گزارش آماری ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان – دی ۱۴۰۰

تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری

تهیه وتنظیم گزارشات : سید شایان حسینی برزی ، آرشا کچوئیان

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر

 هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

 گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه دی ۱۴۰۰ شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی تنها عبادت  مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطلاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران, برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، یکم دی ماه عبدالباسط اورسن، زندانی سنی مذهب پنجمین سال از دوران محکومیت خود را در زندان وکیل آباد مشهد سپری می‌کند. آقای اورسن پیشتر توسط شعبه ۱ دادگاه انقلاب مشهد به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده بود. این شهروند به دلیل دوری راه و هزینه‌های بالا از ملاقات خانواده‌اش محروم شده است.

در ادامه انتقادات درخصوص عزل مولانا محمدحسین گرگیج از امامت جمعه آزادشهر، کاک حسن امینی، حاکم شرع مردمی کردستان با انتشار بیانیه ای یکم دی ماه، حکم مذکور را محکوم و آن را ضد دینی و ضد قانونی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از رسانک، شامگاه پنجشنبه ۲ دی‌ ۱۴۰۰، محمدحسین گرگیج، امام جمعه سابق اهل سنت آزادشهر، به فرمانداری شهرستان گالیکش احضار شد. وی نهایتا پس از ساعاتی به دنبال تجمع شهروندان در مقابل فرمانداری این شهرستان از این محل خارج شد. ویدیوهایی که از شهر گالیکش در استان گلستان منتشر شده نشان می‌دهد که فضای شهر گالیکش ملتهب و امنیتی بوده است. چندی پیش وی با حکم نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان گلستان از امامت جمعه اهل سنت آزادشهر عزل شده بود.

به گزارش خبرگزاری هرانا، به نقل از کردپا، روز پنجشنبه ۲ دی‌ماه ۱۴۰۰، محمدمیرزا رحمانی، روحانی اهل سنت در شهرستان کامیاران در استان کردستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شد.

مولوی نقشبندی، امام جمعه موقت اهل سنت روز ۳ دی ماه ۱۴۰۰، در اعتراض به عزل مولانا گرگیج از امامت جمعه، گفت: «متاسفانه با خبر شدیم در جمعه گذشته با نادیده گرفتن سخنان و توضیحات مولانا گرگیج و عذر خواهی ایشان در صورت تکدر خواطر برخی از مردم، در کمال ناباوری و بی مهری حکم عزل ایشان صادر شده است. علما همواره با ارشادات و راهنمایی های خویش، مردم را به مسیر درست رهنمون می‌سازند.»

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالین بلوچ، یکشنبه ۵ دی ماه ۱۴۰۰، محمد خوشامن گرگیج روحانی اهل سنت، به دادگاه ویژه روحانیت مشهد احضار شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کردپا، در ششم دی ماه محمد میرزا رحمانی روحانی اهل سنت و برهان کمانگر شهروند اهل شهرستان کامیاران جهت بازجویی به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از کمپین فعالان بلوچ، شامگاه یکشنبه ۵ دی ماه ۱۴۰۰، نعمت الله مشعوف روحانی اهل سنت و از اهالی شهرستان آزاد شهر توسط ماموران اداره اطلاعات این شهرستان بازداشت شد.

به گزارش هرانا، فواد سلامات، شهروند اهل سنت ساکن اهواز که اواخر آذر ماه توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بود تا لحظه تنظیم این گزارش در نهم دی ماه، از محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی در دست نیست.

به گزارش یازدهم دی ماه خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، حمزه درویش زندانی سنی مذهب که هفتمین سال از دوران محکومیت ۱۵ ساله خود را بدون رعایت اصل تفکیک جرائم در زندان لاکان رشت سپری می‌کند، با نوشتن نامه‌ای سرگشاده به جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، نسبت به نقض حقوق خود در زندان اعتراض و تقاضای رسیدگی کرده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، روز دوشنبه ۱۳ دیماه ۱۴۰۰، محسن محالی، زندانی سنی مذهب به مرخصی متصل به آزادی اعزام و از زندان ارومیه آزاد شد.

هفدهم دی ماه سید محمد حسینی، ۳۲ ساله، ساکن مشهد، توسط نیروهای امنیتی در این شهر بازداشت و به یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی در اصفهان منتقل شده است.

مولوی محمد امین آسکانی مدیر داخلی مدرسه دینی انوارالحرمین پشامگ و مولوی واحد بخش بلوچی مدیر داخلی مدرسه دینی صدیقه سگار ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰، با انتقاد از عدم اعطای مرخصی به مولانا فضل الرحمن کوهی، خواهان اعطای مرخصی و آزادی مولانا کوهی شدند.

جهت کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان بازدید فرمایید: