لیست کتابهای جدید منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – نیمه اول ماه می ۲۰۲۲

۱ . فکرتان را عوض کنید تا زندگی‌تان تغییر کند

نویسنده: برایان تریسی مترجم: مهدی قراچه داغی،   (Change your thiking change your life) به شما نشان می‌دهد که چگونه منابع شگفت‌انگیز درونی خود را کشف کنید و قدرت‌های باور نکردنی خود را آزاد کنید. با شنیدن این کتاب یاد می‌گیرید که چگونه تمام مردم و منابع مورد نیاز خود را برای رسیدن به هر هدفی که برای خود تعیین کرده‌اید به سوی زندگی خود جذب کنید.

۲ . خدایان آن سوی فضا

 اثر اریک فون دنیکن با ترجمه مهرداد شاهین، نویسنده  در ۱۴ آوریل ۱۹۳۵ در منطقه «آلمانی» زبان «زوفینگن» در «سوییس» متولد شد. وی کاتولیکی بسیار متعصب بود و به همین دلیل در مدرسه «سن میشل» مشغول به تحصیل گردید و در کنار آن اوقات فراغتش را با مطالعه ترجمه‌های متون باستانی می‌گذرانید. او تحصیلش را در ۱۹ سالگی نیمه‌کاره رها کرد و در هتلی مشغول به کار شد و هنگامی که مدیر کل هتل پنج ستاره‌ای گردید، نخستین کتابش را به نام «خاطرات آیندگان» یا «ارابه‌های خدایان» انتشار داد که موفقیت و شهرت فراوانی برای وی در بر داشت؛ به طوری که کتابش در نخستین سال چاپش در ۱۹۶۸ پرفروش‌ترین کتاب سال در «آلمان» و «آمریکا» گردید و بعدا در ۳۸ کشور دیگر دنیا نیز منتشر گردید. او بسیار علاقمند به کشف رازهای دنیای باستان و نشانه‌های خدایان یا همان فضانوردان در دوران بسیار گذشته بود و بنابراین با پس‌انداز ۳۰۰،۰۰۰ فرانک «سوییس» در جوانی، سفرهای پژوهشی و علمی خود را آغاز کرد که همچنان ادامه دارد.

۳ .  پيروزى در بيابان

اثر : جان بيور، آيا در دلتان خداوند را صدا مى كنيد و او را نمى يابيد؟ آيا رشد و پيشرفت روحانى تان متوقف شده و حتى در در حال پسرفت هستيد؟ شايد به بيابان رسيده ايد!  جايى كه در تصورتان خدا شما را رها كرده است، ولى اين طرد شدن از جانب خدا نيست، بلكه فصل آماده سازى توسط اوست. اين جاده اى است كه در آن با پاتريارخ ها و انبياء همسفر مى شويد. بيابان مكان يا دوره ايست كه براى نزديكتر شدن به خدا بايد از آن عبور كنيد. بيابان جايى است كه خدا در آن حركتى تازه در روح خود ايجاد مى نمايد. بيابان برای کسانی که مطیع خداوند هستند، دورانی منفی نیست، مقصود آن بسیار مثبت است؛ چرا که هدف آن تعلیم و آماده ساختن ما برای حرکت تازه روح اوست. ولى ما ناآگاهانه هنگام ورود به بیابان، بدون خرد رفتار می کنیم. بدون آگاهی و درک درست، چیزهای اشتباه را می جوییم و کارهای اشتباه می کنیم. پس پیش از درک اين موضوع که چرا خدا شما را در این شرایط ویژه یعنی بیابان قرار داده و به دنبال راه فرار باشید، خود را براى تغيير آماده كنيد.

۴ . قانون ۵ ثانیه

نویسنده: مل رابینز . او ابزار مفیدی را در کتاب «قانون 5 ثانیه» معرفی می­ کند که در همه­ زمینه­ های زندگی کاربرد دارد. قانون پنج ثانیه می ­تواند در هر لحظه از زندگی روزمره و در مواجهه با دشواری، عدم قطعیت و ترس موثر واقع شود. این قانون ممکن است در بهبود وضعیت سلامت، افزایش بهره­ وری و مقابله با تاخیر­ در کارها کمک کند. مل رابینز به شجاع شدن و بیرون رفتن از منطقه­ راحتی کمک می­ کند و از همه مهم­تر، توضیح می­ دهد که کنترل و تغییر ایجاد کردن آسان است! کتاب قانون 5 ثانیه در یک پاراگراف: قانون پنج ثانیه، ابزار ساده ای است که اغلبِ بهانه گیری ها و سلاح های روانشناسانه مغزتان را برای انجام ندادن کارها، خنثی می کند تا کمتر کارها را به تعویق بیندازید، شادتر زندگی کنید و به اهداف بیشتر و بیشتری دست یابید.

۵ . پادشاه جلال

اثر: پل دی. با امین، سفری به داستان‌های کتاب مقدس پیامبران که شما را دعوت می‌کند با یگانه خدای حقیقی ملاقات کنید و بدانید که او چه طرحی برای رهایی بندگان طغیانگرش از قلمروِ تاریکی دارد و چگونه می‌خواهد ایشان را واجد شرایط بسازد تا با او تا ابد در قلمروِ نور زندگی کنند. این برگرفته از فیلم پادشاه جلال نوشته شده.

۶ . گنبد حلبی

نویسنده: شاپور قریب، او کارگردان و بازیگر ایرانی که در سال ۱۳۱۱ در سمنان به دنیا آمد. او از پانزده سالگی فعالیت خود را در زمینه‌ی تئاتر آغاز کرد. در فیلم موطلایی شهر ما دیالوگ نوشت، سپس دستیار آقای خانی شد. در فیلم چرخ بازیگر نیز که به کارگردانی خانی بود علاوه بر نوشتن بیشتر پرده‌ها، موفق به بازی گرفتن از بازیگران شد که پس از آن طرز کار وی مورد توجه قرار گرفت. سپس با دستیاری شادروان جلال مقدم در فیلم سه دیوانه فعالیت هنری خود را ادامه داد و پس از بیست و اندی سال کار در تئاتر و سینما نخستین فیلم سینمایی خود را ساخت. او در ۱۶ خرداد ۱۳۹۱ به علت بیماری آلزایمر درگذشت. و در قطعه هنرمندان بهشت زهرا به خاک سپرده شد.شاپور قریب علاوه بر کارگردانی و بازیگری، نویسنده نیز بود که دو کتاب گنبد حلبی و عصر پاییزی را نیز نوشت.

۷ . عصر پاییزی

نویسنده شاپور قریب، این کتاب از شش داستان کوتاه تشکیل شده است که هر کدام به صورت روان و دلنشینی زندگی شخص اول داستان را که همه مرد هستند و هر کدام شغل متفاوتی دارند را بیان می‌کند. کتاب سرشار از اصطلاحات و کلمات به صورت عامیانه و شکسته است، قلم«شاپورِ قریب» شباهتِ زیادی به داستان نویسیِ زنده یاد «هدایت» و «چوبک» دارد. داستانِ اول: در موردِ قماربازی به نامِ «حسن یک گوش» است که هر روز هرچه از کارگری و باربری در کارخانهی یخسازی در می آورد، همه را در قماربازی میبازد. داستان دوم: در موردِ مردیست که خاطراتِ کودکی اش را مرور میکند، خاطراتی که در آن نمیداند که بچه چطور درست میشود. داستان سوم: در موردِ جوانی تهرانیست که پول و دارایی اش را زنی دزدیده و به بیابان گرم و سوزان نزدیک کرمان فرار کرده است.. داستانِ چهارم: از بیرحمی های شهر میگوید و از دزدبازار بودنِ آن… مردی که در اتوبوس کیف پر از پولش را میزنند و به پیرمردی مشکوک میشود و او را پیاده میکند، امّا کیف دست پیرمرد نبود. داستانِ پنجم: در موردِ مردی است که تنها و خسته و ناامید و ناراحت به کاباره میرود تا عرق خوری کند، دوستِ مطربش را دیده و با او خاطرات عشقی اش را مرور میکند و مست میکنند. داستانِ آخر: در مورد بازیگر مردی به نامِ «گل» است، گلِ رز بازیگرِ تئاتری که محبوب است.

۸ . ریشه های سومری تورات، انجیل و قرآن

نوشته معزز علمیه چیغ، ترجمه آسایش، این کتاب نایاب اثری پژوهشی از معزز علمیه چیغ پژوهشگر کشور ترکیه میباشد. این کتاب پژوهشی است ارزنده در باب اساطیر ادیان ابراهیمی. محقق این کتاب کوشیده است تا با رجوع به کهن ‌ترین کتیبه‌ های بازمانده از تمدن سومر باستان، ریشه اساطیر و افسانه‌ های یهودی/اسلامی را بازشناسی کرده و به منصه ظهور برساند. چیغ در ۲۰ ژوئن سال ۱۹۱۴ در شهر بورسا متولد شد. به مدت چهارسال به عنوان آموزگار کار کرد و در سال ۱۹۳۵ وارد دانشگاه زبان، تاریخ و جغرافیای آنکارا شد. تا سال ۱۹۴۰ در بخشهای سومر شناسی، حتی شناسی، باستان شناسی و تاریخ تحصیل کرد. در سال ۱۹۴۰ به عنوان متخصص خط میخی و موزه دار، وارد موزه باستان شناسی استانبول شد و در سال ۱۹۷۳ از همین موزه بازنشست شد.

۹ . 9. ” شرفنامه ” تاریخ مفصل کردستان

 نوشته امیر شرف خان بدلیسی که یکی از تاریخ‌ نگاران ایرانی است. این کتاب تاریخ مفصل کردستان هستش که به زبان فارسی نوشته شده و از منابع اصلی تاریخی مربوط به قوم کرد به‌ شمار می ‌آید. شرف خان، شرفنامه را در سال ۱۵۹۷ میلادی به پایان رساند. این کتاب توسط  عبدالرحمن شرفکندی، به زبان کردی ترجمه شد. شرف خان در کره رود (امروزه بخشی از شهر اراک) متواد شد. نیاکان او امیران ایل روژکی بودند که در سال ۱۵۴۳ میلادی بر منطقه بتلیس در کردستان ترکیه فرمان می راندند. اسکندربیک منشی در ذکر امرای نامدار شاه طهماسب، به فرمانروایی شرف خان روزکی (روژکی) بر تنکابن اشاره کرده ‌است. رابینو نیز در ذکر فرمانروایان صفوی حاکم تنکابن، از شرف الدین نام برده. دگرگونی ‌های سیاسی باعث شد تا پدر او، امیرشمس‌الدین بن شرف‌ الدین به ایران مرکزی مهاجرت کند. شرفخان در سن ۹ سالگی به دربار شاه تهماسب یکم راه یافت. شرفخان به مدت بیست سال در استان‌ های گوناگون ایران به عنوان والی منصب داشت. در سال ۱۵۷۶ به مرکز فراخوانده شد و به همراه ۶۰۰ خانوار از ایل و خانواده خود به ماموریتی به سوی منطقه وان (ترکیه امروزی) فرستاده شد. خسروپاشا، فرماندار وان، از ترس ورود فرستادگان به دربار سلطان مرادسوم گریخت. شرفخان بدینوسیله فرمانروایی موروثی بر بتلیس و منطقه موش را بدست آورد.

۱۰ . تاریخ اجتماعی روابط سکسی در ایران

 نوشته ویلم فلور ترجمه محسن مینوخرد، پرداختن به موضوع سکس در جامعه ایران بسیار دشوار است. سکس از محرمات محسوب می‌شود و تابوست. به اعتقاد مترجم کتاب، ما در ایران از سکس فقط در ناسزاها یا در جوک ها‌یمان یاد می کنیم و هیچ وقت نگاه علمی و تاریخی به این مسأله نداشته ایم. سکس بخش مهم وجودی انسان است. بعد از خوردن و نوشیدن، سکس مهمترین نیاز تن آدمی است. ولی #پدرسالاری چیره بر فرهنگ ما اجازه پرداختن علمی به آن را نداده است، یعنی آ‌نچنان که در غرب به آن پرداخته‌ اند و تاریخش را از گذشته ‌های دور نیاکان پیش ـ انسان ما بررسی کرد‌ند. محسن مینوخرد در مورد اینکه چرا نام تاریخ اجتماعی روابط سکسی در ایران و نه روابط جنسی را به عنوان ترجمه تیتر انتخاب کرده میگوید: “واژه‌ “سکس” ریشه‌ لاتین دارد، به معنای جنس است. بنابراین رابطه‌ جنسی در متن ‌های دقیق ‌تر، یعنی متن‌ های علمی، ابهام معنایی پیدا میکند. چون رابطه‌ جنسی رابطه بین دو جنس و از جمله رابطه‌ اقتصادی، رابطه‌ حقوقی و بسیار روابط را در برگیرد. بنابراین لزوما رابطه‌ جنسی به معنای رابطه‌ همخوابگی نیست. به همین دلیل بهتر دیدم برای کتابی که موضوعش همخوابگی دو جنس، زن و مرد، یا دو همجنس،… است ، عبارت “رابطه‌ سکسی” را به‌کار ببرم.

۱۱ . چون رود جاری باش

نویسنده: پائولو کوئلیو مترجم: آرش حجازی، مجموعه‌ای از قصه‌ها،‌ عقاید و نظرات پائولو کوئلیو، برشی عرضی در کالبدشناسی فعالیت‌های ادبی او،‌ و بازتابی زیبا از گستره‌ی آفرینش‌های این نویسنده‌ی برزیلی است. این قطعات،‌ مسیر نگاه آفریننده را تصویر می‌کنند،‌ و در این مسیر، همچون عکس‌هایی فوری از بخش‌هایی از زندگی، بر جزئیاتی از حقیقت مکث می‌کند؛ جزئیاتی که تبلور فلسفه‌ی ظریف پائولو کوئلیو است،‌ کسی که با همان صفای تماشای یک رود، به مشاهده‌ی هستی می‌نشیند و بی‌تردید. با نیت آشکار کردن راز و روش‌های انسان،‌ برای پیمودن مسیر زندگی. پائولو کوئلیو رسالت خود را تعریف قصه‌های انسان‌ها می‌داند. با نگاه به تعارض درونی همیشگی انسان،‌ که هم مرزها و حدود بی‌شمار دارد و هم روانی با پهنه‌ای بیکران. کوئلیو می‌خواهد تعریف کند که انسان‌ها کیستند.

۱۲ . چگونه می‌توان خدا را یافت

اثر: بیلی گراهام، خدا کيست؟چگونه مى شود خدا را يافت؟  چه كسى مى تواند‌حقيقت را نشان دهد؟ نمى‌توان با تفكر خدا را پيدا كرد، زيرا نه تنها فكر انسانى با افكار خدايى هم آهنگى ندارد بلكه فكر جسمانى مخالف خدا است.  نمى‌توان با رعايت اصول اخلاقى به سوى خدا برگشت زيرا سيرت و اخلاق انسانى بر اثر گناه فاسد شده است! بیلی گراهام در اين كتاب نشان مى دهد چگونه مى شود عمق هاى خدا را يافت.  او در ابتدا به جستجوی بنیادی و حیاتی براى يافتن خدا پرداخته است و بعد راه برگشت بسوى خدا را نشان مى دهد و اينكه شخص از كجا بايد شروع كند و چگونه زندگى شخص تبديل مى شود و در ايمان رشد مى كند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر از کتب می توانید از سایت کتابخانه کانون دفاع از حقوق بشر در ایران بازدید فرمائید:

http://ketab.bashariyat.org/