گزارش آماری و تحلیلی ماهیانه نقض حقوق زنان – تیرماه ۱۴۰۳

تهیه و تنظیم کنندگان : مهرناز جلالوند، فهیمه تیموری، شراره هادی‌زاده رئیسی، محمد گلستانجو

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از ٩۵خبر که در طول تیر ‌ماه ۱۴۰۳ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند هه نگاو، هرانا، ایرنا، ایران وایر ، ایران وایر،رادیو زمانه ، اینترنشنال، کلمه، رادیو فردا، صدای آمریکا و کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق زنان در تیر ماه همکاری کردند: شراره هادی‌زاده رئیسی، پروین محمدی افقا، مهرناز جلالوند، سونیا سواركوب، سارا آسیابان، هاجر میاحی، کوثر ولی زاده ، علیرضا قربانی، آیلین علی ویردیلویی، مهناز ترابی، نسرین جهانی گل شیخ ، نغمه ظریفی مقدم، نیکی قنبری،  امیر پالوانه، محمد گلستان‌جو، میلاد طاهر آبادی ،می‌باشند.

اخبار عمومی

درخواست توقیف اموال خانواده یک زندانی سیاسی به نفع ستاد اجرایی فرمان امام

حسین تاج،‌ وکیل دادگستری، روز یک‌شنبه سوم خردادماه با بیان اینکه وقت رسیدگی به این پرونده در مردادماه تعیین شده، اعلام کرد: در ادعای مطروحه از سوی این ستاد، مطالبی به خانواده خانم اکبری منفرد و بستگان او نسبت داده شده است. آقای تاج با اشاره به اصل فقهی و حقوقی شخصی بودن جرائم و مجازات‌ها اعلام کرد:مجازات صرفاً باید به فرد وارد شود و نزدیکان او را شامل نشود. بر اساس اصل ۴۹ قانون اساسی دولت موظف است اموال حاصل از موارد غیرمشروع را گرفته و به صاحب حق رد کند و در صورت معلوم نبودن او، به بیت‌المال بدهد. مقامات امنیتی و قضائی جمهوری اسلامی بارها با استناد به این اصل اموال زندانیان سیاسی و عقیدتی و خانواده‌های آن‌ها را مصادره کرده‌اند. (۳ تیر ۱۴۰۳ رادیوفردا)

ادامه فشارهاى امنیتی بر مادر شهریار محمدی از جانباختگان خیزش انقلابی ژن ژیان ئازادی

در ادامه فشارهای امنیتی بر خانواده جانباختگان خیزش انقلابی ژن ژیان ئازادی، دايه مينا سلطانی، مادر جان‌باخته‌ شهریار محمدی تحت فشار از طریق تکرار تماس‌های ناشناس قرار گرفته تا دست از دادخواهی بردارد. میلاد محمدی، برادر شهریار با انتشار نوشته‌ای در صفحه اینستاگرام خود در مورد این فشارها نوشته است؛ مادرم تاکنون به این فشار و تماس‌های امنیتی پاسخ نداده است و از دستگیری و حبس و شکنجه نمی‌ترسد، اما چون احتمال بازداشت و ناپدیدسازی او را بالا می‌دانیم، جهت اطلاع‌رسانی به مردم و مسئول و پاسخگو نگه‌داشتن نهادهای امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی این نوشته را منتشر کرده‌ایم. (۳ تیر ۱۴۰۳ کردپا)

انتقاد از حذف نوازندگی لیانا شریفیان از یک برنامه موسیقی

ویدویی از نوازندگی لیانا شریفیان در شبکه اجتماعی منتشر شده که از مسابقه موسیقی صداتو که از شبکه نمایش خانگی منتشر می‌شود، حذف شده است. حذف این قسمت از برنامه واکنش‌های منفی زیادی در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است. لیانا شریفیان دختر محسن شریفیان موسیقیدان ایرانی است و از کودکی به نوازندگی پیانو و دیگر سازها اشتغال داشته و در تعدادی از آلبوم‌های موسیقی پدرش هم به عنوان همخوان حضور داشته است. خوانندگی زنان در ایران غیرقانونی است و بسیاری از زنان علاقه‌مند به خوانندگی با مشکلات زیادی روبرو هستند، تا جایی که بعضی از آن‌ها برای اینکه بتوانند به کار مورد علاقه خودشان بپردازند مجبور به ترک ایران شده‌اند.(۴ تیر ۱۴۰۳ بی بی سی)

مادر شریفه محمدی: هفت ماه است دخترم را گرفته‌اند و به من خبری از او نمی‌دهند

مادر شریفه محمدی، فعال کارگری زندانی، روز دوشنبه در ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، می‌گوید نزدیک به هفت ماه است دخترم را گرفته‌اند و به من خبری از او نمی‌دهند. او در ادامه خطاب به مسئولان می‌گوید به من بگویید گناه دخترم شریفه چیست. آیا می‌خواهید همچنان او را در بازداشت نگه دارید. خانه و کاشانه و فرزند و همسر شریفه او را انتظار می‌کشند. مادر شریفه محمدی می‌گوید وقتی پسرش اسیر عراقی‌ها شد او نه بالشی زیر سرش گذاشت و نه تشکی برای خواب داشت، فقط چشم به در دوخته بود که او برگردد؛ پسرش برگشت و حالا او چشم انتظار دخترش است. شریفه محمدی از زمان بازداشت در ۱۴ آذر ۱۴۰۲ تاکنون در بازداشت موقت به‌سر می‌برد. دادگاه او ۲۰ خرداد در رشت برگزار و او به ارتباط با یک سازمان سیاسی متهم شد.(۵ تیر ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

ممانعت از رای دادن زنان بدون حجاب اجباری

بر اساس برخی گزارش‌های شاهدان عینی در حوزه‌های اخذ رای در تهران اجازه ورود به زنان بدون حجاب اجباری و حتی زنانی که در ادبیات رسمی حاکمیت بدحجاب خوانده می‌شوند، داده نشد. در مقابل در ورودی حوزه‌های اخذ رایی مانند حسینیه ارشاد افرادی حجاب زنان را کنترل می‌کنند و تنها به زنانی که حجاب معیار جمهوری اسلامی را دارند، اجازه ورود داده شده است. رحمت‌الله بیگدلی، روحانی و فعال سیاسی، در این رابطه در حساب کاربری‌اش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: با کسانی که اندکی موهایشان بیرون است برخورد نامناسب دارند.‌این در حالی است که در انتخابات مجلس با گواهینامه رانندگی هم رأی می‌گرفتند و رای‌دادن بی‌حجاب‌ها را هم تبلیغ می‌کردند و چیزی نمانده بود که بگویند با قبض رسید خشک‌شویی هم می‌شود رأی داد.(۸ تیر ۱۴۰۳ ایران وایر)

پنج زندانی سیاسی در قزل‌حصار خواهان آزادی فوری ناهید شیرپیشه و رضوانه احمدخان‌بیگی شدند

پنج زندانی سیاسی محبوس در زندان قزل‌حصار روز دوشنبه ۱۱ تیر در واکنش به رفتارهای بیدادگرانه و غیرانسانیعلیه ناهید شیرپیشه و رضوانه احمدخان‌بیگی در بیانیه‌ای خواهان آزادی بی قید و شرط این دو زندانی سیاسی زن شدند. در این بیانیه را نسخه‌ای از آن به صدای آمریکا رسیده، تداوم بازداشت ناهید شیرپیشه، مادر دادخواه پویا بختیاری که در زندان مرکزی زنجان به سر می‌برد، و رضوانه احمدخان‌بیگی، زندانی سیاسی در اوین که باردار است، مصداق آشکار نقض حقوق بشرشمرده شده و تأکید شده که ادامه بازداشت سبب ایجاد آسیب‌های مضاعف بر جان و روان آنان خواهد بود. بر اساس گزارش دریافتی صدای آمریکا، رضوانه احمدخان‌بیگی که حین بازداشت دو ماهه باردار بوده، اکنون در حالی در شرایط نابسامان در زندان اوین به سر می‌برد که چند هفته دیگر زمان وضع حمل او فرا می‌رسد. (۱۱ تیر ۱۴۰۳ صدای آمریکا)

انفجار مین‌ جان یک زن بلوچ را گرفت

روز جمعه ١ تیرماه ١٤٠٣ (٢١ ژوئن ٢٠٢٤)، مهر بی‌بی سیاهانی، ٧٠ ساله و اهل روستای پتکوکیسراوان در اثر انفجار مین جان خود را از دست داده است. به نوشته حال وش، این شهروند در حین چراندن دام در منطقه کلگان سراوان بر اثر انفجار مین بلافاصله جان باخته و جسد وی در محل سکونتش به خاک سپرده شده است. با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، از ابتدای سال ۲۰۲۴ تاکنون (حدوداً ۶ ماه)، دست‌کم ۱۴ شهروند در مرزهای استان سیستان و بلوچستان قربانی انفجار مین شده‌اند که ۷ نفر از آنها جانشان را از دست داده‌اند. از مجموع ۱۴ نفری که قربانی شده‌اند ۷ نفر تبعه کشور أفغانستان بوده‌اند. (۱۲ تیر ۱۴۰۳ هه‌نگاو)

داملا، خواننده زن آذربایجانی، در اردبیل برنامه اجرا کرد؛ محل برگزاری پلمب شد

معصومه غریب قیزی، که با نام هنری داملا شناخته می‌شود، خواننده زن اهل کشور آذربایجان، اخیراً به ایران سفر کرده و در مراسمی در اردبیل به اجرای برنامه پرداخت. ویدیویی از این اجرا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. پس از انتشار این ویدیو، جلال آفاقی، دادستان عمومی و انقلاب اردبیل، دستور پلمب محل برگزاری این مراسم را صادر کرد. آقای آفاقی در این خصوص گفت: خانم غریب قیزی بدون در نظر گرفتن قوانین جمهوری اسلامی ایران و هنجارشکنی، به ویژه با پوشش نامناسب در ملا عام، اقدام به اجرای برنامه کرده است. (۱۲ تیر ۱۴۰۳ هه‌نگاو)

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ  اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان به آدرس ذیل بازدید فرمائید: