گزارش آماری و تحلیلی ماهیانه نقض حقوق زنان – شهریور ۱۴۰۳

تهیه و تنظیم کنندگان : نغمه ظریف مقدم، فاطمه تیموری، شراره هادی‌زاده رئیسی، محمد گلستانجو

آگاهی بیشتر:

این گزارشات آماری از میان بیش از ٧۴ خبر که در طول شهریور ‌ماه ۱۴۰۳ تهیه شده است.

این گزارشات از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان تهیه شده است که از رسانه‌های داخلی و خارجی مانند هه نگاو، هرانا، ایرنا، ایران وایر ، ایران وایر،رادیو زمانه ، اینترنشنال، کانون حقوق بشر ایران، کلمه، رادیو فردا، صدای آمریکا و کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی جمع‌آوری ‌گردیده است.

آمار فوق از گزارشات رسانه‌های داخلی و خارجی مورد تأیید دولت جمهوری اسلامی ایران جمع‌آوری شده و عملاً نمی‌تواند بیش از ۲۵ تا ۳۰ در صد واقعیت‌های جامعه باشد.

همکارانی که در گردآوری این موارد خبری نقض حقوق زنان در شهریور ماه همکاری کردند: شراره هادی‌زاده رئیسی، پروین محمدی افقا، نازی جلالی، سونیا سواركوب، سارا آسیابان، کوثر ولی زاده ، مریم رمضان پور، پوراندخت اسلامی، فهیمه تیموری، آیلین علی ویردیلویی، مهناز ترابی، نسرین جهانی گل شیخ ، نغمه ظریفی مقدم، نیکی قنبری، معصومه کریمی، فروغ آزدی، علیرضا قربانی، امیر پالوانه، محمد گلستان‌جو، میلاد طاهر آبادی ،می‌باشند.

جهت اطلاعات بیشتر در لینک زیر قابل مشاهده است:

https://zanan.bashariyat.org

اخبارعمومی

بی‌خبری از سرنوشت ۸ فعال زیست محیطی گیلانغرب و تلاش سپاه برای پرونده سازی علیه آنها

ماریا خانی، محسن اسفندیاری، آرش الفتی، جهانگیر آزادی، لطف‌الله پرویز، حمیدرضا رحیمیان، سلمان پرهان، محمد پرویز از فعالان مدنی و زیست‌محیطی گیلانغرب (گیَلان) که اواخر مرداد ماه توسط نیروهای اطلاعات سپاه دستگیر شدند کماکان با بلاتکلیفی در بازداشت بە سر می بردند. این افراد از همکاران کمپین جمع‌آوری امضا تحت عنوان کمپین “نجات زاگروس” بوده‌اند و شرکت فعالی در کنترل و مهار آتش‌سوزی‌های اخیر جنگل‌های منطقه داشته‌اند.لازم‌ بە ذکر است کە حساسیت نسبت بە فعالین مدنی، فرهنگی و زیست‌محیطی این شهر، بە دنبال مراسم نوروز سال جاری که با حضور بیش از ۳۰ هزار نفر برگزار گردید، شدت گرفته‌است.( ۲.شهریور.۱۴۰۳ هه‌نگاو)

قرار جلب به دادرسی فاطمه قلی‌پور، روزنامه‌نگار صادر شد

شعبه اول بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب تبریز کیفرخواست پرونده فاطمه قلی‌پور گنجه‌لو، روزنامه‌نگار، را صادر کرد. پرونده وی با صدور قرار جلب به دادرسی به دادگاه ارجاع داده شد. این روزنامه‌نگار در تاریخ نوزدهم تیرماه توسط پلیس فتا احضار و مورد بازجویی قرار گرفت. او پس از این بازجویی، با شکایت مرجع انتظامی به اتهام نشر اکاذیب در فضای مجازی، توسط شعبه مذکور احضار شد.( هرانا ۲.شهریور.۱۴۰۳)

وقفه پنج ماهه در طرح حمایت از مادران شیرده دهک‌های نیازمند

مجتبی احمدلو، مدیرکل بهداشت، بیمه‌های اجتماعی و درمان کمیته امداد گفته است پنج ماه است که اجرای طرح حمایت از مادران باردار و دارای کودک زیر دو سال در دهک یک تا پنج درآمدی متوقف شده است. او اعلام کرده بعد از پنج ماه وقفه از ابتدای امسال، به‌تازگی مقرر شده سهمیه فروردین و اردیبهشت‌ (با سرانه ماهانه ۳۵۰هزار تومان) در روزهای آینده و سهمیه خرداد نیز، طی هفته‌های آتی به حساب مادران واریز می‌شود.( ۵.شهریور.۱۴۰۳ ایران وایر )

تداوم بازداشت و بلاتکلیفی منیژه خشنود پس از ۲۷ روز در بوکان

منیژه خشنود، شهروند اهل بوکان، از تاریخ دهم مرداد ماه ۱۴۰۳ تاکنون به مدت ۲۷ روز در بازداشت به سر می‌برد. انواده منیژه خشنود علیرغم پیگیری‌های مکرر از نهادهای امنیتی در بوکان و ارومیه، تاکنون از سرنوشت و محل نگهداری وی اطلاعی کسب نکرده‌اند. همچنین، این شهروند از دسترسی به وکیل و ملاقات با خانواده محروم مانده است. ( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۶ شهریور ۱۴۰۳)

آزادی موقت گلاویژ محمدی‌ارشد پس از دو هفته بازداشت در ارومیه

گلاویژ محمدی‌ارشد، شهروند ۴۵ ساله اهل مهاباد، پس از دو هفته بازداشت در زندان مرکزی ارومیه، با تودیع وثیقه ۷۰۰ میلیون تومانی به صورت موقت آزاد شد. محمدی‌ارشد در روز چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳، هنگام بازگشت از محل کارش در مهاباد توسط نیروهای اداره اطلاعات این شهر بدون ارائه هرگونه برگه قضایی بازداشت شده بود.( کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی ۶ شهریور ۱۴۰۳)

مسئول بسیج دانش‌آموزی استان فارس: برای حجاب دانش‌آموزان برنامه داریم

کاظم اسماعیلی، مسئول بسیج دانش‌آموزی استان فارس با تاکید بر حجاب اجباری برای دانش‌آموزان گفت قرار است این نهاد برنامه خود درباره عفاف و حجاب و جشن تکلیف دانش‌آموزان را تا سه ماه آینده انجام دهد. او افزود: ۳۵ تا ۴۰ هزار دانش‌آموز نیازمند در استان فارس وجود دارد.( ۸.شهریور ۱۴۰۳ ایران اینترنشنال)

شیدا آقاحمیدی، دانشجوی دانشگاه تهران به منع موقت از تحصیل محکوم شد

شیدا آقاحمیدی، دانشجوی دانشگاه تهران بابت مواردی همچون اخلال، ایجاد وقفه یا مزاحمت برای امور و برنامه‌های دانشگاهی، عدم رعایت شئون دانشجویی و عدم رعایت پوشش اسلامی به محرومیت از تحصیل به مدت دو نیمسال محکوم شده است. یک نیمسال از این محکومیت اجرایی و یک نیمسال دیگر تعلیقی عنوان شده است.( ۹.شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

یکتا میرزائی، دانشجوی دانشگاه تهران به منع موقت از تحصیل محکوم شد

یکتا میرزائی دانشجوی دانشگاه تهران به محرومیت از تحصیل محکوم شد. این دانشجوی رشته جامعه شناسی ضمن انتشار این خبر اعلام کرد که بنابر حکم کمیته انضباطی دانشگاه، به دلیل عدم رعایت حجاب، عدم‌ رعایت شئونات دانشجویی و توهین به شعائر و مقدسات ملی یا اسلامی به محرومیت از تحصیل به مدت دو نیمسال محکوم شده است. یک نیمسال از این محکومیت اجرایی و یک نیمسال دیگر تعلیقی عنوان شده است.( ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ هرانا)

با حکم دیوان عدالت اداری؛ صحرا رضایی دانشجوی دانشگاه علامه طباطبایی اخراج شد

حکم اخراج صحرا رضایی، دانشجوی رشته روزنامه نگاری در دانشگاه علامه طباطبایی، توسط دیوان عدالت اداری تایید شد. رضا شفاخواه، وکیل دادگستری با انتشار مطلبی در این خصوص اعلام کرد: اعتراض به حکم اخراج خانم صحرا رضایی دانشجوی ترم هفتم روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی که پیرو اعتراضات سال ۱۴۰۱ صادر شده بود، در دیوان عدالت اداری مورد پذیرش قرار نگرفت و رد شد. خانم رضایی، مهرماه سال گذشته طی حکمی از طرف دانشگاه علامه طباطبایی، از این دانشگاه اخراج شده بود.( دهم شهریور ۱۴۰۳)

جهت کسب اطلاعات بیشتر و همچنین مطالعه ادامۀ  اخبار می توانید از سایت کمیته دفاع از حقوق زنان به آدرس ذیل بازدید فرمائید: