گزارش آماری و تحلیلی ماهیانه نقض حقوق زنان – مرداد ماه ۱۴۰۳

تهیه و تنظیم کنندگان : نغمه ظریف مقدم، الینا کرم بیگی ، شراره هادی‌زاده رئیسی، محمد گلستانجو

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از ٨٧ خبر که در طول مرداد ‌ماه ۱۴۰۳ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند هه نگاو، هرانا، ایرنا، ایران وایر ، ایران وایر،رادیو زمانه ، اینترنشنال، کلمه، رادیو فردا، صدای آمریکا و کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق زنان در مرداد ماه همکاری کردند: شراره هادی‌زاده رئیسی، پروین محمدی افقا، مهرناز جلالوند، سونیا سواركوب، سارا آسیابان، هاجر میاحی، کوثر ولی زاده ، مریم رمضان پور، پوراندخت اسلامی، فهیمه تیموری، آیلین علی ویردیلویی، مهناز ترابی، نسرین جهانی گل شیخ ، نغمه ظریفی مقدم، نیکی قنبری، علیرضا قربانی، امیر پالوانه، محمد گلستان‌جو، میلاد طاهر آبادی ،می‌باشند.

جهت اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://zanan.bashariyat.org

اخبار عمومی

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی مژگان سلمان‌ زاده، شهروند بهائی در زندان ارومیه

مژگان سلمان‌ زاده، شهروند بهائی علیرغم گذشت بیست روز از زمان بازداشت، کماکان در زندان ارومیه در بلاتکلیفی به سر می‌برد. وی در تاریخ چهاردهم تیرماه در شهر ماکو توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و چندی بعد از انتقال خود به بند عمومی زندان ارومیه خبر داد.( هرانا دوم مرداد ۱۴۰۳)

با پایان ایام مرخصی، سارینا جهانی و زهره سرو به زندان اوین بازگشتند

روز دوشنبه یکم مردادماه، با پایان ایام مرخصی آنها صورت گرفته است. زهره سرو در تاریخ بیست و چهارم تیرماه، جهت شرکت در مراسم خاکسپاری مادرش با قرار کفالت یک میلیارد تومانی و سارینا جهانی در تاریخ بیستم تیرماه، با تودیع وثیقه به مرخصی اعزام شده بودند. او توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهامات اجتماع و تبانی و تبلیغ علیه نظام به ۷ سال حبس تعزیری محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، ۶ سال زندان در خصوص او قابل اجرا است.(هرانا دوم مرداد ۱۴۰۳)

پخشان عزیزی، زندانی محکوم به اعدام، اتهام‌هایش را رد کرده است

در حالی که دادگاه انقلاب اسلامی، پخشان عزیزی، زندانی سیاسی متهم به بغی را به اعدام محکوم کرده است که خانم عزیزی پیش از این طی نامه‌ای تمام موارد اتهامی در پرونده‌اش از جمله بغی را رد کرده بودند. طبق قانون مجازات اسلامی در جمهوری اسلامی، بغی به جرمی گفته می‌شود که طی آن فرد یا گروهی علیه نظام جمهوری اسلامی ایران اقدام مسلحانه انجام دهد. مجازات بغی بسته به استفاده یا عدم استفاده از سلاح، اعدام یا حبس تعزیری است. اولین سابقه بازداشت خام پخشان عزیزی در سال ۸۸ در دانشگاه تهران بود. زمانی که در تجمع اعتراض دانشجویان در اعتراض به اعدام آقای احسان فتاحیان بود، دستگیر شد و چند ماه را در بازداشتگاه اطلاعات تهران و همچنین زندان اوین سپری کرد. پس از آن با قرار وثیقه آزاد شد و حکم تعلیق خورده بود. تقریبا دو یا سه سال پس از آن ناچار شد ایران را به دلیل فشارهایی که برای پژوهش‌هایش پیش آمده بود، ترک کند. مدتی را در کردستان عراق بود. پس از آن در زمان داعش به سوریه رفت. خانم عزیزی در سوریه فقط «مانند یک روزنامه‌نگار و کنشگر حوزه زنان کار و فعالیت داشت. پس از آن مجددا به کردستان عراق برگشت و برای دیدار با خانواده پس از ده سال به ایران آمده بود که در تهران همراه با پدر و سه تن دیگر از اعضای خانواده در شهرک خرازی با حمله بیش از بیست مامور اطلاعات، دستگیر شدند.( صدای آمریکا ۴ مرداد ۱۴۰۳)

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات نسیم غلامی سیمیاری

دومین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات هشت شهروند برگزار شد. در جریان این جلسه که روز شنبه ششم مردادماه، در شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری برگزار شده، نسیم غلامی سیمیاری، امیر شاه ولایتی، احسان روازژیان، امین سخنور، علی هراتی مختاری، حسین محمدحسینی و حسین اردستانی به همراه امیر شاه ولایتی در یک پرونده مشترک از بابت اتهاماتی همچون اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، اخلال در نظم، امنیت و آسایش عمومی، تبلیغ علیه نظام، تخریب اموال عمومی، بغی و عضویت در گروه باغی به دفاع از خود پرداختند.( ۶ مرداد ۱۴۰۳ هرانا )

وریشه مرادی، زندانی سیاسی، با اتهام بغی محاکمه می‌شود

وریشه مرادی (جوانا سنه)، زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین از یک سال پیش به صورت بلاتکلیف زندانی است و قرار است به دست قاضی ابوالقاسم صلواتی، رییس شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، محاکمه شود. جلسه نخست دادگاه رسیدگی به اتهامات مرادی روز ۲۷ خرداد در دادگاه انقلاب برگزار شد. طبق اطلاعات بدست آمده، تماس‌های تلفنی و ملاقات‌های حضوری او با خانواده و وکیل از اردیبهشت امسال با دستور مستقیم قاضی صلواتی لغو شده است. مرادی روز ۲۵ اردیبهشت از بند زنان به بازداشتگاه وزارت اطلاعات موسوم به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل شد و پس از دو روز بازجویی به بند زنان زندان اوین بازگردانده شد. ( ۶ مرداد ۱۴۰۳ایران اینترنشنال)

درخواست اعاده دادرسی مژگان کاوسی در دیوان عالی کشور پذیرفته شد

پروندە خانم کاوسی به طور مجدد در تاریخ هفدهم مردادماه، در شعبه دوم دادگاه انقلاب ساری مورد بررسی قرار خواهد گرفت. مدتی قبل محکومیت حبس مژگان کاوسی به رای باز تبدیل و وی از زندان تنکابن آزاد شد. مژگان کاوسی در آذر ۱۴۰۱، توسط شعبه یک دادگاه انقلاب ساری با حضور عثمان مزین و مازیار طاطایی، وکلای مدافع وی، محاکمه و از بابت اتهامات فعالیت تبلیغی علیه نظام به هشت ماه حبس، توهین به رهبری هجده ماه زندان و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به سی و نه ماه حبس محکوم شد. با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی، سه سال و سه ماه حبس به عنوان مجازات اشد در خصوص این شهروند قابل اجرا است.( هرانا نهم مرداد ۱۴۰۳)

مطهره گونه‌ای، دانشجوی اخراجی: در اعتراض تحصن و امساک از غذا می‌کنم

این فعال دانشجویی و زندانی سیاسی سابق در حساب کاربری‌ خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشت:همراه با آغاز ترم تحصیلی دانشگاه‌های علوم پزشکی در ۱۷ شهریور، یقینا دست به تحصن و امساک از غذا مقابل دانشکده دندانپزشکی تهران خواهم زد. این یک فراخوان و اعلان دادخواهی برای دو سال عمر تباه شده‌ من است که توسط نهادهای امنیتی به سخره و بازی گرفته شده‌ام.( ایران وایر ۹ مرداد ۱۴۰۳)

مریوان؛ تایید حکم اخراج فرمیسک فتاحی از معلمان آموزش و پرورش توسط دیوان عدالت اداری

دیوان عدالت اداری حکم اخراج فرمیسک فتاحی، معلم کُرد اهل مریوان را که پیشتر از سوی هسته مرکزی گزینش اداره آموزش و پرورش صادر شده بود، عینا تایید کرد. این معلم که سابقه ۱۴ سال مربی و مدیریت در پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی شهرستان مریوان را دارد، در اسفند ۱۴۰۱ از سوی هسته مرکزی گزینش اداره آموزش پرورش از کار اخراج شده بود. در ابلاغیه این حکم قید شده بود که وی واجد شرایط انتخاب اصلح شناخته نشده و بر همین اساس با استخدام وی موافقت نشده است. این معلم که سابقه ۱۴ سال مربی و مدیریت در پیش‌دبستانی و مدارس ابتدایی شهرستان مریوان را دارد، در اسفند ۱۴۰۱ از سوی هسته مرکزی گزینش اداره آموزش پرورش از کار اخراج شده بود. در ابلاغیه این حکم قید شده بود که وی واجد شرایط انتخاب اصلح شناخته نشده و بر همین اساس با استخدام وی موافقت نشده است.( حقوق بشر کردستان ۹مرداد ۱۴۰۳)

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهام افسانه بایگان برگزار شد

روز چهارشنبه دهم مردادماه، جلسه رسیدگی به اتهام افسانه بایگان، بازیگر سینما و تلویزیون در شعبه ۱۰۹۷ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی ارشاد تهران برگزار شد. چندی پیش مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران بزرگ از تشکیل پرونده قضائی دیگری برای افسانه بایگان به دلیل آنچه کشف حجاب در مراسم نکوداشت آتیلا پسیانی عنوان کرد، خبر داده بود. در جریان این جلسه که صبح روز در شعبه ۱۰۹۷ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی ارشاد با حضور علی شریف‌زاده، وکیل مدافع خانم بایگان برگزار شد، وی در خصوص اتهام  حضور زنان در معابر و انظارعمومی بدون حجاب شرعی به دفاع از خود پرداخت. ( هرانا ۱۰ مرداد ۱۴۰۳)

پرونده سازی در زندان؛ کیفرخواست پرونده شکیلا منفرد صادر شد

روز چهارشنبه سوم مردادماه، کیفرخواست این زندانی سیاسی توسط دادسرای ناحیه هشت تهران با اتهامات تخریب اموال عمومی و اخلال در نظم صادر شده است. در تاریخ ششم تیرماه سال جاری، شکیلا منفرد در حالی که در مرخصی درمانی بسر میبرد و علیرغم ناتمام ماندن مراحل درمان، پس از حضور در دادسرای ناحیه هشت تهران، جهت تمدید مرخصی، همراه با ضرب و شتم بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. ( هرانا دهم مرداد ۱۴۰۳)

حکم لیدا اسماعیلی توسط دیوان عدالت اداری نقض شد

حکم بازنشستگی اجباری لیدا اسماعیلی، فعال صنفی فرهنگیان البرز توسط شعبه ۳۱ تجدیدنظر دیوان عدالت اداری نقض و پرونده وی جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض ارجاع داده شد. وی در مردادماه سال گذشته، توسط هیات بدوی رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان آموزش و پرورش استان البرز به حکم مذکور محکوم شده بود. لیدا اسماعیلی کارمند آموزش و پرورش و فعال صنفی فرهنگیان در گیلان و البرز است. ( هرانا ۱۳مرداد ۱۴۰۳)

صدور قرار جلب به دادرسی برای ۱۰ زن بهائی در اصفهان

روز ۱۴ مردادماه شعبه ۱۸ بازپرسی دادسرای انقلاب اصفهان با صدور قرار نهایی، اتهامات منتسب به یگانه آگاهی، نگین خادمی، آرزو سبحانیان، یگانه روح‌بخش، شانا شوقی‌فر، مژگان شاهرضایی، ندا بدخش (آگاه)، بهاره لطفی، پرستو حکیم و ندا عمادی را محرز دانست و برای آن‌ها  قرار جلب به دادرسی (مجرمیت) صادر کرد. اتهامات این زنان بهائی فعالیت تبلیغی آموزشی انحرافی مغایر با موازین و عقاید دین مبین اسلام از طریق ترویج و آموزش عقاید بهائی عنوان شده است.( رادیو فردا ۱۴ مرداد.۱۴۰۳)

هیات تخلفات اداری، چهار ماه انفصال از خدمت برای کوکب بداغی پگاه

کوکب بداغی پگاه فعال صنفی فرهنگیان خوزستان در شهر ایذه، با رای هیات تخلفات اداری به چهار ماه انفصال از خدمت محکوم شد. خانم بداغی پگاه در مرداد۱۴۰۲ هم از سوی هیات تخلفات اداری استان محکوم به یک ماه انفصال از خدمت شده بود. این فعال صنفی معلمان همواره درگیر پرونده سازی‌های متعدد با اتهامات واهی چون: نشر اکاذیب، تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم است. روز ۳۰ مهر۱۴۰۲، ماموران لباس‌شخصی به‌صورت هم‌زمان به مدرسه محل تدریس و منزل کوکب بداغی‌پگاه معلم و از فعالان صنفی شهرستان ایذه در خوزستان رفتند. در جریان این بازرسی غیرعادی، برخی وسایل شخصی و الکترونیکی او توسط ماموران توقیف شد.( ایران وایر۲۳ مرداد ۱۴۰۳)

 پرونده سازی در زندان، گزارشی از آخرین وضعیت پخشان عزیزی در زندان اوین

پخشان عزیزی، زندانی سیاسی محکوم به اعدام که در زندان اوین محبوس است، با گشایش پرونده ای جدید علیه خود مواجه شده است. در این در پرونده‌ که توسط شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین گشوده شده است، به آشوب در زندان متهم شده است. این اتهام در ارتباط با برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ به وی انتساب داده شده است. ( هرانا ۲۵ مرداد ۱۴۰۳)

گزارشی از آخرین وضعیت آرزو بدری، زن جوان قربانی تحمیل حجاب اجباری

آرزو بدری، زن جوانی که در ارتباط با حجاب اجباری روز دوم مرداد ۱۴۰۳ هدف شلیک مستقیم نیروهای انتظامی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته بود، در روز چهارشنبه ۲۵ مرداد به دلیل آب اوردن ریه در بیمارستان ولیعصر تهران دومین عمل جراحی را پشت سر گذاشت. وضعیت سلامت او وخیم‌تر شده و خانواده‌اش تحت فشار هستند. وی حدودا ٣١ ساله و مادر دو فرزند است.(۲۵ مرداد ۱۴۰۳ هه‌نگاو)

وکلای نیلوفر حامدی: احضاریه‌ای برای اجرای حکم زندان ابلاغ نشده است

ساعاتی پس از انتشار خبری درباره لزوم بازگشت نیلوفر حامدی و الهه محمدی به زندان، وکلای خانم حامدی در مصاحبه‌ای این موضوع را تکذیب کردند.پرتو برهانپور و حجت کرمانی، وکلای نیلوفر حامدی روز ۲۷ مرداد به شبکه شرق گفتند تا کنون هیچ احضاریه‌ای راجع به اجرای حکم به خانم حامدی ابلاغ نشده و منتظر اعمال عفو و مختومه شدن پرونده این روزنامه‌نگار هستند.این دو وکیل دادگستری با بیان اینکه آن‌چه در رسانه‌ها منتشر شده، سوءبرداشت از صحبت‌های عمادالدین باقی، فعال سیاسی بوده و گفته‌اند که با تبرئه موکلشان از اتهام همکاری با دولت خارجی متخاصم، اکنون باقی اتهامات او طبق قانون مشمول بخشنامه عفو بهمن ۱۴۰۱ است.(۲۷ مرداد ۱۴۰۳ ایران وایر)

احکام صادره

پخشان عزیزی زندانی سیاسی کُرد به اعدام محکوم شد

پخشان عزیزی زندانی سیاسی کُرد و اهل مهاباد، توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری از بابت اتهام بغی از طریق عضویت در گروه‌های که در برابر حکومت اسلامی قیام مسلحانه کرده و مرکزیت آن باغی است، به اعدام  و به اتهام عضویت در پژاک به ٤ سال حبس تعزیزی  محکوم شده است. نشست رسیدگی به پرونده وی در روزهای ۸ و ۲۷ خردادماه امسال برگزار شده بود. حکم مذکور روز سەشنبە ٢ مرداد به وکلای وی ابلاغ شده است. صدور حکم اعدام برای پخشان عزیزی در حالی است که وی به مدت چندین ماه از حق دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده‌اش محروم بوده و در پروسه‌ای ناشفاف و ناعادلانه مراحل دادرسی به پرونده وی برگزار شده است.( هه‌نگاو ۲ مرداد ۱۴۰۳)

سوری بابایی و رضا بهروزی، زوج فعال مدنی، دوباره به زندان محکوم شدند

سوری بابایی چگینی و همسرش رضا بهروزی به ترتیب به ۹ ماه و یک سال حبس محکوم شدند. سوری بابایی چگینی، زندانی سیاسی و فعال حقوق زنان در قزوین، روز پنج‌شنبه چهارم مرداد به صدای آمریکا گفت که مقامات قضایی استان هم‌زمان با باز کردن پابند الکترونیکی از پای او در پی پایان دوره محکومیت، ۹ ماه حبس تعلیقی دیگر را به او ابلاغ کرده‌اند. بر اساس این گزارش، وقتی خانم بابایی چگینی برای باز کردن پابند الکترونیک به مرجع قضایی مراجعه کرده بود، مقامات به او اعلام کرده‌اند که پرونده‌هایش به طور کامل بسته نشده و هفت ماه دیگر حبس باقی مانده که با تجمیع حکم، دو ماه نیز به آن افزوده شده است.( ۵ مرداد ۱۴۰۳صدای آمریکا)

صدور حکم ۲ سال حبس برای دینا قالیباف

حکم دو سال حبس و جزای نقدی دینا قالیباف،‌ روزنامه‌نگار، که پیش از این توسط شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران صادر شده بود، در دادگاه تجدیدنظر عینا تأیید شده است. البته این حکم به مدت پنج سال به حالت تعلیق درآمده است. دینا قالیباف ۲۸ فروردین سال جاری در تهران بازداشت شد و چند روز بعد به بند زنان زندان اوین انتقال یافت. بنا بر حکم صادره، دینا قالیباف موظف به خودداری از ارتباط و معاشرت با اشخاص فعال در حوزه سیاسی و اجتماعی شده است. پیش از این نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر زندانی، افشا کرده بود که دینا قالیباف را با تن کبود در زندان اوین دیده که روایتگر آزار جنسی بوده است.( ۵ مرداد ۱۴۰۳صدای آمریکا)

صدور حکم تازه برای مریم دریسی، معلم معترض حامی جنبش مهسا

مریم دریسی، معلم زبان انگلیسی و از معترضان جنبش زن، زندگی، آزادی، با مجازات حبس تازه‌ای روبرو شده است. ین معلم ساکن شهرستان کازرون در استان فارس، در اینستاگرام خود از صدور حکم یکسال حبس تعزیری به اتهام توهین علیه نظام و به دلیل انتشار تصویر پابند الکترونیک خود در فضای مجازی محکوم شده است.( ۳ مرداد ۱۴۰۳ ایران وایر)

شیدا نژدمحمدزاده به پرداخت جزای نقدی بدل از حبس محکوم شد

بر اساس حکمی که اخیرا توسط شعبه ۱۰۹۹ دادگاه کیفری دو تهران به ریاست قاضی محمد باقر غضنفرآبادی صادر و به خانم نژدمحمدزاده ابلاغ شده است، وی از بابت اتهام انتشار تصاویر و مطالب خلاف عفت عمومی، به سه ماه و یک روز حبس محکوم شد. حکم حبس صادره، به پرداخت دو و نیم میلیون تومان جزای نقدی تبدیل شده است. در جلسه دادرسی به اتهامات خانم نژدمحمدزاده، قاضی پرونده اجازه دفاع را از این مدرس زیبایی و میکاپ سلب کرده و به متهم گفته است که تصاویر اخذ شده از هنرجویان باید فقط از موی سر یا تنها از صورت آنها گرفته میشد، همچنین کلاه حجاب محسوب نمیشود. شیدا نژدمحمدزاده، شهروند ساکن چالوس، مدرس زیبایی با ۱۰ سال سابقه در سازمان بیمه سلامت و وزارت بهداشت است.( ۷ مرداد ۱۴۰۳هرانا)

حورا نیک بخت به یک سال حبس محکوم شد

بر اساس حکمی که اخیرا توسط شعبه بیست و ششم دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ایمان افشاری صادر و روز شنبه ششم مردادماه، به خانم نیک بخت در زندان اوین ابلاغ شده، وی از بابت اتهامات تبلیغ علیه نظام و اهانت به رهبری به یک سال حبس محکوم شده است. حورا نیک بخت، شهروند ساکن تهران در تاریخ بیست و سوم خردادماه، پس از حضور در شعبه سوم بازپرسی دادسرای اوین بازداشت و به بند زنان زندان اوین منتقل شد.این شهروند پیشتر با دریافت ابلاغیه ای جهت دفاع از اتهامات انتسابی به مرجع قضایی مذکور احضار شده بود.( هرانا نهم مرداد ۱۴۰۳)

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ  اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان به آدرس ذیل بازدید فرمائید: