گزارش آماری ماهیانه نقض حقوق زنان – بهمن ماه ۱۴۰۲

تهیه و تنظیم : مهرناز جلالوند، فهیمه تیموری، شراره هادی زاده رئیسی

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از ۱۰۲ خبر که در طول بهمن ‌ماه ۱۴۰۲ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند هه نگاو، هرانا، ایرنا، ایلنا، باشگاه خبرنگاران جوان، ایران وایر،رادیو زمانه ، اینترنشنال، کلمه، رادیو فردا، صدای آمریکا جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

اعضایی که در گردآوری اخبار بهمن ماه ۱۴۰۲ با ما همکاری کردند عبارتند از: شراره هادی زاده رئیسی، پروین محمدی افقا، مهرناز جلالوند، لیلا رمضان، سونیا سواركوب، سارا آسیابان، پوراندخت اسلامی، رویا قهرمانی، فهیمه تیموری، آیلین علی ویردیلویی، مهناز ترابی، نسرین جهانی گل شیخ، فاطمه فیلی، کیمیا قزلباش، امیر پالوانه، محمد گلستان جو.

 برای اطلاعات بیشتر می‌توانید از سایت کمیته از طریق لینک زیر بازدید فرمایید:

https://zanan.bashariyat.org

اخبار عمومی  

دادستان تهران علیه شهرزاد همتی، روزنامه نگار اعلام جرم کرد

دادستان تهران علیه شهرزاد همتی، دبیر اجتماعی روزنامه شرق اعلام جرم کرد.این خبرگزاری نزدیک به نهادهای امنیتی در این رابطه نوشت: “برای فرد مورد اشاره پرونده قضایی تشکیل‌ شده و در مهلت قانونی مقرر باید نسبت به محتوای منتشره نزد مقام قضایی از خود دفاع کند.”اقدام مذکور در پی انتشار مطلبی توسط این روزنامه نگار در اعتراض به اجرای حکم اعدام چهار متهم پرونده موسوم به “بازداشت شدگان صومای برادوست” صورت گرفته است.دبیر اجتماعی روزنامه شرق مادامی که این چهار زندانی واپسین لحظات خود را در سایه اعدام سپری میکردند، با انتشار مطلبی در صفحه شخصی اظهار داشت: “خوابم نمیبره، یعنی چند دقیقه دیگه ۴ نفر از ما کم میشن؟ (هرانا۱۱بهمن۱۴۰۲)

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت نسرین سادات شهرآئینی در زندان وکیل آباد

نسرین سادات شهرآئینی، زندانی سیاسی از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است. یک منبع مطلع نزدیک به خانواده وی ضمن تایید این خبر به هرانا گفت: “خانم شهرآئینی دچار حملات عصبی میشود که تنگی نفس، تپش قلب و درد قفسه سینه را برای وی به همراه دارد. با وجود ادامه داشتن این حملات، وی از رسیدگی پزشکی مناسب و اعزام به بیمارستان محروم مانده و مسئولان بهداری زندان تنها به تجویز داروهای آرام بخش و غیر تخصصی برای وی بسنده کرده اند.” در تاریخ هجدهم شهریور ماه سال جاری، نسرین سادات شهرآئینی در شعبه ۹۰۶ دادسرای عمومی و انقلاب مشهد از بابت اتهامات، نشر اکاذیب رایانه ای، دعوت مردم به کشتار و درگیری، تبلیغ علیه نظام و تشویش اذهان عمومی مورد تفهیم اتهام قرار گرفته و بازداشت شد. وی پس از چهار روز بازداشت و بازجویی در بازداشتگاه اطلاعات سپاه مشهد به زندان وکیل آباد این شهر منتقل شد.(هرانا۱۲بهمن۱۴۰۲)

تعطیلی صنایع، ازدیاد مشاغل غیررسمی و تأثیر آن در ستم تقاطعی بر زنان

بر اساس آمار و ارقام ثبت‌شده در خبرگزاری‌های حکومتی ۷۰ درصد اشتغال در ایران را مشاغل غیررسمی تشکیل می‌دهند. زنان شاغل در این حیطه از آسیب‌پذیر‌ترین نیروهای کارند. آن‌ها بارها وارد بازار کار شده و به اجبار از آن خارج می‌شوند و الگوی مشارکتشان تحت تاثیر جنسیتشان قرار دارد.مدتی پیش معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت (صمت) از تعطیلی ۶ هزار و ۹۰۰ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی کشور خبر داد.یکی از مهم‌ترین نقدهای فعالان و تحلیل‌گران اقتصادی، گذشته از فساد سیستماتیک نهادهای ذیربط، نبود درک درست از نیاز‌ها و پیش‌نیازهای تولید در برنامه‌های اقتصادی دولت است. فقدان این درک موجب اجرای سیاست‌های تورم‌زا و هم‌چنین ایجاد موانع متعدد برای بخش مولد اقتصاد شده است.در دوران گسترش فاجعه‌بار فقر در ایران، زنان در زمینه اشتغال با نابرابری جدی و سیستماتیک دست و پنجه نرم می‌کنند. (اخبار۱۳بهمن۱۴۰۲)

جشنواره فیلم برلین خواستار رفع محدودیت‌ها علیه بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم، سینماگران ایرانی شد

جشنواره فیلم برلین‌ روز پنجشنبه ۱۲ بهمن، با انتشار بیانیه‌ای خواستار رفع محدودیت‌های جمهوری اسلامی علیه بهتاش صناعی‌ها و مریم مقدم، سینماگران ایرانی شد. فیلم این دو نویسنده و کارگردان جوان با عنوان «کیک محبوب من» در شرایطی برای شرکت در بخش رقابتی اصلی هفتادوچهارمین جشنواره برلین برگزیده شده است که آنها با اتهاماتی چون «تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی» توسط جمهوری اسلامی ممنوع‌الخروج شدند. جشنواره فیلم برلین در بیانیه خود می‌گوید که جمهوری اسلامی، گذرنامه‌هاس بهتاش صناعی‌ها و حریم مقدم را ضبط کرده است، آنها ممنوع‌الخروج هستند، و به دلیل فعالیت‌های هنری و سینمایی خود محاکمه می‌شوند. در ادامه بیانیه با اشاره به اینکه «برلیناله» جشنواره‌ای است که همواره متعهد به آزادی بیان، عقیده، و هنر، برای همه مردم در سراسر جهان است، گفته می‌شود که جشنواره از ممکن نبودن سفر این دو سینماگر ایرانی به آلمان برای نمایش فیلم و ارتباط با مخاطبان آن در برلین «شوکه و ناامید» است.( صدای آمریکا۱۴بهمن۱۴۰۲)

محرومیت سمانه نوروزمرادی از حق درمان در پی آسیب از ناحیه لگن و زانو

روز یکشنبه ۱۵ بهمن ماه ۱۴۰۲، سمانه نوروزمرادی، فعال مدنی و زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین، در پی زمین خوردن و آسیب جدی از ناحیه کمر، لگن و زانو، علیرغم درد و رنج بسیار و احتیاج برای اعزام به مرکز درمانی تخصصی و معاینه توسط پزشک ارتوپد، از حق درمان محروم است. این زندانی سیاسی در حال سپری کردن دوران حبس تعزیری ۵ ساله خود است. یک فرد نزدیک به خانواده این زندانی سیاسی در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران اعلام کرد:”سمانه نوروزمرادی روز جمعه در پی زمین خوردن و ضرب دیدگی شدید از ناحیه لگن و زانو، در وضعیت جسمانی وخیمی قرار گرفته و از شدت درد و ناتوانی در حرکت، گریه می کند. شدت آسیبهای وارد شده به سمانه نوروزمرادی به حدی است که قادر به حرکت بدون کمک افراد نیست. (حقوق بشر در ایران ۱۵بهمن۱۴۰۲)

مادر پژمان فاتحی، زندانی کُرد اعدام‌شده، خواستار تحویل گرفتن پیکر فرزندش شد

افسانه یوسفی، مادر پژمان فاتحی،‌ از زندانیان سیاسی کُرد اعدام‌شده، خواستار تحویل گرفتن جسد فرزندش و مشخص شدن «نام‌ونشان مزار» او شد.خانم یوسفی،‌ در ویدئویی که روز شنبه، ۱۴ بهمن‌ماه، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: «پسرم باید نام‌ونشان داشته باشد، برای اینکه نام‌ونشان مزار او را به صباح، پسرش نشان بدهم.»پژمان فاتحی، محسن مظلوم، محمد فرامرزی و وفا آذربار، از اعضای حزب کومله، به رغم اعتراض‌های پرشمار و درخواست‌های نهادهای حقوق بشری، سحرگاه دوشنبه ۹ بهمن در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند.اعدام این چهار تن با موجی از واکنش‌ها روبه‌رو شد و سازمان‌های مدافع حقوق بشر، برخی مقام‌های سیاسی و شماری از کنشگران و چهره‌های مختلف آن را محکوم کردند.بنابر گزارش‌ها، مأموران حکومتی حاضر به تحویل اجساد این چهار نفر به خانواده‌هایشان نشده‌اند. (رادیو فردا ۱۵بهمن۱۴۰۲)

