گزارش آماری ماهیانه نقض محیط زیست – بهمن ۱۴۰۲

تهیه نمودار و جدول: مینا آقابیگی

تهیه گزارش: اصغر خدابنده سامانی

آگاهی بیشتر:
این گزارشات آماری از میان بیش از۱۱۴خبر که در طول بهمن ماه تهیه شده است.
این گزارشات ازسایت کمیته دفاع ازمحیط زیست تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند هرانا، ایلنا، ایرنا، دیده‌بان، ایسنا، مهر، خبربان، قطره، تسنیم، یورونیوز، انصاف و پایگاه خبری محیط زیست و حیات وحش جمع‌آوری ‌گردیده است.
آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.
همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حفاظت محیط زیست بهمن ماه همکاری کردند، خانم‌ها و آقایان: مینا آقابیگی، ایرانداخت کیا، علیرضا جهان‌بین، رزا جهان‌بین، علی برومند، کاوه قزلباش، ندا فروغی، مجید رئوفی، فرشته خیام‌الحسینی، صمد جعفری، سپهر رضائی شایان، محمودرضا صالحی، اصغر خدابنده سامانی، ناصر خواجوی اورکی، قندیل دادخواه، مرضیه علی‌کرمی، بهاره مسگری، سونیا سوارکوب، شیما یاحق، امیرولی‌زاده، امید علی باقری می‌باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است.

https://mohitzist.bashariyat.org

آلودگی هوا :
شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول(سالم) یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا خیلی ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است .با توجه به این تقسیم بندی وضعیت آودگی هوا در بهمن ما ۱۴۰۲ در ایران به شرح ذیل می باشد .

۱. هوای قزوین برای گروه های حساس ناسالم شد
خبرگزاری ایرنا : سعید میرزاحسینی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: داده های ایستگاه سنجش کیفیت هوای استان قزوین که به صورت لحظه ای و شبانه روزی مورد رصد قرار می گیرد، در بررسی های امروز خود کیفیت هوای شهرهای قزوین، الوند و آبیک را به ترتیب ۱۲۳، ۱۳۹ و ۱۵٠ اعلام کرده که شهرستان های قزوین و الوند برای گروه های حساس و آبیک برای تمامی گروه ها ناسالم است.(1 بهمن )
۲. وضعیت “ناسالم” هوا در سه شهر خوزستان
خبرگزاری ایسنا : بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ساعت ۹امروز (۲ بهمن‌ماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه پادادشهر اهواز ۱۶۴، ایستگاه شرکت ملی حفاری در اهواز 160، ایستگاه‌های نیوساید و اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اهواز ۱۵۸ ، ایستگاه استانداری خوزستان در اهواز 157، ایستگاه پست برق شماره ۳ اهواز ۱۵۳، ایستگاه شرکت نفت مسجد سلیمان ۱۵۸ و ایستگاه آبادان ۱۵۲ میکروگرم برمترمکعب بوده بنابراین هوای این شهرها در وضعیت “ناسالم” و “قرمز” بوده است. ( ۲ بهمن )
۳. متهمان ردیف اول آلودگی هوای تهران را بشناسید
خبرگزاری ایسنا : طی سالیان اخیر آلودگی هوا از جمله مهم‌ترین دغدغه‌های ساکنان کلانشهرها به‌ویژه تهران است که هر چند وقت یکبار یک مسئله از زباله سوزی گرفته تا مازوت‌سوزی و خودروهای فرسوده به عنوان متهم ماجرا مطرح می‌شود. این روزها بحث فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی بسیار مطرح است .( ۳ بهمن )
۴. باران هم شر آلودگی را از آسمان مشهد کم نکرد
خبرگزاری شهر آرانیوز : مهدی اله‌پور با اعلام این خبر اظهار کرد: میانگین ۲۴ ساعته شاخص کیفیت هوای مشهد با عدد ۱۰۹ نشان دهنده قرار داشتن هوا در شرایط “ناسالم” است و شاخص‌های یک تا ۲ ساعت گذشته با عدد ۱۱۸ نیز شرایط “ناسالم” برای شهروندان را نشان می‌دهد. ( ۴بهمن )
۵. وضعیت هوای تهران ۱۴۰۲/۱۱/۰۴؛ تنفس هوای “آلوده” در روز بارانی پایتخت
خبرگزاری تسنیم : بر اساس داده‌های شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای امروز چهارشنبه ۴ بهمن ماه ۱۴۰۲ پایتخت در اکثر مناطق در شرایط “ناسالم برای گروه‌های حساس” قرار دارد. همچنین میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون که آلاینده اصلی تهران در روز گذشته نیز بوده است، هم‌اکنون عدد ۱۰۲ را نشان می‌دهد. ( ۴ بهمن )
۶. سالانه ۷ میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا می‌میرند!
خبرگزاری اقتصاد آنلاین : منشأ اصلی آلودگی هوای تهران گردوغبار است که دلیل آن قرارگرفتن در کمربند خشک کره زمین، ذرات معلق در هوای کشور و شرایط خشک موجود در کشورهای هم‌جوار بوده و خواهد بود. ( ۶ بهمن )
۷. هوای تهران در حال حاضر آلوده است
خبرگزاری مهر : بر اساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، شاخص کیفیت هوا در حال حاضر بر روی عدد ۱۰۵ قرار گرفته و علیرغم بارش باران آلوده است .( ۷ بهمن )
۸. کیفیت هوای یک شهر خوزستان در وضعیت “قرمز”
خبرگزاری ایسنا : بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ساعت ۱۰ امروز (۸ بهمن‌ماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه هندیجان ۱۵۱ میکروگرم برمترمکعب بوده بنابراین هوای این شهر در وضعیت “ناسالم” و “قرمز” بوده است. ( ۸ بهمن )
۹. بازگشت هوای آلوده به پایتخت/ آماده باش مدیریت بحران
خبرگزاری مهر : مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از بازگشت آلودگی هوا به پایتخت خبر داد و گفت: گروه‌های حساس طی دو روز آتی از تردد غیرضروری در فضای باز پرهیز کنند. ( ۸ بهمن )
۱۰. وضعیت قرمز آلودگی هوا در 3 شهر خوزستان
خبرگزاری فارس : بر اساس اعلام سامانه شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه شرکت ملی حفاری در اهواز ۱۶۶، ایستگاه نیوساید در اهواز ۱۶۰، ایستگاه استانداری خوزستان در اهواز ۱۵۸، ایستگاه اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اهواز ۱۵۵ و ایستگاه پادادشهر اهواز ۱۵۴، ایستگاه بندرماهشهر ۱۵۳ و ایستگاه خرمشهر ۱۵۱ میکروگرم برمترمکعب بوده بنابراین هوای این شهرها در وضعیت ناسالم و قرمز بوده است. ( ۱۵ بهمن )
۱۱. هوای مشهد ناسالم است
خبرگزاری قدس خراسان : مهدی اله‌پور عنوان کرد: اگرچه میانگین ۲۴ ساعته شاخص کیفیت هوای مشهد با عدد ۹۵ نشان دهنده قرار داشتن هوا در شرایط سالم است اما شاخص های یک تا ۲ ساعت گذشته با عدد ۱۰۵ نشان از شرایط «ناسالم» و آلوده برای تنفس افراد حساس و کودکان قرار دارد. ( ۲۱ بهمن )
۱۲. برای گرد و غبار برخاسته از ترکمنستان چه کرده‌ایم؟
خبرگزاری قدس آنلاین : مشاور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه گرد و غبار ترکمنستان بیشتر متوجه ایران است، گفت: این گرد و غبار کمتر منابع زیستی و اقتصادی خودشان را تحت تأثیر قرار می‌دهد و همین موضوع مذاکره با ترکمنستان را سخت کرده است. ( ۲۲ بهمن )
۱۳. تعطیلی مدارس | جزییات تعطیلی مدارس مشهد سه شنبه ۲۴بهمن ۱۴۰۲
خبرگزاری شمانیوز : با توجه به افزایش آلودگی هوا در سطح استان خراسان رضوی و مشهد احتمال دارد تعطیلی مدارس برای روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۲ در این مناطق رخ دهد . ( ۲۳ بهمن )
۱۴. شهرستان سرخس بحرانی‌ترین کانون گرد و غبار خراسان رضوی
خبرگزاری تسنیم : مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، گفت: شهرستان‌های سرخس و خواف به ترتیب به عنوان بحرانی‌ترین کانون‌های گرد و غبار خراسان رضوی است. ( ۲۳ بهمن )
۱۵. هواي تبريز در وضعيت ناسالم براي گروه هاي حساس
خبرگزاری آریا : شاخص کنونی هوای تبریز طبق بررسی‌های مرکز پایش کیفی هوای اداره کل حفاظت محیط زیست استان، بر اساس ذرات ۲.۵ میکرون برابر با عدد ۱۱۸ و این شرایط برای گروه‌های حساس ناسالم است. ( ۲۴بهمن )
۱۶. تنفس هوای «ناسالم» در چهار شهر خوزستان
خبرگزاری ایسنا : بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ساعت ۱۱ امروز (۲۵ بهمن‌ماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اهواز ۱۶۰، استانداری خوزستان در اهواز ۱۵۵، نیوساید اهواز ۱۵۱، سوسنگرد ۱۵۶، شادگان ۱۵۸ و خرمشهر ۱۵۷ بنابراین هوای این شهرها در وضعیت «ناسالم» و «قرمز» بوده است. ( ۲۵ بهمن )
۱۷. پنجمین-روز-پیاپی-آلودگی-هوا-برای-کلانشهر-مشهد-ثبت-شد
خبرگزاری ایرنا : مهدی اله‌پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین ۲۴ ساعته شاخص کیفیت هوای مشهد با عدد ۱۱۴ نشان دهنده قرار داشتن هوا در شرایط «ناسالم» است و شاخص های یک تا ۲ ساعت گذشته نیز با عدد ۱۱۱ نشان از هوای آلوده و شرایط «ناسالم» دارد.وی ادامه داد: هوای ۶ منطقه کلانشهر مشهد در شرایط سالم است و شاخص کیفیت هوا در سایر ۱۷ منطقه دارای ایستگاه سنجش کیفیت هوای این کلانشهر در شرایط ناسالم برای تنفس تمامی افراد گزارش شده است. ( ۲۵ بهمن )
۱۸. هوای قزوین آلوده اعلام شد
خبرگزاری ایرنا سعید میرزاحسینی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: داده های ایستگاه سنجش کیفیت هوای استان که به صورت لحظه ای و شبانه روزی مورد رصد قرار می گیرد، در بررسی های امروز خود کیفیت هوای شهرهای قزوین، الوند و آبیک را به ترتیب ۱۳۸، ۱۵۶ و ۱۴۸ اعلام کرد که شهرستان آبیک برای گروه های حساس و الوند برای تمامی گروه ها ناسالم اعلام شد.: ( ۲۶ بهمن )
۱۹. آلودگی پیاپی هوای کلانشهر مشهد ۶ روزه شد
خبرگزاری ایرنا : مهدی اله‌پور روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میانگین ۲۴ ساعته شاخص کیفیت هوای مشهد با عدد ۱۰۴ نشان دهنده قرار داشتن هوا در شرایط «ناسالم» است و شاخص های یک تا ۲ ساعت گذشته نیز با عدد ۱۰۲ از هوای آلوده و شرایط «ناسالم» نشان دارد. ( ۲۶ بهمن )
۲۰. ماجرای همسایه‌های کثیف کلانشهرها / چرا صنایع آلاینده از شهرها خارج نمی‌شوند؟
خبرگزاری ایسکانیوز: یکی از منابع آلاینده در شهرها صنایع و کارخانه‌ها هستند و در قانون هم ذکر شده که استقرار صنایع و هر گونه واحد صنعتی و تولیدی در شعاع ۱۲۰ کیلومتری کلانشهرها از جمله تهران ممنوع است مگر با مجوز هیات وزیران، اما به نظر می‌رسد این قانون یا اجرا نمی‌شود یا اینکه شهرها به حدی گسترش یافته که به این واحدهای صنعتی که از گذشته بودند رسیده است. ( ۲۹ بهمن )
۲۱. وضعیت «نارنجی» هوا در سه شهر خوزستان
خبرگزاری ایسنا : بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ساعت ۱۱ امروز (۳۰ بهمن‌ماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اهواز ۱۳۱، ایستگاه های پست برق شماره ۳ اهواز و هندیجان ۱۰۷، ایستگاه های پادادشهر و نیوساید اهواز ۱۰۴، ایستگاه شرکت ملی حفاری اهواز ۱۰۱ و ایستگاه مسجدسلیمان ۱۰۶ میکروگرم برمترمکعب بوده بنابراین هوای این شهرها در وضعیت «ناسالم برای گروه‌های حساس» و «نارنجی» بوده است. ( ۳۰ بهمن )

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ  اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق محیط زیست به آدرس ذیل بازدید فرمائید: