گزارش آماری و تحلیلی ماهیانه نقض حقوق کودک و نوجوان – مرداد ۱۴۰۳

تهیه کنندگان : کوثر ولی‌زاده، محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری، سونیا سوارکوب

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از ۱۲۰ خبر که در طول مرداد ماه  ۱۴۰۳ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند ایسنا، مشرق‌نیوز، رکنا، رادیوزمانه، هرانا، ایرنا، ایلنا، رادیو صدای آمریکا، رادیو بی‌بی‌سی، ایران، قطره، رادیو فردا، سازمان حقوق بشر ایران، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری مهر، خبرگزاری خراسان، روزنامه قانون، تسنیم و کمپین فعالان بلوچ جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق کودک و نوجوان در مرداد ماه همکاری کردند: کوثر ولی‌زاده، امیررضا ولی‌زاده، مهناز ترابی، پریا ترابی، پروین محمدی‌افقا، سونیا سوارکوب، لیلا باستانی‌نوشهر، امیر پالوانه،آیلین علیوردیلویی، محمودرضا صالحی، فهیمه تیموری، سید‌سعید نوروزی‌زاده، نسرین جهانی گلشیخ می‌باشند. جهت اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://koodak.bashariyat.org

اخبار عمومی

 4 علت بروز پای پرانتزی در افراد

پای پرانتزی در کودکان تا حدودی طبیعی است و معمولا با رشد کودک اصلاح می‌شود اما اگر این مشکل به دلیل کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن ایجاد شود، می‌تواند به مرور زمان منجر به مشکلات جدی‌تری در ساختار استخوان‌ها و مفاصل شود.بدشکلی پرانتزی یک حالت نادرستی در اطراف زانو هست که افراد، در هر سنی ممکنه به این عارضه دچار بشن. این عارضه با نام‌ها و اصطلاحات پزشکی رایج دیگه ای نیز شناخته میشه، از جمله ساق باندی (یا کجی) ساق پا، سندروم پرانتزی، پاهای خمیده، بدشکلی واروس، ژنو واروم و تیبیا وارا. پرانتزی بودن پا در کودکان یکی از علائمیه که نشون میده کودک ممکنه مبتلا به کوتولگی باشه. (رکنا ۱ تیر۱۴۰۳ )

برنامه‌های تفریحی برای کودکان کار در تهران

محمد نقیب در مورد  آخرین وضعیت ساماندهی کودکان کار و خیابان در شهر تهران با بیان اینکه یکی از محورهای مهم سازمان خدمات و مشارکت های اجتماعی شهرداری تهران موضوع کودکان کار در شهر تهران است، گفت: در این سازمان برای کودکان کار برنامه‌های مختلفی در حوزه آموزشی، تفریحی و… پیش بینی شده است و بر اساس برنامه ریزی‌ها تا پایان تابستان برنامه‌های تفریحی متعددی برای این کودکان داریم تا تابستان پرنشاطی داشته باشند.وی با بیان اینکه برای نشاط کودکان کار برنامه‌ریزی‌های مختلفی شده؛ بگونه‌ای که بازدید از موزه‌های شهر تهران، باغ وحش ارم، پل طبیعت و… در نظر گرفته شده و امید است این برنامه‌ها در آموزش و غنی سازی اوقات فراغت کودکان نیز موثر باشد. (رکنا ۱ تیر۱۴۰۳ )

چه تعداد شیرخشک مشمول یارانه است؟

گزارش مشرق، علیرضا رستمی گفت: از سال گذشته سازمان غذا و دارو نسبت به اصلاح سیاست‌های ارزی شیرخشک های رگولار و رژیمی اقدام کرد.وی افزود: بدین منظور برای برداشتن بار هزینه اضافی از دوش مردم، قرار شد یارانه از کارخانه به مصرف کننده نهایی تعلق بگیرد.رستمی با اشاره به همراهی بیمه سلامت برای پرداخت مابه‌التفاوت نرخ شیرخشک یارانه‌ای، گفت: بر همین اساس، تا ۱۰ عدد شیرخشک برای کودکان زیر دو سال به صورت یارانه‌ای به خانواده‌ها عرضه می‌شود.وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد میانگین شیرخشک مصرفی کودکان زیر دو سال در هر ماه ۸ قوطی است که تا ۱۰ قوطی شامل یارانه می‌شود. برای تهیه بیشتر از این تعداد، محدودیتی وجود ندارد، اما شامل یارانه نمی‌شود.رستمی در واکنش به این سوال که آیا داروخانه‌ها در توزیع شیرخشک یارانه‌ای دچار تخلف می‌شوند، گفت: ممکن است برخی داروخانه‌ها از عرضه شیرخشک یارانه‌ای امتناع کنند که تعداد آنها خیلی اندک است و کمتر از نیم درصد داروخانه‌ها دچار چنین تخلفی می‌شوند. (شرق۱ تیر۱۴۰۳ )

گزارشی از آخرین وضعیت ادریس آلی، کولبر محکوم به اعدام

ادریس آلی، کولبر اهل سردشت در زندان ارومیه بسر میبرد. آقای آلی حدود سه ماه پیش توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و سپس به بند سیاسی زندان ارومیه منتقل شد. وی پس از طی شدن مراحل بازجویی توسط شعبه سوم دادگاه انقلاب ارومیه از بابت اتهام جاسوسی برای اسرائیل به اعدام محکوم شد. پس از اعتراض به حکم صادره، پرونده این شهروند به دیوان عالی کشور ارسال شده است. آقای آلی در مراحل بازجویی و محاکمه از حق داشتن وکیل انتخابی محروم بوده است.: ادریس ساکن منطقه ای محروم و توسعه نیافته ای است که به اجبار برای امرار معاش و تامین مایحتاج خانواده خود به شغل کاذب کولبری روی آورد. او در مراحل بازجویی تحت اعترافات اجباری به ظن همکاری با اسرائیل، به جاسوسی متهم شد. (هرانا ۱ تیر۱۴۰۳ )

۸۳۰۰ مدرسه در کشور در دست ساخت است

رییس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: ۸۳۰۰ مدرسه در کشور در دست ساخت است.حمیدرضا خان محمدی، امروز(دوم تیر) در کرمانشاه در جمع خبرنگاران با بیان اینکه هم اکنون  ۸۳۰۰ مدرسه در کشور در دست ساخت است، ابراز امیدواری کرد:  تا پایان سال کار ساخت ۲۲۰۰ مدرسه به اتمام برسد.وی با بیان اینکه میانگین سرانه فضای آموزشی مدارس کشور به ازای هر دانش آموز ۵.۲۸ سانتیمتر است، گفت: این عدد در سال تحصیلی جدید بیشتر خواهد شد. (هرانا ۲تیر۱۴۰۳ )

برگزاری اردوی غیرفنی دختران کشتی‌گیر برای بودجه اضافه و ارسال عکس

منابع ایران‌وایر در فدراسیون کشتی می‌گویند که علی‌رضا دبیر، رییس این فدراسیون، با دو هدف گرفتن بودجه بیشتر و جلب نظر اتحادیه جهانی کشتی اردوی آماده‌سازی کشتی‌گیران زن را به‌صورت نمایشی برگزار کرده است.منبع ایران‌وایر در این فدراسیون به فهرست دعوت‌شدگان در اوزان مختلف اشاره کرده و گفته است: تاکنون در تاریخ کشتی جهان سابقه نداشته که در هر وزن، تنها یک نفر را برای اردوی آماده‌سازی دعوت کنند. از هر وزن فقط یک زن به این اردو دعوت شده و دخترهای کشتی‌گیر چون حریف تمرینی ندارند، فنون را روی حریفانی با وزن‌های بالاتر و پایین‌تر تمرین می‌کنند. این منبع آگاه همچنین به ایران‌وایر می‌گوید که برای انتخاب برخی مربیان این تیم، معیارهای غیرفنی ملاک اول بوده است. (ایران‌وایر۴تیر۱۴۰۳ )

ابعاد حقوقی و روانشناختی کودک آزاری بررسی می‌شود

نشست بررسی حقوقی و روانشناختی کودک آزاری، چالش‌ها و راهکارها از سری نشست‌های گروه پژوهش مطالعات زنان و خانواده پژوهشکده علوم اجتماعی برگزار می‌شود. در این نشست اسماعیلی ناصری هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به موضوع علل و پیامدهای روان شناختی کودک آزاری می‌پردازد. همچنین سپیده میرمجیدی از اساتید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در خصوص بررسی قلمرو مصداقی کودک آزاری در گفتمان تقیینی ایران از منظر جرم شناسی به ارائه نظرات خود خواهد پرداخت. این نشست روز یکشنبه ۱۷ تیر از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود. علاقه مندان علاوه بر شرکت حضوری در این نشست می‌توانند به صورت بر خط از طریق لینک در جلسه شرکت نمایند. (خبرگزاری مهر ۱۰تیر۱۴۰۳ )

نجات دختربچه گم‌شده پس از ۹ ساعت تلاش هلال‌احمر در سربیشه

ثانی، رئیس جمعیت هلال‌احمر شهرستان سربیشه گفت: طی تماس تلفنی اهالی روستای ماخونیک با مرکز کنترل و هماهنگی عملیات در ساعت ۲۱:۱۷ ۱۰ تیرماه، مبنی بر گم‌شدن دختر بچه ۳ ساله در روستای ماخونیک، بلافاصله تیم امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر سربیشه از پایگاه درح متشکل از ۳ نجاتگر به محل اعزام و عملیات جست جو با همکاری نیروهای انتظامی و اهالی روستا برای نجات جان این کودک آغاز شد. وی در ادامه افزود: با توجه به تاریکی شب و عدم دید کافی، عملیات جست‌وجو ادامه و در طلوع صبح امروز ۱۱ تیرماه، با اضافه شدن تیم آنست (سگ‌های زنده یاب) عملیات جست‌وجو، با سرعت بیشتری ادامه یافت. ثانی خاطرنشان کرد: با تلاش تیم امداد و نجات و آنست استان و همچنین نیروی انتظامی، نیروهای محلی و اهالی روستا، دختر بچه ۳ ساله مفقودی بعد از ۹ ساعت تلاش مداوم پیدا و در صحت و سلامتی کامل تحویل خانواده‌اش شد. (خبرگزاری مهر ۱۱ تیرماه ۱۴۰۳)

ابعاد حقوقی و روانشناختی کودک آزاری بررسی می‌شود

نشست «بررسی حقوقی و روانشناختی کودک آزاری، چالش‌ها و راهکارها» از سری نشست‌های گروه پژوهش مطالعات زنان و خانواده پژوهشکده علوم اجتماعی برگزار می‌شود. در این نشست اسماعیلی ناصری هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به موضوع علل و پیامدهای روان شناختی کودک آزاری می‌پردازد. همچنین سپیده میرمجیدی از اساتید پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در خصوص بررسی قلمرو مصداقی کودک آزاری در گفتمان تقیینی ایران از منظر جرم شناسی به ارائه نظرات خود خواهد پرداخت. این نشست روز یکشنبه ۱۷ تیر از ساعت ۱۰ تا ۱۲ در سالن حکمت پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می‌شود. علاقه مندان علاوه بر شرکت حضوری در این نشست می‌توانند به صورت بر خط از طریق لینک در جلسه شرکت نمایند.(خبرگزاری مهر ۱۱ تیر ماه ۱۴۰۳)

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ  اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق کودک و نوجوان به آدرس ذیل بازدید فرمائید: