گزارش آماری و تحلیلی ماهیانه نقض حقوق محیط زیست – مرداد ماه ۱۴۰۳

تهیه نمودار: مینا آقابیگی

تهیه گزارش: اصغر خدابنده سامانی

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از۸۵ خبر که در طول مرداد ماه تهیه شده است.

این گزارشات ازسایت کمیته دفاع ازمحیط زیست تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند هرانا، ایلنا، ایرنا، دیده‌بان، ایسنا، مهر، خبربان، قطره، تسنیم، یورونیوز، انصاف و پایگاه خبری محیط زیست و حیات وحش جمع‌آوری ‌گردیده است.آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حفاظت محیط زیست مردادماه همکاری کردند، خانم‌ها و آقایان: مینا آقابیگی، ایرانداخت کیا، علیرضا جهان‌بین، رزا جهان‌بین، علی برومند، ندا فروغی، صمد جعفری، سپهر رضائی شایان، اصغر خدابنده سامانی، ناصر خواجوی اورکی، مرضیه علی‌کرمی، بهاره مسگری، سونیا سوارکوب، محمدرضا باقری، رامین احمدزاده، علیرضا حبیبی کلهرودی، امید علی باقری می‌باشند. اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است.

https://mohitzist.bashariyat.org

۱: آلودگی هوا

شاخص کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود. بر اساس این تقسیم‌بندی از عدد صفر تا ۵۰ هوا پاک، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا قابل قبول(سالم) یا متوسط، از ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس، از ۱۵۱ تا ۲۰۰ هوا ناسالم برای همه گروه‌ها، از ۲۰۱ تا ۳۰۰ هوا خیلی ناسالم و از ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است .با توجه به این تقسیم بندی وضعیت آودگی هوا در مرداد ماه ۱۴۰۳ در ایران به شرح ذیل می باشد .

  1. هوای دو شهر خوزستان در وضعیت قرمز قرار گرفت

خبرگزاری تجارت نیوز : شهریار عسکری اظهار کرد: بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ساعت ۹ امروز (۲ مردادماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه ماهشهر ۱۶۷ و هندیجان ۱۵۷ میکروگرم بر مترمکعب بوده بنابراین هوای این شهرها در وضعیت «ناسالم» و «قرمز» بوده است.(۲ مرداد )

  1. آژیر بنفش آلودگی در کلانشهر اصفهان به صدا درآمد

خبرگزاری صدا وسیما : آژیر بنفش آلودگی در کلانشهر اصفهان به صدا درآمدبه گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکز اصفهان؛ کیفیت هوای کلانشهر اصفهان امروز در ساعت منتهی به ۱۷۰۰ روز پنجشنبه با قرار گرفتن بر شاخص ۲۰۸ AQI در وضعیت هشدار قرار گرفت.( ۴ مرداد )

  1. هوای قم در شرایط ناسالم برای گروه های حساس است

خبرگزاری مهر : به گزارش خبرگزاری مهر، بنا بر اعلام مرکز بهداشت استان و باتوجه به اطلاعات اداره کل حفاظت محیط زیست استان، امروز ۶ مردادماه، شاخص کیفیت هوا (AQI=۱۲۷ ) در شهر قم به علت آلاینده ذرات معلق (Pm۲.۵ ) در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد و افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان و مبتلایان به آسم و زنان باردار باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.( ۶مرداد

  1. کیفیت هوای قم چگونه است؟

خبرگزاری تجارت نیوز: به گزارش مرکز بهداشت استان و گزارش اداره کل حفاظت محیط زیست استان، امروز ۱۱ مردادماه، شاخص کیفیت هوا ( AQI=۱۳۲ ) در شهر قم به علت آلاینده ذرات معلق (Pm۲. ۵) در شرایط “ناسالم برای گروه های حساس” قرار دارد و افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا ریوی، کودکان و سالمندان و مبتلایان به آسم و زنان باردار باید فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند.( ۱۱ مرداد )

  1. هوای ۳ شهر صنعتی استان مرکزی همچنان در گرد و غبار و ناسالم است

خبرگزاری مهر : رییس مرکز پایش کیفیت هوای استان مرکزی با اشاره به اینکه امسال اراک ۳۳ روز ناسالم را سپری کرد، گفت: هوای اراک، ساوه و شازند همچنان ناسالم و در گرد و غبار است. ( ۱۳ مرداد  )

  1. هوای قم همچنان ناسالم؛ پنجاهمین روز آلوده در سال جاری ثبت شد

خبرگزاری تسنیم : هوای استان قم در ادامه روزها و هفته‌های گذشته امروز نیز شاهد گردوخاک است و زندگی روزمره مردم را دچار اختلال‌ کرده است. ( ۱۶ مرداد )

  1. تشدید آلاینده سرطان‌زای ازن در تابستان داغ تهران

خبرگزاری آفتاب نیوز : رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با تشدید آلاینده ازن در فصل تابستان گفت: حدوداً ۵ سال است که ازن در فصل تابستان، در شهر تهران به آلاینده اصلی هوا تبدیل می‌شود. ( ۱۷ مرداد )

  1. هوای سه شهر استان مرکزی همچنان در وضعیت ناسالم است

خبرگزاری ایرنا  : علیرضا محرابیان در گفت و گو با ایرنا، افزود: بر اساس اطلاعات دریافت شده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای استان مرکزی، متوسط شاخص کیفیت هوای اراک در ۲۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ۱۱ صبح امروز (یکشنبه) به عدد ۱۱۷ رسید که بیانگر شاخص کیفیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس بود. ( ۲۱ مرداد )

  1. هوای قم در شرایط ناسالم برای گروه های حساس است

خبرگزاری مهر : به گزارش خبرگزاری مهر، مرکز بهداشت استان اعلام کرد با توجه به اطلاعات اداره کل حفاظت محیط زیست استان، امروز مورخ ۲۲ مردادماه، شاخص کیفیت هوا (AQI=۱۱۹) در شهر قم به علت آلاینده ذرات معلق (Pm2. 5) در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.( ۲۲ مرداد )

  1. هوای چهار منطقه کلانشهر مشهد امروز آلوده است (۲۵ مرداد ۱۴۰۳)

خبرگزاری شهر آرانیوز : مهدی اله‌پور در خصوص شاخص کیفیت هوای مشهد، اظهار کرد: بر این اساس، هوای مناطق خاقانی، چمن، وحدت و سجاد کلانشهر مشهد آلوده است.وی اضافه کرد: میانگین شاخص کیفیت هوا در ۲۴ ساعت گذشته با عدد ۷۹ نشانگر هوای سالم است و شاخص‌های یک تا ۲ ساعت گذشته نیز با عدد ۹۲ از شرایط سالم هوای این کلانشهر خبر می‌دهند. هم‌اکنون کیفیت هوای ۱۹ منطقه دیگر دارای ایستگاه سنجش در مشهد، در شرایط پاک تنفسی است . ( ۲۵ مرداد)

  1. محیط زیست خراسان رضوی نسبت به بروز پدیده گرد و غبار در مشهد هشدار داد

خبرگزاری ایرنا  : مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی نسبت به وقوع پدیده گرد و غبار و ناسالم شدن لحظه‌ای هوا برای امروز جمعه تا پایان فردا ۲۷ مرداد ماه جاری در مشهد و شهرهای درگیر این پدیده هشدار داد. ( ۲۶ مرداد )

  1. هوای چهارمحال و بختیاری برای گروه‌های حساس ناسالم شد

خبرگزاری ایرنا : مدیرکل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری گفت: روز یکشنبه ۲۸ مردادماه با قرار گرفتن میانگین شاخص کیفیت هوای استان روی عدد ۱۲۴ هوای استان در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد. ( ۲۸ مرداد )

  1. هشدار قرمز برای این ۷ شهر ایران

خبرگزاری ایسنا : بر اساس اعلام سامانه پایش کیفی هوای کشور، در ساعت ۷:۰۰ امروز (۲۹ مردادماه) شاخص کیفیت هوا بر اساس اندازه‌گیری ذرات معلق با اندازه ۲.۵ میکرون در ایستگاه پادادشهر اهواز ۱۶۳، ایستگاه استانداری خوزستان در اهواز ۱۵۹، ایستگاه نیوساید اهواز ۱۵۷، ایستگاه حفاری اهواز ۱۵۵، ایستگاه اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اهواز ۱۵۴، ایستگاه پست برق شماره ۳ اهواز ۱۵۲، ایستگاه اندیمشک ۱۵۷، دزفول ۱۵۲، شوشتر ۱۵۶، هویزه ۱۶۹، ماهشهر ۱۵۲ و ایستگاه هندیجان ۱۶۰ میکروگرم بر مترمکعب بوده، بنابراین هوای این شهرها در وضعیت «ناسالم» و «قرمز» بوده است. ( ۲۹ مرداد )

  1. قم دومین استان کشور در تولید گرد و غبار

خبرگزاری ایسنا : مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم بیان کرد: به دلیل خشکسالی و بی‌توجهی های صورت‌گرفته به مسأله محیط‌ زیست، قم به دومین استان کشور در تولید گردوغبار تبدیل شده‌ است. ( ۳۱ مرداد )

۲: آلاینده‌های زیست‌محیطی(ورود فاضلاب و پسماند به منابع آبی، دپو نامناسب و ریختن زباله به طبیعت، گازهای گلخانه ای)

 تعطیلی و پلمب یک واحد آلاینده پلاستیک شویی در قرچک

خبرگزاری مهر  : رضا شایسته رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان قرچک گفت: با توجه به پایش‌های صورت گرفته توسط کارشناسان این اداره از حوزه استحفاظی و شناسایی واحد غیر مجاز و آلاینده، این واحد متخلف علیرغم صدور اخطاریه محیط زیستی به منظور رفع آلایندگی و اعطای مهلت مناسب و عدم توجه متصدی واحد به اخطاریه‌های ابلاغی، با توجه به آلودگی منطقه و نارضایتی شهروندان، تعطیل و پلمب شد. ( ۳ مرداد )

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ  اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق محیط زیست به آدرس ذیل بازدید فرمائید: