گزارش آماری ماهیانه نقض حقوق پیروان ادیان – اردیبهشت ماه ۱۴۰۲

تنظیم نمودار آماری : کریم ناصری

تهیه وتنظیم گزارشات : آرشا کچوئیان، علی فروتن، سعید پورمند، صدرا مجیب یزدانی

ماده ۱۸اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر کس حق دارد که از آزادی فکر، وجدان و مذهب بهره‌مند شود. این حق متضمن آزادی تغییرمذهب یا عقیده و ایمان می‌باشد و نیز شامل تعلیمات مذهبی و اجرای مراسم دینی است. هرکس می‌تواند از این حقوق یا مجتمعاً به‌طور خصوصی یا به‌طور عمومی برخوردار باشد.

ماده ۱۹اعلامیه جهانی حقوق بشر

هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت، و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه ای بدون ملاحظات مرزی است.

گزارش پیش رو دربردارنده اطلاعات آماری نقض حقوق پیروان سایر ادیان در ایران تا پایان ماه اردیبهشت ۱۴۰۲ شمسی است. این گزارش به‌صورت آماری-تحلیلی ارائه می‌شود، مسلماً به دلیل عدم اجازه دولت ایران به مدافعان حقوق بشر جهت فعالیت به‌خصوص در حوزه گزارشگری نقض حقوق بشر و همین‌طور ممانعت از گردش آزاد اطلاعات و بالطبع به رسمیت نشناختن حوزه مستقل در فعالیت‌های مدنی از سوی دولت ایران، در حال حاضر مسئله گزارشگری، امری دشوار و خطیر با محدودیت‌های فراوان در ایران محسوب می‌شود.

فشار بر پیروان سایر ادیان همچنان ادامه دارد :

حاکمیت کنونی ایران و سران آن اعتقاد دارند که برخی از گروه‌های مذهبی دشمنان کشور هستند، زیرا باورهای مذهبی آن‌ها ممکن است وفاداری به‌نظام را دچار چالش کند و به بهانه حفظ امنیت سیاسی، سرکوب فعالیت‌های مذهبی را سرلوحه عناد با ادیان دیگر را قرار داده‌اند.

بازداشت‌ها و خشونت‌های هدفمند ارگان‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی ایران همچنان متوجه پیروان سایر ادیان در ایران است. در ایران دسته از شهروندان به دو قسم رسمی و غیررسمی تقسیم می‌شوند، پیروان آئین بهایی از ادیان غیررسمی هستند که تحت‌فشارهای بیشتری قرار دارند، آن‌ها از انجام مناسک دینی و تبلیغ آئین آزادانه، تدریس و تحصیل در مقاطع عالی محروم هستند، هم‌اکنون تنی چند از رهبران این آئین که امور بهاییان را در این کشور اداره می‌کردند، در زندان‌های اوین و رجایی شهر به سر می‌برند و ده‌ها تن از پیروان آن نیز در زندان‌های کشور ازجمله سمنان، مشهد، تهران، کرج و غیره متحمل حبس‌های طولانی شده‌اند. ادیان و مذاهب رسمی هم چون مسیحیان نیز با محدودیت‌هایی زیادی مواجه هستند، جمهوری اسلامی ایران تنها عبادت مسیحیان عاشوری، ارمنی و کلدانی را که مسیحی هستند، به رسمیت می‌شناسد، تبلیغ آئین برای ایرانیان از سوی ایشان جرم تلقی می‌شود. کسانی که فارس زبان هستند از ورود به کلیساها منع میشوند و کلیساها وظیفه دارند اسامی اعضای خود به همراه کپی کارت ملی آنها را به وزارت اطللاعات ارائه دهند ، توزیع کتب مقدس در کتابفروشی ها ممنوع میباشد . ماده ۱۳ و ۲۶ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مسیحیت را به رسمیت می‌شناسد و به مسیحیان حق عبادت و ایجاد انجمن را داده است اما برخورد با مسیحیان پروتستان که معتقد به بشارت دین خود هستند کماکان وجود دارد و کلیساهای خانگی با سرکوب گسترده مواجه هستند. تبعیض مذهبی در مورد مسلمانان سنی نیز اعمال می‌شود، آن‌ها که اکثراً در مناطق حاشیه‌ای کشور زندگی می‌کنند، از حق ساخت مسجد و برگزاری آئین مذهبی ازجمله نماز عید فطر و قربان در مناطق مرکزی هم چون تهران محروم هستند. حتی در مواردی گزارش تخریب نمازخانه اهل سنت هم گزارش شده است و این گروه از افراد با اعدام و بازداشت و آزار و اذیت هایی مواجه هستند حتی آنها از استخدام در ادارات دولتی و تصدی سمت هم منع هستند که نمونه بارز آن انتخاب بیژن ذوالفقار نصب به سمت وزیر ورزش در دولت حسن روحانی بوده که به خاطر اهل تسنن بودن وی از مجلس رای اعتماد نگرفت .

اهل سنت:

اهل سنت خواستار امنیت و اخوت هستند، انتظار دارند که آزادی مذهبی مراعات شود و این خواسته تک‌تک جامعه اهل سنت است. انتظار آن است که جامعه اهل سنت در شهرهای بزرگ کشور مثل اصفهان و دیگر شهرها آزادانه بتوانند نماز بخوانند و به تعلیم فرزندان خود مشغول باشند. این انتظار کاملاً معقول و قانونی است. اینکه اهل سنت بتواند در هر شهری که نیاز دارد مسجد بسازد و نماز جمعه و نماز عید بخواند و از آزادی کامل برخوردار باشد، انتظاری کاملاً قانونی بوده و خواسته‌ای زیاده خواهان نیست. اهل سنت معتقد است که حق مردم باید رعایت شود و کسی به خاطر مذهب از حقوقش محروم نشود، زیرا رعایت حقوق ملت باعث اتحاد و نزدیکی می‌شود.

زندانیان اهل سنت که به خاطر تبلیغ دینی با اتهاماتی مانند اقدام علیه امنیت ملی مواجه هستند حکم محاربه در دست دارند در زندان و در فضای نامناسبی دوران زندان خود را می‌گذرانند و بصورت مدام از سوی مأموران زندان به دلیل عقیده‌شان مورد بی‌احترامی قرار می‌گیرند.

اصل ۲۰ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، برابری تمام شهروندان ایرانی را بر اساس موازین اسلام مورد تأکید قرار می‌دهد. با این حال در کنار سایر پیروان ادیان در ایران که این ماده اساسی نتوانسته برابری آنان را در بیش از ۳ دهه گذشته در برخورداری از حقوق شهروندی تضمین کند، پیروان اهل سنت در ایران نیز علیرغم اینکه مسلمان هستند شرایط مشابهی دارند، آنان نیز از تصاحب مسئولیت‌های کلان مدیریتی کشوری و لشگری و نیز بهره‌مندی برابر از فرصت‌ها و امکانات محروم هستند، همین‌طور با موانع و محدودیت‌های جدی برای تبلیغ باورهای خود و بجا آوردن مناسک مذهبی خود از سوی حکومت ایران روبه‌رو هستند.

در این ماه :

مولانا گرگیج در مراسم عید فطر؛ مظلومترین مناطق کشور بلوچستان و کردستان هستند

روز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۲، مولانا محمد حسین گرگیج در مراسم عید فطر در خصوص سوختبران بلوچ گفت: «مسئله ای که هر شب‌ ما را رنج می دهد تیراندازی مستقیم به سمت سوختبران و کولبران است که برای چند لیتر گازوئیل با تیراندازی مستقیم کشته می شوند.» وی افزود؛ مظلوم ترین مناطق کشور کردستان و بلوچستان هستند. مسئولین می گویند سرمایه کشور را قاچاق میکنند در حالی که در مسئله سوخت کمبود نداریم بلکه اضافه هم هست و باید صادر شود نه اینکه این افراد کشته شوند و پس از آن خانواده هایشان بی سرپرست شوند. مولانا گرگیج در ادامه سخنان خود افزود: در کردستان شغل کولبری و بلوچستان سوختبری چرا در ایران ما چنین شغل هایی داشته باشیم که امنیت جانی هم ندارند، باید امنیت جانی آنها تامین شود و هیچ کس حق شلیک به آنان را ندارد. ( کمپین فعالین بلوچ، ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ )

اجبار سربازان اهل‌سنت به خواندن نماز به روش تشیع در پادگان خاش

مزدوران نظام ولایت در پادگان ۰۸ خاش به سربازان وظیفه اهل سنت دستور داده‌اند که باید نماز را به روش اهل تشیع بخوانید. هنگامی که برخی از سربازان اهل‌سنت می‌خواستند به عنوان اعتراض از نمازخانه خارج شوند حفاظت، از خروج آنها جلوگیری کرده و گفته حتی اگر نماز نخوانید باید نشسته به نماز اهل تشیع نگاه کنید. چنین اقدامی به قصد فیلمبرداری برای شبکه حکومتی هامون بوده تا مبادا در فیلم سربازی با دستان بسته ظاهر شود یا اینکه اعلام کنند که سربازان اهل‌سنت در پادگان ۰۸ به حقانیت مذهب شیعه پی برده و همه شیعه شده‌اند. شایان ذکر است که سرپرست پادگان ۰۸ خاش سرهنگ تمام محسن زرونی از شهرستان بم می‌باشد. این اولین بار نیست که در پادگان‌های حکومتی نظام ولایت فقیه، سربازان اهل‌سنت یا مذاهب دیگر را وادار به انجام اموری خلاف مذهب و عقیده‌شان می‌کنند و علیه آنها تبعیض قائل می‌شوند. ( شبکه کلمه،۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ )

امام‌جمعه‌ زابل: عاملان و آمران جنایت جمعه خونین زاهدان باید مجازات شوند

مولانا “عبدالرشید شه‌بخش”، روز جمعه (اول اردبیهشت ۱۴۰۲) در مراسم عید فطر زابل با اشاره به جنایت جمعه‌ خونین زاهدان و خاش که در آن صدها نفر کشته و زخمی شدند، تاکید نمود که این حوادث بسیار سنگین و در این قرن و این دیار بی‌سابقه بود. ایشان اضافه کرد: این حادثه برای تمام مردم مخصوصا خانواده شهدا و زخمی‌ها، فرزندان یتیم شهدا و پدران و مادرانی که تنها عصای پیری‌شان را در این جنایت از دست داده‌اند بسیار سخت است؛ این جنایت نه بخشیدنی است و نه فراموش‌شدنی. مولانا عبدالرشید افزود: مردم استان مخصوصا علما و خانواده شهدا و زخمی‌ها تقاضای اکید دارند که دادگاه واقعی تشکیل شود که فقط حق و عدالت را در نظر بگیرد و دستوردهندگان و مرتکبین این جنایت به کیفر اعمال ننگین‌شان برسند. مدیر حوزه علمیه بدرالعلوم زابل هشدار داد که اگر مسئولین کشوری و قضایی عدالت زیر پا بگذارند و حق مظلوم را نادیده بگیرند، لکهٔ ننگی بر پیشانی‌شان خواهد ماند. ( شبکه کلمه،۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ )

احضار ماموستا صابر خدامرادی، شهروند اهل سنت سقز به دادگاه ویژه روحانیت استان همدان

طی روزهای اخیر، ماموستا صابر خدامرادی، فعال مذهبی اهل سنت و امام جمعه «شهرک قَوَخ» در شهرستان سقز، به جهت طی مراحل قضایی به دادگاه ویژه روحانیت در استان همدان احضار شد. براساس ابلاغیه صادره توسط رئیس دفتر دادگاه ویژه روحانیت استان همدان مقرر شده تا ماموستا صابر خدامرادی، روز چهارشنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، در آن واحد قضایی حاضر شود. لازم به اشاره است، ماموستا صابر خدامرادی، پیش از این هم طی ۲ مرحله در تاریخ های ۱۳ آذر ماه و ۲ بهمن ماه ۱۴۰۱، به دادگاه ویژه روحانیت استان همدان احضار شده بود. (    کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی،۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ )

مولوی عبدالحمید: هیچ حکومتی با زور سلاح حفظ نمی‌شود

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در ادامه خطبه‌های انتقادی نماز جمعه‌های این شهر، ضمن آنکه خواستار آن شده که مسئولان به خواسته‌های مردم توجه کنند، گفت: «هیچ حاکمیت و سیستم حکومتی با زور سلاح حفظ نمی‌شود. او بار دیگر به علما و نیروهای مسلح و انتظامی توصیه کرد که در مقابل مردم قرار نگیرند و با اشاره به جمعه خونین زاهدان گفت: « دستگاه قضایی به ما اطمینان دادند که به این مسئله بی طرفانه رسیدگی می کنند ولی الان می شنویم که می گویند نمی توانیم کسی را قصاص کنیم، چون معلوم نیست که در آن زمان کی به کی شلیک کرده و از این حرف‌های قضات تعجب می کنیم.» این روحانی بلندپایه اهل سنت ایران در سخنانی گفت: « چگونه قاتل ماموری را سریع شناسایی کردید و دو نفر را قصاص کردید اما وقتی قاتل از ماموران باشد پیدا نمی شود. این حرف تعجب آور است.» آقای عبدالحمید بار دیگر تاکید کرد مردم این استان نه تنها خواستار مجازات عاملان این جنایت هستند بلکه می خواهند کسانی که دستور این تیراندازی‌ها را داده‌اند هم مجازات شوند.: او در این بار افزود: «حقوق بشر سازمان ملل اخیرا گزارشی درباره بازداشتی‌هایی که آزاد شده اند، منتشر کرده که تکان دهنده است. این زندانیان که آزاد شده اند، به ما هم گزارش‌هایی داده اند. ماموری که تخلف می کند، شکنجه می کند و اعتراف اجباری می گیرد. این ها همه از نظر قانون مجازات دارد.» ( ایران وایر،۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ )

احضار فتح‌ الله رستمی به دادگاه ویژه روحانیت ارومیه

روز پنجشنبه هفتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، فتح‌ الله رستمی، روحانی اهل سنت ساکن سردشت به دادگاه ویژه روحانیت ارومیه احضار شد. تاکنون از دلایل احضار و اتهامات مطروحه علیه آقای رستمی، اطلاعی حاصل نشده است. فتح الله رستمی، امام جمعه روستای “مراغان” از توابع سردشت، در تاریخ بیست و پنجم بهمن‌ ماه ۱۴۰۱، در ورودی شهر ارومیه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از اتمام دوران بازجویی از یکی از بازداشتگاه‌های امنیتی ارومیه به زندان این شهر منتقل شده بود. وی نهایتا در تاریخ پانزدهم اسفند ماه ۱۴۰۱، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان ارومیه آزاد شد. (کردپا،۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ )

مولوی عبدالحمید از اعتصاب‌های رو به افزایش کارگران در ایران حمایت کرد

در حالی که اعتصاب‌های گسترده کارگران در ایران ادامه دارد، مولوی عبدالحمید رهبر پرنفوذ سنی‌های ایران از این اعتصاب‌ها حمایت کرد و از حکومت خواست بر اساس مطالبات مردم عمل کند. عبدالحمید اسماعیل‌زهی روز جمعه هشتم اردیبهشت در سخنرانی هفتگی خود در مراسم نمازجمعه زاهدان به اعتصاب گسترده اخیر کارگران در ایران اشاره کرد و گفت: «کارگران در حد وسیع اعتصاب کرده‌اند و این کارگران می‌گویند که نمی‌توانند زندگی کنند.» در حالی که یکی از مطالبات کارگران معترض افزایش حقوق است، امام جمعه اهل سنت زاهدان گفت: «دستمزدی که به کارگران می‌رسد، برای هیچ کس کافی نیست.» منابع کارگری در ایران در روزهای اخیر فهرستی از دست‌کم ۶۰ شرکت پیمانکار در صنایع مختلف را منتشر کرده‌اند که کارگران آن دست به اعتصاب زده‌اند. (رادیو فردا،۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ )

بازداشت یکی از طلبه های مسجد مکی در زاهدان

۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، یکی از طلبه های مسجد مکی در خیابان مهر زاهدان توسط نیروهای لباس شخصی بازداشت شد. هویت این جوان بلوچ را «علی درازهی» عنوان کرده است. از محل نگهداری این جوان بلوچ اطلاعی در دسترس نیست. (شبکه کلمه،۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ )

مولانا محمد حسین گرگیج خطاب به ماموران انتظامی در خصوص حادثه فنوج : مردم را بیشتر از این خشمگین نکنید

روز ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، مولانا محمد حسین گرگیج در خصوص واقعه فنوج گفت: «در فنوج حادثه ای رخ داد و ماشین نیروی انتظامی دو موتور سیکلت را زیر گرفت و گفتند: دو‌ موتور با هم برخورد کردند.» مولانا گرگیج در ادامه افزود: « اگر این دو موتور با هم برخورد کردند چرا مردم با نیروها درگیر شدند و پاسگاه را به آتش کشیدند.» مولانا گرگیج از ماموران نظامی خواست بیشتر از این مردم را خشمگین نکنند و با آنها درگیر نشوند زیرا که عزت و حیثیت ما همین مردم هستند و برانداز ما هم همین مردم هستند. (کمپین فعالین بلوچ، ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ )

زاهدان؛ یک روحانی اهل سنت توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد

روز یکشنبه دهم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، یک روحانی اهل سنت در زاهدان بازداشت شد. هویت وی، “مولوی عبدالعزیز عمرزهی از اساتید دارالعلوم مکی زاهدان” گزارش شده است. بر اساس این گزارش، بازداشت آقای عمرزهی توسط نیروهای وزارت اطلاعات در خیابان غدیر ۱۲ زاهدان صورت گرفته است. تا لحظه تنظیم این گزارش از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطروحه علیه وی اطلاعی حاصل نشده است. ( هرانا، ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲  )

مشکلات کارگران اهل سنت چیست؟!

کارگر اهل سنت تنها از دست ستم تضاد و فاصله فاحش طبقاتی که نتیجه یک سیستم اقتصادی غیرانسانی است رنج نمی‌برد، بلکه با اضافه شدن ستم ملی، عقیدتی و اینکه شهروند درجه پایین است کرامت انسانیش تماماً زیر سوال رفته است. نمونه این طیف این روزها در کولبری ملت کورد و سوخت بری ملت بلوچ نمایان است. ( هرانا، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ )

هشدار مدیریت و جامعه مدرسین حوزه علمیه مخزن‌العلوم خاش نسبت به عواقب دستگیری علما و خیرخواهان جامعه توسط نیروهای امنیتی

مدیر و مدرسین حوزه علمیه مخزن‌العلوم خاش با صدور بیانیه‌ای، نسبت به «بازداشت فله‌ای و خیابانی علما و خیرخواهان قوم و اساتید دارالعلوم زاهدان»، هشدار دادند و خواهان آزادی سریع علمای بازداشتی شدند. ( شبکه کلمه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ )

جهت اطلاع و مطالعۀ ادامۀ اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان به آدرس ذیل بازدید فرمائید: