تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری
تهیه وتنظیم گزارشات : آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی
ماده 18 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهرهمند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان میباشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس میتواند از این حقوق یا مجتمعاً بهطور خصوصی یا بهطور عمومی برخوردار باشد.
ماده 19 اعلامیه جهانی حقوق بشر
هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.
گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه دی 1401 شمسی است. این گزارش بهصورت آماری-تحلیلی ارائه میشود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت بهخصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همینطور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیتهای مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیتهای فراوان در ایران محسوب میشود.
فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :
حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروههای مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آنها ممکن است وفاداری بهنظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیتهای مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار دادهاند.
بازداشتها و خشونتهای هدفمند ارگانهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم میشوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحتفشارهای بیشتری قرار دارند، آنها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هماکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره میکردند، در زندانهای اوین و رجایی شهر به سر میبرند و دهها تن از پیروان آن نیز در زندانهای کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبسهای طولانی شدهاند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیتهایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت میشناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی میشود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت میشناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال میشود، آنها که اکثراً در مناطق حاشیهای کشور زندگی میکنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .
اهل سنت:
اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تکتک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواستهای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی میشود.
زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را میگذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیدهشان مورد بیاحترامی قرار میگیرند.
اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار میدهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیتهای کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهرهمندی برابر از فرصتها و امکانات محروم هستند، همینطور با موانع و محدودیتهای جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبهرو هستند.
در این ماه :
فراخوان تجمع اعتراضی برای بازگرداندن مولانا گرگیج به منبر در آزادشهر
اهل سنت استان گلستان در حمایت از مولانا گرگیج و برای حضور دوباره او بر منبر آزادشهر فراخوان به تجمع اعتراضی برای روز جمعه ۲ دی ماه ۱۴۰۱ دادند. بیش از یک سال از عزل مولانا محمدحسین گرگیج از امامت جمعه آزادشهر گذشته است و هنوز حکومت اجازه بازگشت ایشان به آزاد شهر را نداده است. این در حالی است که حکم عزل امامت وی یک سال بوده است. حال عموم اهل سنت استان گلستان و بسیاری از شهروندان این منطقه خواستار برگشتن این روحانی اهل سنت بلوچ به منبر جمعه هستند. در این اعتراضات، عموم اهل سنت گلستان خواستار به منبر رفتن مولانا گرگیج هستند. همچنین آنها خواستار شفافیت سازی و لغو حکم احضار مولانا عبدالغفار نقشبندی و لغو حکم محاربه و آزادی کسانی هستند که به خاطر اعتراضات دستگیر شده اند. در این فراخوان آمده که تمام اهل سنت گلستان در روز جمعه ۲ دی ماه ۱۴۰۱ در تجمع اعتراضی در شهرستان گالیکش، مولانا گرگیج را برای امامت در نماز جمعه آزاد شهر همراهی خواهند کرد. ( شبکه کلمه،۳ دی ۱۴۰۱)
هتاکی روزنامه دولت به شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید
روزنامه دولت در گزارشی ضمن اهانت های ناروا به شخصیت برجسته اهل سنت کشور شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید، تلویحا خواستار برکناری ایشان از سمت امامت جمعه و برکناری از خطابه های نماز جمعه شهر زاهدان شد. این روزنامه حکومتی با گزافه گویی بیش از حد و اتهامات ناروایی از جمله: رابطه نزدیک ایشان با عربستان سعودی و تفرقه مذهبی را به این عالم برجسته اهل سنت نسبت داد. روزنامه دولت نوشت: سمت و سوی سیاسی امام جماعت مسجد مکی زاهدان و ریشههای فکری-مذهبی او چیست و چرا تا این حد مورد توجه و حمایت رسانههای معاند قرار گرفته است، پرسشهایی است که برای رسیدن به پاسخ راه سختی پیشرو ندارد… در سالهای اخیر رابطه نزدیکی میان مولوی عبدالحمید با خاندان آل سعود وجود داشته است. این روزنامه تفرقه انداز با بی ادبی تمام عنوان کرد: مواضع شاذ عبدالحمید در این مدت جز دامن زدن به تفرقه مذهبی و تبدیل شدن به سوژه مطلوب برای تحریک اغتشاش و ناامنی در زاهدان و البته تأمین خوراک خبری مطلوب رسانههای معاند حاصل دیگری نداشته است. تا آنجا که باید گفت بازگشتن منبر خطابه مسجد مکی به عنوان تریبون نافذ زاهدان به مسیر اجتناب از التهابآفرینی و دوقطبیسازی به هر ترتیب بهترین اتفاقی است که میتواند زمینهساز روزهای بهتر برای مردم شریف استان و مانع از متضرر شدن بیشتر آنها باشد. ( خبر آنلاین ،۷دی ۱۴۰۱)
بازداشت یکی از علمای اهل سنت تایباد خراسان در پی انتشار بیانیه
در پی انتشار بیانیه ویدیویی شورای علمای اهل سنت تایباد در دفاع از مطالبات مردم ایران، دستگاه های امنیتی رژیم ولایت فقیه از قبیل وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه و دادگاه ویژه روحانیت، علمای اهل سنت تایباد را تهدید کردند. در پی تهدیدهای مکرر از سوی ارگان ها امنیتی، ماموران امنیتی با یورش به منازل مسکونی عده ایی از علمای حاضر در جلسه سعی در ارعاب خانواده های ایشان کرده لپ تاپ و تلفن همراه آنان را ضبط کرده و با خود بردند. صبح روز سهشنبه ۶ دی ۱۴۰۱، سخنگوی شورای علمای اهل سنت تایباد مولانا عبدالناصر قادری بعد از قرائت بیانیه در دفاع از شیخ الاسلام مولانا عبدالحمید و مطالبات قانونی و بحق مردم ایران به دادگاه ویژه روحانیت مشهد احضار و بازداشت شد. (شبکه کلمه، ۸ دی ۱۴۰۱)
نادر اسدی، روحانی اهل سنت به دادسرا احضار شد
نادر اسدی، روحانی اهل سنت و امام جماعت روستای “قوری چای” از توابع دهگلان به دادسرا این شهرستان احضار شد. علت احضار این روحانی اهل سنت به دادگاه دهگلان، حمایت وی از اعتراضات سراسری اخیر، عنوان شده است. بر اساس این گزارش، آقای اسدی را تهدید کرده اند که پرونده اش به دادگاه ویژه روحانیت همدان ارجاع داده خواهد شد. از اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی در دست نیست. (هرانا، ۱۰دی ۱۴۰۱)
نیروهای لباس شخصی، سه نوجوان اهل سنت بلوچ در زاهدان را بازداشت کردند
نیروهای لباس شخصی سه نوجوان اهل سنت بلوچ به نام هاي «بسم الله براهویی» ۱۷ ساله، دو برادر دو قلو به نام های «اسماعیل سرگلزایی»۱۶ ساله و «ابراهیم سرگلزایی»۱۶ ساله در منطقه شیرآباد زاهدان را بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند. (شبکه کلمه، ۱۲دی ۱۴۰۱)
ممانعت نیروهای نظامی از سفر مولانا حبیبالرحمن مطهری به زاهدان
نیروهای نظامی از سفر مدیر حوزه علمیه احناف خواف با هیئت همراه او به زاهدان جهت ملاقات با مولانا عبدالحمید در پلیس راه نهبندان ممانعت کردند. (کمپین فعالین بلوچ، ۱۳ دی ۱۴۰۱)
اهانت و تخریب شخصیت “مولانا عبدالحمید” توسط محمدجواد لاریجانی
محمد جواد لاریجانی یکی از چهرههای سیاسی جمهوری اسلامی اتهامهای بیاساسی را علیه مولانا عبدالحمید مطرح و مسجد مکی زاهدان را به «مسجد ضرار» تشبیه کرده است. “محمد جوادلاریجانی” با بیان این ادعا که “مولوی عبدالحمید فاقد حیثیت علمی است”، اظهار داشت “این نیاز امروز وجود دارد که جبهه انقلاب با عبدالحمید تعارف را کنار بگذارد.” گفته می شود این ادعای وی در حالی است که امامجمعه اهلسنت زاهدان در خطبههای هر هفته خود، بیشترین حمایت را از زنان داشته است؛ این چهره حکومتی در اظهاراتی اهانتآمیز، مدعی شده است “دشمن زنان در منطقه سیستان و بلوچستان همین مولوی عبدالحمید و اطرافیانشان هستند؛ اینها برای زنان ارزش قائل نیستند.”(خبرگزاری کمپین فعالین بلوچ.۱۸دی ۱۴۰۱)
جهت کسب آگاهی و اطلاعات بیشتر می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان بازدید فرمایید:
آخرین دیدگاهها