عدم رسیدگی پزشکی به وضعیت زینب جلالیان در زندان یزد

“روز سه‌شنبه هفدهم بهمن ۱۴۰۲، خانم جلالیان در حالی که باید برای درمان بیماری ناخنک چشم به بیمارستان یزد منتقل می‌شد، به دلیل کارشکنی مسئولین زندان در زمان مقرر به بیمارستان اعزام نشد و به همین دلیل پزشک معالج از انجام اقدامات درمانی او خودداری کرد.”این منبع مطلع افزود: “خانم جلالیان به بیماری ناخنک چشم مبتلاست و به دلیل پیشرفت این بیماری، بینایی‌اش به شدت کاهش یافته است. او علاوه بر این، با وجود داشتن مشکلات پزشکی متعدد دیگر از جمله بیماری‌های کلیوی و گوارشی، از رسیدگی مناسب پزشکی محروم مانده است.” (هرانا۱۹بهمن۱۴۰۲)

آخرین وضعیت آیدا مرادبهروزی و هستی محمدحسینی

 آیدا مرادبهروزی و هستی محمدحسینی، دو دانش‌آموز ۱۷ ساله ۱۰  روز است که ناپدید شده‌اند. آنها در روز ۱۱ بهمن ۱۴۰۲،  برای رفتن به مدرسه از منزل خارج شدند و تاکنون خبری از آنها به دست نیامده است. خانواده‌های این دو دانش‌آموز به کلانتری، آگاهی، اطلاعات و دادگستری اطلاع داده‌اند، اما تاکنون اقدام موثری برای یافتن آنها صورت نگرفته است. بی‌خبری از وضعیت این دو دانش‌آموز به نگرانی‌های خانواده آنها دامن زده است.(کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۲۰.بهمن.۱۴۰۲)

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات انیسا فنائیان، شهروند بهائی برگزار شد

 روز دوشنبه شانزدهم بهمن ۱۴۰۲، دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات انیسا فنائیان برگزار شد. در جریان این جلسه که در شعبه اول دادگاه انقلاب سمنان به ریاست قاضی ایثاری برگزار شد، خانم فنائیان در خصوص اتهامات تشکیل و راه اندازی و اداره گروه به قصد بر هم زدن امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام جمهوری اسلامی و فعالیت آموزشی و تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام به دفاع از خود پرداخته است. اولین جلسه رسیدگی به اتهامات این شهروند بهائی در تاریخ ششم دی ماه در این شعبه برگزار شده بود. انیسا فنائیان شهروند بهائی ساکن سمنان اواخر مرداد امسال توسط نیروهای امنیتی بازداشت و اواسط شهریور با تودیع وثیقه آزاد شد. خانم فنائیان پیشتر سابقه تحمل حبس دارد.(هرانا ۲۰.بهمن.۱۴۰۲)

راهپیمایی حکومتی ۲۲ بهمن، از غرفه‌های فوتبال دستی تا لغو یک‌روزه حجاب اجباری

گزارش‌های مردمی و کاربران شبکه‌های اجتماعی و همچنین تصاویر منتشر شده در رسانه‌ها حاکی است که حکومت برای کشاندن مردم به راهپیمایی حکومتی ۲۲ بهمن به شیوه‌های مختلفی از جمله بی‌توجهی به حجاب اجباری و فراهم کردن امکانات تفریحی در خیابان از جمله غرفه‌های فوتبال دستی متوسل شده است. خبرگزاری مهر وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی، از نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی، روز یکشنبه عکسی را از مراسم راهپیمایی حکومتی ۲۲ بهمن منتشر کرد که در آن یک زن بدون حجاب اجباری نشان داده می‌شود که در این راهپیمایی شرکت کرده است. حکومت ایران همواره زنان و دختران مخالف حجاب اجباری را سرکوب کرده و آنان را مورد آزار و اذیت قرار داده است. در پی انتشار تصویر این زن بدون حجاب در مراسم ۲۲ بهمن، کاربران شبکه‌های اجتماعی، با اشاره به سرکوب زنان ایران از سوی حکومت به دلیل تن ندادن به حجاب اجباری، نوشتند جمهوری اسلامی به همه پیام می‌دهد: با ما باش، هر چه خواهی باش. (ایران اینترنشنال ۲۲.بهمن.۱۴۰۲)

منازل دو شهروند بهائی مریم ذبیحی و بنفشه اسدیان در قائم شهر توسط نیروهای امنیتی تفتیش شد

روز دوشنبه بیست و سوم بهمن ماه، منازل مریم ذبیحی و بنفشه اسدیان شهروندان بهائی ساکن قائم شهر توسط نیروهای امنیتی تفتیش شد. بهامین زمانی پسر خانم ذبیحی نیز در جریان این تفتیش مورد ضرب و شتم قرار گرفت. در جریان تفتیش منزل خانم ذبیحی ماموران تمام وسایل الکترونیکی، کتاب‌های درسی، لپ‌ تاپ‌ ها و تبلت‌ های پنج جوان بهائی که مهمان این منزل بودند را ضبط کردندو از افراد حاضر تعهد گرفتند تا روز شنبه هفته آینده به اداره اطلاعات این شهر مراجعه کنند. در ادامه، ماموران به همراه بنفشه اسدیان که یکی از مهمانان بود به منزل وی مراجعه کردند. آنها ضمن تفتیش منزل، شماری از لوازم شخصی و الکترونیکی خانم اسدیان را ضبط کردند. رفتار توام با توهین و خشونت‌بار ماموران اطلاعات با مریم ذبیحی موجب اعتراض پسرش، بهامین زمانی شد و در نتیجه ماموران اطلاعاتی این جوان بهائی را مورد ضرب و شتم قرار دادند.  بنفشه اسدیان به همراه تعدادی دیگر از شهروندان بهایی قائم شهر در آذر امسال با دریافت پیامکی از تشکیل پرونده قضایی علیه خود مطلع شدند. پرونده این شهروندان در شعبه شش بازپرسی قائم شهر در حال رسیدگی است. (هرانا ۲۴.بهمن.۱۴۰۲)

منیژه حکمت پس از تعطیلی دفتر سینمایی‌اش: تن به حقارت نمی‌دهم

 منیژه حکمت، کارگردان شناخته‌شده سینمای ایران روز دوشنبه ۲۳ بهمن‌ماه با انتشار متنی در شبکه اجتماعی اکس از تعطیلی دفتر سینمایی تحت مدیریت خود، بامداد فیلم ،پس از ۲۸ سال فعالیت خبر داد.کارگردان باسابقه سینمای ایران با اشاره به چهل سال حضورش در سینمای ایران نوشت: خوب می‌دانم در این چند سال کدام سمت تاریخ ایستاده‌ام و خوشحال و خوشبختم در این روزگار تلخ و سیاه برای روزمرگی تن به حقارت ندادم و نخواهم داد.  این کارگردان پیشتر در جریان خیزش سراسری زن، زندگی، آزادی از معترضان حمایت کرده و از فشارها بر خود خبر داده بود. او از جمله اوایل اسفندماه سال گذشته اعلام کرده بود که ممنوع‌الخروج، ممنوع‌المعامله و ممنو‌ع‌الکار شده و برای پرداخت هزینه‌های جاری خود به کمک نیاز دارد. حکمت به بیماری خود و چند عمل جراحی اشاره کرده و نوشته بود: برادران لطف کنید اجاره خونه و هزینه‌های درمان و هزینه‌های جاری را پرداخت کنید، من به آخر خط رسیده‌ام. در جریان خیزش زن‌، زندگی، آزادی شمار زیادی از هنرمندان از اعتراضات حمایت و از سرکوب شدید معترضان انتقاد کردند. بسیاری از آنان‌ به همین دلیل احضار، بازجویی، زندانی و ممنوع‌الکار شدند.(دویچه وله ۲۴.بهمن.۱۴۰۲)

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ  اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان به آدرس ذیل بازدید فرمائید: