لیست کتابهای جدید منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – نیمه دوم ماه آوریل ۲۰۲۲

۱. حکومت نظامی

نویسنده: آلبر کامو  ترجمه دکتر یحیی مروستی، حکومت نظامی که در شهر کادیز (Cadiz) اسپانیا آغاز می شود، نمایشنامه ای در سه بخش است. این مصیبت طاعونی است که به مثابه مرد یونیفرم پوشی مجسم شده که با یک منشی زن با عنوان مرگ همراه شده است. طاعون بر شهر مسلط می شود و مرگ نامها را تدفین می کند. تمثیل روشن است، طاعون توتالیتاریسم و مرگ خدمتکار وفادار اوست. کادیز نیز همانند اُران در رمان طاعون کامو، محصور می شود. در بخش دوم می بینیم که دیِگو تلاش می کند تا مقاومت را سازماندهی کند اما این کوشش با شکست مواجه می شود و در قبال این ناامیدی وی گروگان بیگناهی را گرفته و او را تا سطح دشمن خود تنزل می دهد. در قسمت سوم ما شاهد پایداری مؤثرتری هستیم و مرگ کتاب خود را تسلیم مردمی می کند که مشتاقانه اسامی افرادی را که دوست ندارند خط زده و بنابراین اینگونه دشمن خود را حذف می کنند. چگونه دیگو خونریزی که یادآور حمله های انتقام جویانه پس از آزادی خواهی است را متوقف کرده و طاعون و مرگ را شکست خواهد داد؟

۲. دعای برخاسته از دل

اثر: آنتونى بلوم، عبادت واقعى چگونه است؟ چگونه می­توان دعایی كه از اعماق وجود سرچشمه مى گيرد، داشت؟ لحظاتى مى رسد كه دعاى ما خود به خود و به راحتى از وجود ما سرچشمه مى گيرد و لحظاتى هم هست كه براى دعا احتياج به كلمات نداريم و در سكوت دعا مى كنيم. اصولاً دعا يك ديدار است، ديدار روح آدمى با خدا، و لازمه اين ديدار صداقت و راستى است.

۳ .نژاد و تاریخ

نویسنده: لوی استروس مترجم: ابوالحسن نجفییکی از بهترین کتابهای رشته مردم شناسی از پدر مردم شناسی جهان لوی استروس می‌باشد. در سال ۱۹۵۲ سازمان بین المللی یونسکو به انتشار مجمعه ای درباره مسئله نژاد و نژاد پرستی در جهان پرداخت و نگارش کتابی در زمینه نژاد و تاریخ را به مردم شناس فرانسوی کلود لوی استروس پیشنهاد کرد حاصل آن رساله ای است که اینک ترجمه آن به نظر خوانندگان می رسد نویسنده این رساله که در آن زمان فقط نزد محققان و دانشجویان رشته مردم شناسی شناخته بود اکنون یکی از بزرگترین انسان شناسان و فیلسوفان جهان به شمار می رود کلود لوی استروس در سال ۱۹۰۸ در شهر بروکسل به جهان آمد.

۴. هر ایماندار یک شاگرد

اثر: دکتر دیوید بی یورک، اين كتاب به ما كمك ميكند تا درك بهتري از دعوت عيسي داشته باشيم، دعوتي كه مي گويد: «رفته همه ي امتها را شاگرد سازيد.» و درك اين دعوت به عنوان بخشي الزامي  از زندگي هر روزه ي ما در قرن ٢١-ام است. او كتاب راهنما براي ما ننوشته تا در آن ليستي از استراتژيهاي فرمول وار ارائه دهد، بلكه او مسيحيان را دعوت ميكند تا با عمق بخشيدن به رابطه ي خود با خداوند، موضوع شاگردي را جدي بگيرند و با آمادگي و آگاهي به ديگر شاگردان و دوستان مسيحي خود كمك كنند تا آنها نيز بتوانند به رابطهاي غني، عميق هدفمند با خدا و يكديگر دست يابند.

۵ .اپرای چهار پنی (اپرایی برای بینوایان)

نویسنده: برتولت برشت مترجم: حمید محوی،  The Beggar’s Opera – اپرای گدایان – برای نخستین بار در سال 29 ژانویه 1728 در لندن، در رویال تآتر لینکلن روی صحنه به نمایش درآمد و طی 62 شب به موفقیت چشمگیری دست یافت. بی درنگ این نمایشنامه در شهرهای بزرگ انگلستان، اسکاتلند، ولز تا ایرلند به روی صحنه به نمایش درآمد و با استقبال فوق العادۀ مردم روبرو شد. ابیاتی از این نمایشنامه را روی بادبزنها و روی پانل ها حک می کردند. بازیگری که نقش پُلی را باز می کرد به الاهۀ مورد ستایش لندن تبدیل شد، تصاویر او فروشگاه ها را مزین کرده بود، دربارۀ زندگی او می نوشتند و کلمات قصار او را منتشر می کردند، و سرانجام به همسری یک دوک درآمد.

۶. روان شناسی دین

نویسنده: بهزاد پور بیات. علم روان شناسی یکی از شاخه های علوم انسانی است. موضوع مورد مطالعه در علم روانشناسی، رفتار و شخصیت انسانها است. این علم دارای چهار رویکرد مهم به نامهای شناخت گرایی، رفتارگرایی، پدیدارشناسی و روانکاوی است که هر یک از منظری خاص به مطالعه ی انسان می پردازد و نتایجی نیز که هر کدام در حوزه ی خویش به دست آورده اند بسیار ارزشمند می باشد. دین با شناخت ، رفتار و خصوصا شخصیت در آدمی، رابطه ای بسیار تنگاتنگ دارد برای همین یکی از مهمترین موضوعات برای مطالعات روانشناختی محسوب می شود.

۷. پادشاه یک چشم

 نویسنده: کارلوس فوئنتس ️مترجم : فریبا کامکاری،نمایشنامه حاضر، از کارلوس فوئنتس نویسنده معروف آمریکای لاتین و مکزیک است. دو شخصیت “دوک “و “دوناتا” در سراسر آن حضور دارند: دوناتا زنی میانسال، همسر یکی از فرماندهان ارتش و دوک خدمتکار منزل آنهاست .فرمانده به مدت یک هفته به ماموریت رفته است ;از این رو “دوک “به امور منزل رسیدگی می‌کند .در طول این هفته رابطه‌ای عاطفی میان “دوک “و “دوناتا “به وجود می‌آید و…

۸. مرگ در ونیز

نویسنده: توماس مان ️مترجم: حسن نکوروح، نویسنده‌ای که دیگر توانایی نوشتن ندارد به ونیز می‌رود، در آنجا عاشق پسر جوانی می‌شود و با آن‌که هرگز این دو باهم گفتگویی نمی‌کنند اما این عشق نویسنده را به حال دیگری از رهایی و اعتلای روحی می‌رساند. با همه‌گیری وبا در ونیز نویسنده نیز بیمار می‌شود…

۹.از نیل تا فرات، واقعیتی در قرآن

نویسنده: بهزاد پور بیات. بیشتر دولتهای مسلمان، اسرائیل را به رسمیت نمی شناسند زیرا از مورد تایید بودن تمامی ادعاهای اسرائیل در قرآن بی خبرند. کتاب حاضر که حاصل یک پژوهش علمی است در نظر دارد با توسل به منابع دست اول (قرآن و تورات) دیدگاه غاصب نگرانه ی مسلمین نسبت به اسرائیل را اصلاح کند و ایشلن را با دلایل دین خودشان قانع سازد که اسرائیل غاصب نیست. یافته ها نشان می دهند قرآن نیز همسو با گفته های تورات را قبول دارد.

۱۰. دکتر محمد مصدق و بهائیان “

نوشته بهرام چوبینه، این کتاب که از طرف شرکت کتاب در لوس آنجلس در اوایل پاییز ۱۳۸۸ انتشار یافته است. عکس روی جلد آن، دکتر مصدق را نشسته در کنار دری نشان می‌ دهد و در صفحه‌ اول کتاب عکس دیگری از مصدق در کنار سرهنگ شاهقلی در دادگاه نظامی دیده می ‌شود. بعد از فهرست کتابها اولین جمله‌ کتاب نیز آورده شده که میگوید: “زندگی بهائیان در ایران یک مهلکه و مخاطره‌ دائمی است، تلاش مداومی است برای رسیدن به مقام و جایگاه انسانی. بیاییم دورنمای تازه ‌ای از زیبایی آزادی و عدالت حقوقی در مقابل دیدگان خود و آنان بگستریم”

۱۱. تاریخ ایران مدرن

نوشته یرواند آبراهامیان️ ترجمه محمد ابراهیم فتاحی، این کتاب در تاریخ سال ۲۰۰۸ نوشته شده و توسط انتشارات دانشگاه کمبریج منتشر شده است. این کتاب به بررسی و بیان اتفاقات در ایران از ابتدای دوره قاجار تا زمان ریاست جمهوری محمود احمدی ‌نژاد پرداخته است. یرواند آبراهامیان، در ارزیابی ریشه ‌ای تاریخ معاصر ایران مدرن، افزون بر بررسی جامع سده بیستم، موضوعاتی نظیر اکتشاف نفت، دخالت‌ های خارجی، نقش خاندان پهلوی و همچنین انقلاب ۱۳۵۷ و پدید آمدن جمهوری اسلامی را مورد واکاوی قرار داده است. ایران در این بین تجربیات دیگری را نیز از سر گذرانده است که از جمله می ‌بایست به جنگ خانمان‌ سوز عراق، دگرگونی‌ های جامعه در چند دهه اخیر و از همه تازه ‌تر، توسعه و گسترش دولت و مبارزه برای قدرت در میان نخبگان قدیمی، روشنفکران و طبقه متوسط تجاری اشاره کرد. نویسنده در این اثر با بررسی فراز و نشیب‌ های سیاست‌ های بین‌ المللی و منطقه‌ ای کشور، با چیرگی هرچه تمام‌ تر مردم ایران را در کانون توجه ‌اش قرار داده است. مردمی که طی یک سده تحمل جنگ و انقلاب همچنان به بقای خود ادامه داده ‌اند.

۱۲. آغاز اسلام؛ از اوگاریت به سامره “

نوشته فلکر پپ ترجمه ب. بی نیاز (داریوش)، این کتاب که بخش بزرگی از مجموعه‌ کتاب‌ ” #آغاز_اسلام” را تشکيل میدهد. به خلاف‌ اسلام‌ شناسی‌ سنتی که همه‌ بررسی ‌ها و تحليل ‌های خود را با اتکا به وقايع‌ نگاری اسلامی انجام می ‌دهد، اين کتاب به گونه ‌ای موشکافانه و با کمک مدارک واقعی و ملموس يعنی سکه‌ ها، سنگ ‌نبشته ‌ها و منابع معاصر بر آغاز اسلام پرتوافکنی می ‌کند. در روند اين بازسازی تاريخی، نويسنده نشان می ‌دهد که تاريخ اسلام به خلاف گزارشات وقايع ‌نگاران اسلامی با پيامبری به نام محمد آغاز نشده است، زيرا او هيچ‌ گاه موجوديت تاريخی نداشته است. تاريخ شکل ‌گيری اسلام يکی از پيچيده‌ ترين کلاف ‌های تاريخی در منطقه‌ خاور نزديک و ميانه بوده و هست. مسيحيت شرق بيش از چهار سده در ايران‌ ساسانی تثبيت شده بود. عرب‌ های سریانی که اکثرا عرب‌ های به اجبار کوچ داده شده بودند، نمايندگان اين جريان مسيحيت بودند، آنها بيش از چهار سده در قلمرو ايران‌ ساسانی با ايرانيان در همزيستی به سر می‌ بردند. همين عرب‌ ها – که بعضی از مورخان به آن ‌ها عربهای ساسانی می‌ گويند _ توانستند به همراه‌ همکيشان ايرانی خود طی دو شکست‌ بزرگ ايران از بيزانس در سالهای ۶۲۲ ميلادی در ارمنستان و ۶۲۷ ميلادی در نينوا جانشين پادشاهان ساسانی بشوند و تاريخ ايران‌ پساساسانی را رقم بزنند.

جهت مطالعۀ کتب موجود، می توانید از سایت کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران بازدید فرمائید:

http://ketab.bashariyat.org/