لیست کتابهای جدید منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – قسمت دوم – فوریه ۲۰۲۲

۱.  درآمدی بر صلح جاودان کانت

نویسنده: کارل یاسپرس ترجمه: مهدی خلجی، این نوشتار نقش مهمّی در بنیان‌گذاری رشته‌ی روابط بین‌الملل داشت، و در مطالعات جنگ و صلح جایگاه ویژه‌ای یافت. کانت در این جستار، به پیروی از الگوی صلح‌نامه‌های زمانه‌ی خود، طرح یک معاهده‌ی صلح را می‌ریزد که همیشه بپاید، و مانند آتش‌بس‌های موقت، در میانه‌ی جنگ‌های پایدار، به نظر نیاید. کتاب پیش رو، تفسیرِ کارل یاسپرس از به‌سوی صلح جاودان است. یاسپرس، به قول شاگردش هانا آرنت، وفادارترین شاگرد کانت بود، و در فلسفه‌ی خود از وی بیش از دیگران تأثیر پذیرفت.

۲.استیضاح نبی

نویسنده: بهزاد پور بیات، اكثريت ما مردم دنيا به خداوند معتقديم چه واقعا وجود داشته باشد و چه نداشته باشد. اگر وجود نداشته باشد كه هيچ، ولي اگر وجود داشته باشد به يقين اولين انتظارش از ما انسانها اين است كه حرف هر دروغگويي را باور نكنيم و با عقل و منطقي كه به ما داده است راهي را برويم كه واقعاً راه خداست و راه دروغگويان نيست.

۳.افسانه اعداد

نویسنده: بهزاد پور بیات، اسلام ديني است كه از در و ديوارش معجزه مي بارد. معجزاتي ساختگي و دروغين كه توسط دكانداران دين توليد شده و به خورد مردمان ساده دل داده مي شوند. شكي نيست كه اسلام نامعقول ترين، غيرعلمي ترين و ضد انساني ترين دين دنياست ولي سياستمداران از خدا بي خبرش توانسته اند با تمسك به همين معجزه تراشيها ، چهارده قرن آن را سرپا نگهدارند .

۴.افسانه معجزات قرآن

نویسنده: بهزاد پور بیات، اسلام ديني است كه پيروانش آن را بهترين، كاملترين و آخرين دين تصور مي كنند و براي قرآن كه منشور دين اسلام مي باشد منشائي آسماني و معجزاتي الهي قائلند. گرچه نظير اين تصورات در پيروان ديگر اديان نيز ديده مي شود ، ولي شدت آن در دين اسلام بسيار بسيار بيشتر است . مسلمين، ديگر اديان موجود را باطل مي دانند و خودشان را به واسط ة اسلام، گلهاي سرسبد عالم مي شمارند.

۵.آموزه امنیت ابدی

اثر: چارلز استنلى، مسيحيت, سليقه ها و ديدگاه هاى مختلفى به آموزه امنيت ابدى دارد. ولى جدا از اين سليقه ها، اگر نجات را ابدى ندانيم چندين واقعيت مهم زير سوال مى رود. اطمينان خود را از دست مى دهيم و اگر اطمينان نداشته باشيم، آرامش خود را نيز از دست مى دهيم و اگر آرامش نباشد شادى نخواهد بود و … آقاى چارلز استنلى در اين كتاب با استفاده از تجربه ­های شخصی خود که مبتنی بر کتاب مقدس است، مفهوم و تجربه امنیت ابدی را تشریح می­ کند. وی تجربه امنیت ابدی را فراتر از مباحث الهیاتی می ­داند و در طول کتاب خواننده را مخاطب قرار می­ دهد و با لحنی دلنشین سوالات مخالفان این آموزه را پاسخ می دهد.

۶.خوب یا خدا

اثر: جان بيور، چرا “خوب” فقط “خدا” كافى نيست؟ براى تشخيص آنچه خدا نيك و بد مى نامد، نياز به داشتن قلبى روشن و تعليم يافته است. هدف اين كتاب بررسى كتاب مقدس با كمك روح‌القدس براى روشن ساختن تفاوت ميان آنچه براى زندگيتان نيكو و خوب است و آنچه در نهايت زيانبار است.جان بيور در اين كتاب به سه جنبه از مفهوم خوب يا نيكو مى پردازد، كه اين سه مورد ارتباط تنگاتنگ با هم دارند. در اولين جنبه به بحث رابطه ما با خدا مى پردازد كه همچون زيربناى زندگى ماست و جنبه دوم ارتباط با شخصيت و رفتار ماست كه زندگى ما را با يكديگر مرتبط مى سازد و مورد سوم نقشه ها و استراتژى هاى ما را پوشش مى دهد.

۷.ضیافت

نوشته افلاطون ترجمه محمد علی فروغی، ضیافت یا سمپوزیوم، از آثار افلاطون پیرامون عشق، انواع آن و گفت‌ و گو درباره این موضوع است که (با اندکی تردید) در سال ۳۸۵ ق.م نگاشته شده است. افلاطون در این کتاب به شیوه زندگی اجتماعی مردم آتن اشاره دارد و نظر خود را درباره عشق، از زبان سقراط و دیوتیمادر در قالب فلسفه بیان میکند. افلاطون برای عشق سه وجه قائل است:۱. اروس یا عشق جنسی ۲. فیلوتس یا عشق به دانایی ۳. آگاپه یا عشق الهی.

۸.مبانی مسیحیت

اثر : جان استات، این کتاب برای پی بردن به حقانیت ایمان مسیحی  کتابی است کلیدی.  در آن، به سئوالاتی از این قبیل پاسخ داده شده است:

عیسی مسیح که بود؟ براى ما چه كرد؟ چرا او مصلوب شد؟ او در مورد خود چه ادعایی داشت؟

۹.اعترافات

نوشته ژان ژاک روسو️ ترجمه مهستی بحرینی، زندگى‌ نامه این دانشمند به زبان خودش مى ‌باشد. او در این کتاب ضمن به تصویر کشیدن خوبى ‌ها و زشتى‌ هاى واقعى خودش سعى‌ کرده است به دفاع از خودش در مقابل رقیبان و دشمنانش بپردازد. در همین کتاب نیز او سعى کرده است به مقابله با سبک زندگى ‌نامه ‌نویسى در آن دوره در آید و بر خلاف آن دوره که افراد در زندگى ‌نامه‌ هایشان فقط به خوبى ‌های خود مى ‌پرداختند و خود را بزرگ مى ‌کردند، وى‌ سعى‌ کرده است حتى پلیدى‌ هاى خود را نشان بدهد.

۱۰.آشنایی با تسلی دهنده ( روح القدس)

اثر: جان بيور، اگر روح القدس را از كليسا حذف كنيد، يا كليسا تبديل به يک باشگاه اجتماعى خواهد شد و يا تبديل به يک سازمان مذهبى خواهد شد. در واقع زندگى مسيحى بدون روح القدس هيچ معنايى ندارد و بدون روح القدس، مسيحيت خشک، طاقت فرسا و غير روحانى است. این کتاب یک کتاب آموزشی از موسسه مسنجر است که هر فصل آن به پنج فعالیت روزانه تقسیم شده که خواننده باید هنوز بروی یکی از آنها کار کند.

 

۱۱.زن در گرداب شريعت

 نوشته: دکتر رضا آيرملو، استاد جامعه شناسى دانشگاه گوتنبرگ (سوئد) را در زمستان ١٣٨٠ (٢٠٠٢ ميلادى) انتشاراتى اينواند – ليتراتور منتشر کرده است. اين کتاب در ۴۰۰ صفحه به نقد مباحث دو نظريه پرداز انقلاب اسلامى، یعنی دکترعلى شريعتى و سيدمرتضى مطهرى، پيرامون مسئله زنان میپردازد. اين کتاب پديده آخونديسم را با رجوع به مباحث اين متکلمين اسلامى و منابع اوليه دينى، به خوبى مفهوم میکند. مخاطبين مطهرى بخش سنتى جامعه اند، در حالیکه على شريعتى با بيانى شبه به مدرن، جوانان و نوجوانان را در تيررس افکار اسلامى _ ارتجاعى خود قرار میدهد. به بيان ديگر، پوشش عمامه و يا کروات نه شيوه دفاع اين متکلمين از اسلام را تغير میدهد نه فرهنگ آخونديسم آنها را متاثر میکند. خردگرایی آخوندى آنها را وا می دارد تا براى رضاى خدا و “دفاع مقدس” از “دين مبين”، در مقابل پديده مدرنيسم به هرگونه تحريف و فريبکارى در مورد جوامع مدرن غربى روی آورند و از فراخواندن مرتجع ترين ارزشهاى سنتى و مردسالارانه، شرمى نداشته باشند.

۱۲.آخر شاهنامه

نویسنده: مهدی اخوان ثالث، آخر شاهنامه عنوان کتاب شعری از این شاعر می ‌باشد که سومین مجموعه شعر ایشان است و در سال ۱۳۳۸ منتشر شده. این کتاب هم از نظر ترتیب تاریخی، هم از لحاظ محتوی و تشخص زبان و هم به اعتبار محتوا و تبلور اندیشه، در مرز و حد میان کتاب‌های زمستان و از این اوستا است

جهت کسب مطالعۀ کتب موجود، می توانید از سایت کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران بازدید فرمائید:

http://ketab.bashariyat.org/