقدمه،به بررسی نظریات توسعه‏ پرداخته و یک نظریه تلفیقی از آنان به دست می‏دهد.

۶.پشت پرده های انقلاب اسلامی
اعترافات جعفر شفیع زاده، محافظ آیت الله خمینی در نوفل لوشاتو و تهران، داستان کتاب مربوط میشود به خاطرات شخصی بنام جعفر شفیع‌ زاده که برای شخص دیگری بازگو شده و او آن خاطرات را روی کاغذ آورده. جعفر شفیع زاده، فرمانده پیشین واحد مخصوص انقلاب اسلامی و محافظ آیت الله خمینی در نوفل لوشاتو در پاریس بود. خاطرات آقای شفیع‌ زاده، از سال ۱۳۵۴ در روستای قهدریجان اصفهان آغاز می‌ شود و تا روزهای نخستین بعد از پیروزی انقلاب ۵۷ در تهران ادامه می ‌یابد بعد نا تمام باقی می ‌ماند. عده ‌ای این کتاب را تخیلی خواندند و عده دیگری توطئه ساواک یا نهادهای امنیتی شرقی دانستند. اما برخی محتویات آن از جمله شخصیتها و برخی از اتفاقات انکار نشدنیست و کاملا منطبق بر تاریخ است.

۷.انقلاب یا اصلاح
گفتگو با “هربرت مارکوزه” و “کارل پوپر”، ترجمه هوشنگ وزیری، این کتاب حاصل دو گفتگوی جداگانه با مارکوزه و پوپر است که به صورت کتاب کوچکی منتشر شده است و دیدگاه های این دو متفکر برجسته درباره‌ جامعه مطلوب و راه‌ های رسیدن به آن را با توجه به واقعیت ‌های موجود روشن می ‌سازد. مارکوزه و پوپر دو پیشوای دو جریان بزرگ فلسفی عصر ما که هدفشان تغییر جامعه بوده است،حداقل تا زمان انتشار این کتاب با یکدیگر روبرو نشده بودند و با هم بحث جدی نکرده بودند اما به علت اهمیت بحث‌ های این دو صاحب نظر، رادیوی باواریا کوشید تا مقابله آنها را که در واقع روی نداده بود از طریق میانجی‌ گری تلویزیون شکل دهد. ناشر این متون هر دو فیلسوف سیاسی را در محل سکونتشان بطور جداگانه به پرسش گرفت و پاسخ ‌هایشان را برابر هم نهاد.

۸.نون والقلم
نوشته جلال آل احمد، در اكثر داستان های آل احمد “من” نويسنده حضور پررنگی دارد. در هر داستان آل احمد می شود جلال را ديد. بعضی از آن ها مثل “مدير مدرسه” و بعضی از داستان های كوتاهش مانند “گل دسته ها و فلک” و “جشن فرخنده” اساسا خاطرات شخصی نويسنده است كه بدون هيچ تخيلی برای خواننده نقل می شود. در بعضی ديگر مانند همين كتاب ” نون والقلم” نويسنده به طورغير مستقيم عقايد و حتی مسايل شخصی خودش را در داستان نقل می كند. كتابهای آل احمد در یک نمای كلی مانيفست زندگی او هستند.

۹.ازدواج رسول الله
نوشته دکتر امیرحسین خنجی، در این کتاب، علاوه بر خدیجه و سوده دختر زمعه که محمد پیامبر در مکه گرفته بود، با دیگر زنانش آشنا خواهیم شد که محمد در هشت سال آخر عمرش در مدینه گرفت: عایشه دختر ابوبکر، زینب دختر خزیمه، حفصه دختر عمر، ام سلمه مخزومی، ریحانه، زینب دختر جحش، جویریه، صفیه، ام حبیبه دختر ابوسفیان، ماریه قبطیه، میمونه، ربیحه، ملیکه لیثیه، فاطمه کلابیه، غزیه دختر جابر، اسماء دختر نعمان، شنباء دختر عمرو، عالیه دختر ظبیان، خوله دختر حکیم، صفیه دختر بشامه، عمره دختر یزید. همچنین داستان ازدواج پیامبر با زینب دختر جحش، داستان افک عائشه، وداستان ماریه قبطیه و درگیریهای عائشه و حفصه با محمد بر سر او و….

۱۰.بلندی های بادگیر
نوشته امیلی برونته، ترجمه فریده قرجه داغی که در ایران به نام “عشق هرگز نمی‌ میرد” و “واترینگ هایتز” نیز شناخته می ‌شود یکی از رمان‌ های شاخص دوره ویکتوریاست که امیلی برونته آن را در سال ۱۸۴۷ با نام مستعار “آلیس بل” منتشر کرده است. این کتاب که تنها رمان به جامانده از امیلی برونته و یکی از عجیب ‌ترین و شورانگیزترین آثار ادبیات انگلیس است؛ در زمان خود به دلیل ساختار جدیدی که در آن بکار رفته بود و همچنین لحن شاعرانه راوی داستان مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و با گذشت زمان به یکی از محبوب‌ترین رمان‌ های دنیا تبدیل شد.

۱۱.آگاهی و جامعه
نوشته هنری استیوارت هیوز️ ترجمه عزت الله فولادوند، آشنایی با جريانهای عمده تفكر و نظريه پردازي در یکی از دوره های پر اهميت تاريخ انديشه بشری، يعنی از نيمه هاي سده نوزدهم تا نيمه های قرن حاضر ميلادی مهم است. هدف این کتاب، بررسی تاریخ سیر اندیشه ها از نظرگاه اجتماعی در یکی از حساس ترین دوره های تاریخ غرب است. برای پی بردن به راز این سیر، افکار بزرگانی مانند دورکیم و وبر و برگسون و فروید و یونگ و ژید و پروست و توماس مان، که شکل دهندگان روح معذب و خودستیز ولی کاوش گر و سرکش نسل کنونی بوده اند، مورد مطالعه و تحلیل قرار می گیرد.

۱۲.تاریخ در ترازو، درباره تاریخنگری و تاریخنگاری
نوشته دکتر عبدالحسین زرین کوب، مولف طرح موضوع تاریخ را با پرسش از فایده و تعیین قلمروهای مطالعه و ابزارهایی که در آن به کارگرفته می‏شود آغاز کرده و ضمن بیان دیدگاه ‌های مختلف مورخان گوناگونی سبک‏ها و موضوعات تاریخ را تشریح می‏کند و برای اینکار از مشهورترین وقایع تاریخی و اقوال معروف بزرگان بهره می‏گیرد. در فصول پایانی مولف به مسایل مربوط به نقد و شناخت منابع وارد شده و زوایای این امر را باز کرده است.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از کتب می توانید از سایت کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران بازدید فرمائید:

http://ketab.bashariyat.org/