لیست کتابهای جدید منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – آپریل ۲۰۲۲

۱.نبردگاه ذهن

اثر جويس ماير، عملكردهاى انسان مستقيماً از افكارش نشأت مى گيرد، و بسيارى از مشكلات مردم از الگوهاى فكريش است، مشكلاتى كه در زندگى شان تجربه مى كنند، در حقيقت زاييده اين افكار است. ذهن ميدان مبارزه است. اين يك ضرورت حياتى است كه ما افكارمان را با افكار خداوند، تطبيق دهيم. زيرا هر چه بيش تر افكارمان را براى بهتر شدن، تغيير دهيم، زندگيمان نيز در راستاى بهتر شدن، تغيير بيش ترى خواهد كرد. جويس ماير در “نبردگاه ذهن” توجه خواننده را به دژهايى كه شيطان در ذهن انسانها برپا مى كند تا او را به اسارت و تباهى بكشد، سوق مى دهد و اسلحه هاى لازم براى شكستن دژهاى شيطان را در اختيار خواننده مى گذارد.

۲. شناخت نظام‌های تئاتر : برشت ، گرتفسکی ، پیتر بروک و …

مؤلف: شومیت میتر،ترجمه: عبدالحسین مرتضوی، میترا علوی طلب این کتاب در زمینه‌ی سنجش تکنیک کارگاه‌های تئاتر نگاشته شده با بهره‌ گرفتن از آموزش دانشگاهی و تجارب عملی به ارزیابی سه سرمشق اصلی در هنر نمایش یعنی استانیسلاوسکی، برشت و گروتفسکی و تاثیر آرای این سه تن در کار پیتربروک اختصاص یافته است. در مقدمه آمده است: “نگارنده، طیفی از روش‌های اجرایی فراهم آورده که در پرتو آن، شمای کلی تئاتر امروز جهان، امکان بروز و ظهور می‌یابد. بدین معنا که در نظام استانیسلاوسکی، روش‌هایی که مبتنی بر بازنمایی هستند؛ در شیوه‌ی برشت، تئاتری که بر فرانمایی استوار است و در روش گروتفسکی، ترکیبی از روش‌ها و آموزه‌های تئاتر شرق و غرب و سرانجام در کار پیتربروک، آن چه در معنایی کلی، تئاتر تجربی نام گرفته است، نمودار می‌شود”.

۳.داودد گوژپشت

نویسنده: صادق هدایت،  او از پیشگامان داستان‌نویسی نوین ایران است و بسیاری از محققان رمانِ «بوف کور» او را مشهورترین و درخشان‌ترین اثر ادبیات داستانی معاصر ایران می‌دانند.به گفته خود هدایت اولین آشنایی‌اش با ادبیات جهان در مدرسه سن‌لویی، مدرسه فرانسوی‌ها، بود و به کشیش آن مدرسه درس فارسی می‌داد و کشیش هم او را با ادبیات جهان آشنا می‌کرد.دو سال پس از فارغ‌التحصیلی از مدرسه سن لویی در ۱۳۰۵ با اولین گروه دانش‌آموزان اعزامی به خارج، راهی بلژیک شد و در رشته ریاضیات محض به تحصیل پرداخت.  شخصيت اصلي جواني است به نام داود، كه به داوود گوژپشت معروف است. همه او را قوزي  مي‌كنند. به خاطر قوزي كه دارد مسخره‌اش مي كنند و سربه‌سرش مي‌گذارند. روزي نزديك غروب، آهسته‌آهسته از شهر خارج مي‌شود و در حاشيه شهر قدم مي‌زند و بدبختي خودش فكر مي‌كند. اينكه همه او را مسخره مي‌كنند و هيچ كس حاضر نيست با او حرف بزند و همصحبت شود. هيچ دختري حاضر نيست با او ازدواج كند. و …. داوود به سگي مي‌رسد كه بيمار، افتاده است. از سگ مي‌گذرد و در تاريكي اول شب به دختري مي‌رسد كه گوشه‌اي نشسته و عينك دودي به چشم دارد.

۴.ايمانى منطبق با عقل و برهان

اثر پل ليتل، آياخدا وجود دارد؟ اگر خدا وجود دارد پس چرا اين همه رنج و بدبختى دامنگير انسان مى شود؟ و آيا علم با كتاب مقدس مقايرت دارد؟  بررسی تاریخ زندگی فلاسفه نشان می دهد که عقاید آنان همواره با ظهور فیلسوف بعدی دستخوش تکامل، دگرگونی و گاهی هم بطلان کامل گردیده است. برخی از این فلاسفه منکر وجود خدا بوده اند و بقیه نیز وجود او را انکار ناپذیر و لازم دانسته اند. بِدیگر سخن ایمان، به خدا به فیلسوف بودن یا نبودن بستگی ندارد. آقاى لیتل در این کتاب با ارائه مدارک مستند از منابع گوناگون روانشناسی، فلسفی و علمی کوشیده است به پرسش های ژرف در مورد مسیحیت و خداشناسی پاسخ گوید.

۵.پیامبر دروغین

نویسنده: بهزاد پوربیات، اکثریت مردم دنیا به خداوند اعتقاد دارند چه واقعا وجود داشته باشد و چه نداشته باشد. اگر وجود نداشته باشد که هیچ، ولی اگر وجود داته باشد به یقین اولین انتظارش از ما انسانها این است که حرف هر دروغگویی را باور نکنیم و با عقل و منطقی که به ما داده است راهی را برویم که واعا راه خداست و راه دروغگویان نیست. تاکنون ادیان بسیاری در جهان آمده اند و همگی نیز موسسانی داشته اند که خود را نماینده و فرستاده ی خداوند معرفی کرده اند. هریک از این ادیان به نحوی در میان گروهی از مردم نفود کرده و با کتابی که آن را کتاب خداوند نامیده، قرنها در طول تاریخ امتداد یافته و به زمان امروز رسیده است که دین اسلام و موسسش یکی از آنهاست.

۶.قحطی بزرگ

اثر محمدقلی مجد، با وجود بی طرفی ایران در جنگ جهانی اول، در طول این جنگ ضربات و خسارات جبران ناپذیری بر پیکر میهن و ملت ما وارد آمد. ورود بی محابای قوای بیگانه و نیروهای متخاصم به خاک ایران، در فقدان یک دولت قوی و متمرکز و دارای سامانه اداری کارآمد، هرج و مرج و ناامنی و پراکندگی و بی ثباتی را دامن زد و به تشدید ضعف دولت مرکزی و وخامت حال و وضع اقتصادی و اجتماعی مردم ایران انجامید. در نتیجه ایران بی طرف که با هیچ کشوری در جنگ نبود، تقریبا به اندازه یک کشور در حال جنگ خسارت و خرابی تحمل کرد. در میان آن همه نابسامانی و بدبختی، بروز قحطی بزرگ و فراگیر در ایران مزید بر علت شد؛ قحطی ای که علاوه بر خشکسالی چند ساله، حضور نیروهای بیگانه – به ویژه قوای انگلستان – در تشدید آن مؤثر و بلکه از علل اصلی آن بود؛ و در نتیجه آن شمار زیادی از مردم ایران، در ابعادی باور نکردنی به ورطه مرگی هولناک افتادند.

۷.دیدن و چشیدن عیسی مسيح

 اثر جان پایپر، عیسی مسیح، آن کسی که از الوهیت برخوردار است؛ و شخصیتش در کتاب‌ مقدس مکشوف گشته، دارای زیبایی روحانی و کمال منحصر به فردی است که مستقیماً با جانهای ما سخن می‌گوید؛ و ندا سر می‌دهد: «بله، چنین است.» این حقیقت مثل آن است که وقتی به خورشید می‌نگریم، کاملاً واضح و بدیهی است که می‌دانیم خورشید، روشن و تابان است؛ یا وقتی عسل را می‌چشیم، می‌دانیم که طعمش شیرین است. عمق و پیچیدگی شخصیت عیسی، قالب ذهنی نه چندان ژرف ما را در هم می‌شکند. او کاتبان مغرور را با حکمتش متحیر کرد. ولی برای کودکان، قابل درک بود و او را دوست می‌داشتند. با یک کلام، طوفان خروشان را آرام نمود، اما خودش را از صلیب پایین نیاورد.

۸.نیمه تاریک وجود

 نوشته دبی فورد ترجمه فرناز فرود، در این کتاب دبی فورد، راوی خوش‌ سخن تجارب خود و دیگران در مورد پذیرش همه ویژگی ‌های انسانی می ‌باشد. نویسنده با تشریح فراز و نشیب مسیر زندگی خود و ماجرای کسانی که با شرکت در دوره‌ های آموزشی او توانسته‌ اند اتاق‌ های بسته روح دردمند خود را بازگشایی کنند و بدون هراس چشم در چشم ویژگی‌ های مطرود وجودشان دوخته و آنها را در آغوش بگیرند، تمرین یگانه شدن با خویشتن را نکته به نکته و مو به مو آموزش داده است.این کتاب بیان داستان گونه از تجربیات همایشها و کلاسهای عملی برگزار شده توسط خود دبی فورد است. افراد با خوانندن این کتاب در مواجهه اژدهای درون خود دچار هراس و بهم ریزی ذهن و روان میشوند؛ شاید تنها سلاح خواننده در غلبه بر این ترس صداقت با خود و توجه به گفتگوهای درونش باشد تا بتواند مطالب کتاب را تا انتهای آن همراهی نماید، نکته ای که نویسنده به تکرار صحه میگذارد و صد البته این خود در ادامه مسیر، چالشی نفس گیر و طاقت فرسا در بر دارد. آزاد شدن انرژی زیاد روانی و کاهش تنش و اصطکاک درون خود و مابین دیگران و حسی از جنس زلالی حاصل همراهی صادقانه با نویسنده این کتاب است.

۹.ملاحظاتی در تاریخ ایران /علل تاریخی عقب ماندگی های جامعه ایران

 نوشته علی میرفطروس، در مقدمه کتاب مینویسد: “بررسى تاريخ اجتماعى ايران، شناحت جنبش ها و جريان هاى تاريخى_فرهنگى، آگاهى از چگونگى حملات و هجوم هاى پى درپى اقوام بيگانه و قبايل بيابانگرد و نتايج ويرانگر اين حملات در فروپاشى مناسبات اقتصادى _ اجتماعى و گسست هاى فرهنگى ايران و خصوصا آگاهى از حمله اعراب و چگونگى استقرار اسلام و نتايج اجتماعى_فرهنگى آن در حيات تاريخى جامعه ما، از جمله مسائل مهمى هستند كه بايد به آنها پرداخت، زيرا اين گذشته تاريخى ضمن اينكه بخش بزرگى از هویت تاريخى و آگاهى ملی ما را شكل مى دهد، در عرصه پراتیک اجتماعى نيز عامل مهمی در چگونگى رفتار اجتماعى و روحيه فرهنگى ما بشمار مى رود. بررسى تاريخ اجتماعى ايران ضمن آشنا كردن ما با انبوهى از جنبش هاى عدالتخواهانه و بسيارى از متفكران آزادانديش، باعث غناى حافظه تاريخى جامعه نيز مى گردد و ما را در برخورد با مسائل اجتماعى و مذهبى آينده، هوشيارتر مى سازد. كتاب حاضر ـ بر اساس ملاحظات خويش _ تنها نگاهى كوتاه است بر پاره‌ اى از مسائل تاريخ اجتماعى ايران. شرايط دشوار خارج از كشور و فقدان امكانات، اسناد و مدارک لازم، باعث گرديده تا مسائل مطروحه در اين كتاب از انسجام كافى برخوردار نباشند، هم از اين رو است كه مولف معتقد است كه هر یک از مسائل مطروحه در اين ملاحظات، تحقيق و تدقيق بيشترى را طلب مى كند. بى شک پاره اى از تحليل ها و نتيجه گيرى هاى اين كتاب، خوش آيند بعضى از خوانندگان نخواهد بود، اما اميدوارم كه اين دوستان با بردبارى و متانت، ضمن تامل در محتواى كتاب و نقد و بررسى آن، در شناحت بهتر تاريخ ايران و اسلام همت نمايند.

۱۰.برکت یا لعنت؟ شما انتخاب کنید.

اثر: درک پرينس، موضوع اين كتاب “بركت و لعنت” بر طبق تعليم كتاب مقدس است. بركتها و لعنتها موضوع مركزى تمامى مواجهه هاى خدا با نسل بشر است. اين موضوع را مى توان به تنه درختى كه شاخه هايش از جهت هاى مختلف رشد مى كند، تشبيه نمود. ممكن است در زندگى با افرادى روبرو شويم كه همواره آكنده از نوميديها، نگرانيها، افسردگيها و يا حتى فجايع مصيبت بار باشند، به گونه اى كه اين داستان هرگز پايان نمى يابد. در مقابل افرادى هم هستند كه هيچ مشكلى ندارند و زندگى آنها طورى ايدآل است كه نمى توان واقعى بودنش را باور كرد. در هر دو مورد نيروهايى دركارند كه سرنوشت هر انسان را چه خوب و چه بد تعيين مى كنند. كتاب مقدس اين موضوع را تحت عنوان بركتها و لعنتها معرفى مى كند. و همچنين كتاب مقدس به ما نشان مى دهد كه چگونه با اين نيروها مواجه شويم كه از تاثيرات سودمند يكى بهرمند شويم و خودمان را از تاثيرات مخرب ديگرى حفظ كنيم.

۱۱.زبده تاریخ کرد و کردستان جلد دوم

اثر محمد امين زكى بيگ ️ترجمه يدالله روشن اردلان، به معرفی حکومت‌های باستانی و تاریخی مردم کرد و منسوبان این قوم اختصاص دارد .حکومت‌های معرفی شده در کتاب عبارت‌اند از :سالاریه، آذربایجان، دوستکی و مروانی، برزیکانی، ایوبی، زندیه، اتابک لر بزرگ، لر کوچک (خورشیدی)، بنی اردلان، امارت براخوی، شدادیه، ملک کرد، امارت‌های مستقل قوم کرد (امارت بنی جزیره و دیرسم، امارت بین جزیره و کلس، امارت‌های بین جزیره و خوی، امارت جنوب حکاری، امارت بین عنانه در حلوان) و نیز عشایر کرد شرق ایران . مولف کتاب که خود از اقوام کرد است و از محققان و سیاستمداران برجسته کشور عراق به شمار می‌آید در این مجلد، مشاهیر سیاسی، اجتماعی و نظامی قوم کرد را معرفی نموده، همچنین نسب‌نامه آنها را با استناد به ماخذ فراوان و معتبر درج کرده است .مترجم کتاب نیز که از اقوام کرد و کردشناس است با افزودن “پیوست”هایی به این مجلد، نسب‌نامه خاندان اردلان را همراه با ذکر اسامی این خاندان در قالب جدول‌های نسب‌شناسی متنوع فراهم آورده است.

۱۲.  شهید جاوید

نوشته صالحی نجف آبادی، کتاب ممنوعه و نایاب شهید جاوید شاید جنجالی‌ ترین و بحث‌ برانگیزترین کتابی است که در طول تاریخ تا به امروز درباره‌ عاشورا نوشته شده است. سال‌ های آغازین دهه‌ پنجاه، حمایت یا رد این کتاب و نویسنده ‌اش نقل هر روضه و منبر بود و دو قطبی شدیدی بین مذهبی ‌ها بر سر رد و اثبات آن ایجاد شده بود. شهید جاوید از حیث گشودن رویکردی بدیع و جسورانه در فهم واقعه‌ عاشورا اهمیت فراوانی دارد. رویکردی آشکارا برخلاف رویکردهای سنتی دیرپا در روایت و تفسیر عاشورا. این کتاب در سال ۱۳۴۹ در قم منتشر شد. انتشار آن در آن زمان جنجالی بزرگ در پی آورد و آوازه در ایران افکند؛ آوازه‌ ای که پژواک آن هنوز پس از نیم قرن طنین ‌انداز است. جدای از کتاب و نویسنده ‌اش، غوغای حول آن در دهه پنجاه، خود یکی از رخدادهای مهم فکری و سیاسی در قلمرو دین و سیاست ایران شیعی است و در این باره اکنون سخنی نمی‌ توان گفت. صالحی نجف ‌آبادی، اهل علم بود و تحقیق و نقد بود.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از کتب می توانید از سایت کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران بازدید فرمائید:

http://ketab.bashariyat.org/