لیست کتابهای جدید منتشر شده در کتابخانه اینترنتی کانون دفاع از حقوق بشر در ایران – ژانویه ، قسمت دوم

۱. اعترافات شکنجه شدگان

نوشته “یرواند آبراهامیان”، ترجمه رضا شریفها، کتاب حاضر پژوهشی در تاریخچه کسب اعترافات واهی و تلاشی برای بررسی همه جانبه آن است.. فصل‌های کتاب: – پیشگفتار- فصل اول: دوران رضاشاه – فصل دوم: دوران محمدرضاشاه – فصل سوم: دوران جمهوری اسلامی – فصل چهارم: ندامت توده‌ای‌ها – فصل پنجم: کشتار بزرگ ۱۳۶۷

۲. چرا ملتها شکست میخورند (ریشه های قدرت،ثروت و فقر)

نویسنده: دارون عجم اوغلو و جیمز ای. رابینسون ترجمه: محسن میردامادی، محمدحسین نعیمی پور، تا زمانی که امنیت یک جامعه را گروهی محدود می‌توانند برهم بزنند یا تامین کنند آنها اجازه نخواهند داد رقابت در اقتصاد و سیاست شکل بگیرد. دسترسی به فرصت‌ها و منابع قدرت (طبیعت، تجارت، آموزش، فرهنگ، و…) به گونه‌ای تعیین خواهد شد که انحصار فرادستان پایدار بماند.

۳.  نفرین زمین

نویسنده: جلال آل احمد، این داستانی از جلال آل احمد (۱۳۴۸- ۱۳۰۲) است. قصه‌ای است که از زبان معلمی به روستا رفته نقل می شود؛ ماجرای آنچه در مدت نُه ماه اقامت در ده و آن‌چه دیده و شنیده و آزموده و به صورت یادداشت‌های روزانه ثبت کرده‌است. یادداشت‌های او هنگامی که وی به روستای دیگری منتقل می شود پایان می‌یابد. طرح کلی داستان روایت‌گونه و شیوه آن واقع گرایانه با صحنه‌سازی‌های مؤثر و گاه تصویری پراکنده است. با این‌که زبان داستان تا حدی قدیمی است، الگوی داستان‌های جدید اروپایی دارد: درست روز اول عقرب بود. که آمدند برای سوارکردن موتور آسیاب. همان روزی که بی‌بی، همه‌ی مردهای کاری ده را به ناهار دعوت کرده بود و قرار بود برای دیم‌کاری پشک بیندازد. جمعه‌ای بود و فردایش به ساعتی که میرزا عمو دیده بود، روز ولادت حضرت هابیل بود. و میدانچه‌ی آبادی را آذین بسته بودند و دورتادورش تخت گذاشته و فرش کرده. و یک دسته‌ی زرنا دف از دم صبح، توی کوچه‌ها بکوب بکوب داشت و بچه‌ها لب جوی ده گردوبازی می‌کردند و زند‌ها دم درها و لب بام‌ها به تماشا نشسته و سه تا ژاندارم، تفنگ‌هاشان را وارونه به کول لای جماعت می‌پلکیدند.

۴. در دامگه حادثه _گفتگویی با پرویز ثابتی، مدیر امنیت داخلی ساواک

نوشته و گفتگو از عرفان قانعی فرد، ” فاش می‌گویم و از گفته خود دلشادم/  بنده عشقم و از هر دو جهان آزادم/  طایر گلشن قدسم چه دهم شرح فراق/ که در این دامگه حادثه چون افتادم “حافظ

“در دامگه حادثه”، کتابی است که در آن عرفان قانعی فرد (محقق تاریخ معاصر) با پرویز ثابتی (مقام امنیتی مهم دوران محمدرضا پهلوی) به گفتگویی نشسته است و در این گفتگو به بررسی حوادث سال‌های ۱۳۳۷ الی ۱۳۵۷ پرداخته اند. ساواک (سازمان امنیت و اطلاعات کشور)، از سال ۱۳۳۵ تا ۱۳۵۷، سازمان اصلی پلیس امنیتی و اطلاعاتی ایران که افرادی مانند تیمور بختیار، حسن پاکروان، نعمت‌الله نصیری و ناصر مقدم، به ترتیب ریاست آن را بر عهده داشتند. اداره سوم یا امنیت داخلی، یکی از مهمترین ادارات این سازمان امنیتی بود که شاید با پرحادثه‌ترین دوران تاریخ معاصر ایران، همگام بوده. یکی از مشهورترین مقام‌ها و عاقبت، روسای مطرح این اداره، پرویژ ثابتی است. افرادی نام او را مخزن‌الاسرار ناگفته حکومت گذشته می‌نامند، که در ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ فروپاشید.

۵. پنجاه و سه نفر

نوشته بزرگ علوی، نام کتاب به شمار کسانی اشاره دارد که در دوران پهلوی اول به مدت چهار سال (۱۳۱۶-۱۳۲۰) به جرم عضویت و فعالیت در یک گروه کمونیستی زندانی شده اند. کتاب گزارشی داستان وار از وقایع زندان است و بزرگ علوی راوی آن. صبح یک روز بهاری سال ۱۳۱۶ خورشیدی، مطابق معمول، آموزگاران در اتاق استراحت گرد هم آمده بودند و در حالی که چای مینوشیدند، پیرامون اوضاع مملکت صحبت می کردند. ناگهان یکی از معلم ها وارد اتاق شد و با رنگ پریده گفت: ” دکتر ارانی را گرفته اند ” راوی داستان را از این مجمل آغاز میکند و با شرح نحوه دستگیری خود در مدرسه، استنطاق بدوی و تفتیش منزل ادامه میدهد. مادامی که در کنج و کنار جغرافیای ذهن، به خاطره شب اول زندان از سرگذرانده میرسد، ناگهان تصویر سیاه و غبارگرفته ای در ذهن و ضمیرش جان و جولان میگیرد. شب اول زندان برای راوی آبستن درد است. از تاریکی سلول، سکوت و صدای یکنواخت چکمه آژان بر روی زمین، دیوارهای منقش به خطوط و دست نوشته های پوشیده در پرده ابهام، زیلوهای آلوده به شپش و سرمای جانسوز گرفته تا ستیز و آویز با این افکار که به غیر از او چه کسانی را گرفته اند و چه اتفاقاتی در پیش است، جملگی زخم هایی عمیق و فراموش ناشدنی بر پیکره راوی داستان است.

۶.  تاریخ جنبش کمونیستی در ایران

نویسنده: سپهر ذبیح، ترجمه محمد رفیعی مهرآبادی، یکی از آثار معروف مربوط به تاریخ جریان چپ در ایران که ویژگی های ممتازی نیز دارد، کتاب “تاریخ جنبش کمونیستی در ایران”، اثر پروفسور سپهر ذبیح، ایرانی مقیم امریکا و عضو هیئت علمی دانشگاه برکلی است که به زبان انگلیسی نگاشته شده و آقای محمد رفیعی مهرآبادی آن را به فارسی ترجمه کرده است. موضوع کتاب تاریخ جنبش کمونیستی در ایران از زمان قیام مشروطه تا اواخر سلطنت محمدرضا پهلوی است، به همین جهت دوران وسیعی از تاریخ جریان چپ در ایران را در برمیگیرد. استفاده و بهره گیری نویسنده از آثار نویسندگان روسی بر غنای آن افزوده است.♦️فهرست مطالب کتاب:✔️ایران و انقلاب بلشویکی✔️جنبش کمونیستی در سالهای ۱۹۲۱-۱۹۴۱✔️احیای جنبش کمونیستی و تشکیل حزب توده✔️افول کمونیسم در دوران پس از جنگ✔️جنبش کمونیستی در دوران نسخت وزیری دکتر مصدق✔️کمونیسم در مقطع زمانی پس از سقوط مصدق

۷. بالا بلندتر از هر بلند بالایی

نوشته “جی. دی. سلینجر” ترجمه شیرین تعاونی، این کتاب، روایت روز عروسی سیمور و موریل و ماجرای غیبت داماد در این مراسم از زبان بادی گلس است. سلینجر در این کتاب به شخصیت سیمور پسر ارشد خانواده گلس می‌پردازد. برادر بزرگ زویی و فرانی. روایت از زبان بادی برادر کوچکتر سیمور است. تنهایی و انزوا طلبی سیمور یادآور تنهایی سلینجر است و در پیشگفتار به وضوح سالینجر صحبت می‌کند.

۸. ازدواج؛ رنج مقدس

نوشته “داریل شارپ” ترجمه سیمین موحد، در این کتاب (ازدواج رنج مقدس)، داریل شارپ ضمن معرفی مفاهیم یونگی مانند سایه، پرسونا، عقده‌ها، انیما و انیموس به تشریح چگونگی ارتباط انسان‌ها بر اساس این مفاهیم طبق نظریه یونگ می‌پردازد. اگرچه ترجمه عنوان فارسی کتاب تاکید بر ارتباط در ازدواج دارد؛ ولکن در عنوان اصلی و مفاهیم کتاب، چنین تاکیدی جز در قسمت‌هایی کوتاه دیده نمی‌شود. در قسمتی از کتاب بیان می‌شود که هر چقدر انسان آگاهی بیشتری از خود داشته باشد، عوامل ناخودآگاه کمتری او را بسوی فردی خاص می‌رانند. فردی که از خویشتن شناختی ندارد، بر اساس اجبارهای درونی بسوی دیگری کشیده می‌شود و قدرت انتخاب ندارد. مثلا دختری را تصور کنید که همواره مجذوب افراد مشکل‌دار می‌شود و برای همه آنها نقش ناجی و ایثارگر دارد. در رابطه اولش همه هزینه‌های زندگی را برعهده می‌گیرد، در رابطه دوم فرد مقابل معتاد است و او در تلاش برای بهبودی اوست. و در نهایت با فردی افسرده که همسرش او را ترک کرده ازدواج می‌کند و جالب آنکه نمی‌داند چرا پس از آنکه آن مرد از افسردگی رها شد، رابطه آنها نیز دچار مشکل شد.

۹ .  پنج گفتار

نوشته “هربرت مارکوزه”ترجمه محمود جزایری، از میان نظریه‌پردازان اصلی مکتب فرانکفورت فقط هربرت مارکوزه بود که نسبت به اهمیت و مرکزیت فرهنگ توده‌ای برای زندگی روزمره در جامعه سرمایه‌داری اخیر تا حدی خوش‌بینی نشان می‌داد. مارکوزه که در ابتدا همان دیدگاه‌های انتقادی آدورنو و هورکهایمر را داشت، بعدها شاهد پیدایش پادفرهنگ هیپی‌ها در اواخر دههٔ ۱۹۶۰ بود و تفسیر خویش را از فرهنگ توده‌ای مورد بازبینی قرار داد.مارکوزه، خصوصا تحت تاثیر شیوه استفاده پادفرهنگ از همان فراورده‌های صنایع فراغتی و مصرفی سرمایه‌داری اخیر، به‌خصوص موسیقی و مد توده‌ای، برای شورش مستقیم علیه نهادهای مسلط سرمایه‌داری، مانند کار، آموزش و پروش، خانواده و سیاست مرسوم، قرار گرفت. با این حال دوره نسبتا کوتاه پادفرهنگ، و همچنین نهضت‌های فرهنگی بعدی جوانان که بر محور موسیقی و سبک زندگی می‌گشت، مانند پانک راک، از نظر خیلی‌ها تأییدی بود بر درستی بنیادین نقد مکتب فرانکفورت از فرهنگ توده‌ای؛ بنابراین، به گفته باتومور، “دامنه محدود و سرعت زوال، یا همانندگردی پادفرهنگ، در واقع، می‌توانست نیروی صنعت فرهنگ را عیان سازد”. او در کتاب انسان تک‌ساحتی توضیح می‌دهد که جامعه صنعتی می‌تواند با سهیم کردن کارگران در مصرف‌گرایی کاری کند که آنان اسارت خود را آزادی بدانند….

۱۰. روانشناسی و دین

نوشته کارل گوستاو یونگ، ترجمه فواد روحانی، روانشناسی و روانکاوی رابطه مستقیمی با دین دارد. به همین سبب بنیانگذاران این دانش و ادامه دهندگان آن همواره به بررسی مسئله دین و تاثیر آن در روان انسان پرداخته اند. دو تن از بنیان گذاران اولیه رشته روانشناسی تحلیلی (روانکاوی)، زیگموند فروید و کارل گوستاو یونگ، تحقیقات گسترده‌ای درحوزه اسطوره و دین دارند و دو مکتب فکری متفاوت در روانکاوی و دین شناسی به وجود آورده‌اند. ناگفته پیداست که دانش روانشناسی به عنوان دانش، چون فیزیک، کیمیا، بیولوژی و سایر علوم دانشی سکولار است. اما این علم سکولار که بدون ایمان به خدا و با پیش فرض قرار دادن آن روح و روان انسان را مورد کاوش قرار می‌دهد، خواص ایمان به خدا و اثر آن را در روان انسان مورد بررسی قرار می دهد؛

۱۱. تاریخ و آگاهی طبقاتی_پژوهشی در دیالکتیک مارکسیستی

نوشته “جورج لوکاچ” ترجمه محمدجعفر پوینده، تاريخ و آگاهی طبقاتی، شايد قوی‌ترين بيان فلسفی در ميان شورش عامی كه عليه شكل غالب ماركسيسم در انترناسيونال دوم (۱۸۸۹-۱۹۱۴) صورت گرفته بود،‌ باشد. آنتونيو گرامشی، انقلاب اكتبر ۱۹۱۷ را “انقلابی عليه سرمايه”‌ ناميد. پيروزی انقلاب سوسياليست در یک كشور عقب مانده،‌ درست‌آيينی ماركسيسمی را كه توسط نظريه‌پردازانی چون كارل كائوتوسکی و جورج پلخانوف طراحی شده بود، واژگون ساخت. بر اساس نظر اين تئوريسين‌ها، تاريخ مبتنی بر ضرورت طبيعی خود طبق قوانين اقتصادی جبری پيشرفت می‌کند. لوكاچ و گرامشی هر دو تحت تاثير جورج سورل قرار داشتند كه معتقد بود انقلاب، عملی بر اساس اراده جمعی است. لوكاچ تلاش كرد ماركسيسم بی‌قيد سورل را بر حسب اصطلاحات سازگار با آن مفهوم از انقلاب مجددا طراحی كند. اين امر در اولين گام شامل معرفی درست‌آيينی در روش بود.

 ۱۲.  حاجی های انباردار چه دینی دارند؟

نوشته احمد کسروی، حاجی‌های انبار دار چه دینی دارند؟ نام کتابی است از احمد کسروی که در مهرماه ۱۳۲۴ توسط انتشارات پیمان به چاپ رسیده‌ است.این داستان گفتگویی است میان چهار دوست که حول اندیشه‌های کسروی می‌گذرد. در این کتاب کسروی به انحرافات شیعه می‌پردازد و سعی در خرافه‌زدایی از میان اندیشه‌های شیعه دارد. گرچه مطالبی که او می‌گوید به گفته جعفر در اسلام و احادیث و قرآن آمده‌ است، اما قشر روحانیون با مطرح کردن پاره‌ای از خرافات، به گفته احمد، اثر این نکات را خنثی می‌کنند. همچنین او به انتقادهایی که از خودش توسط روحانیون انجام شده اشاره می‌کند. روی سخن او بیشتر با جماعت بازاری است که ظاهرا به دین متدین هستند و اعمال شرعی روزانه همانند نماز و روزه و گذاشتن ریش و غیره را به جا می‌آورند اما از طریق ایجاد بازار سیاه سعی در کسب پول بیشتر دارند و مال اندوزی می‌کنند و از درآمد به دست آمده به مکان‌های زیارتی سفر می‌کنند. حال آنکه جماعتی از مردم در فقر و گرسنگی بوده و آسیب‌های زیادی را از این طریق تجربه می‌کنند.