اطلاعیه 682 کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

بار دیگر در پی صدور فراخوان از جانب جمعی از هواداران محمدعلی طاهری و به حمایت از او مبنی بر :

“سکوت در مقابل ظلم عین ظلم است

شاگردان آقای طاهری دست به تحصن و اعتصاب غذا در مرقد بنیانگذار جمهوری اسلامی زدند که پس از محاصره امنیتی، با برخورد های شدید فیزیکی و ضرب و شتم بازداشت شده، این اعتراض به سرکوب و خشونت گرائید. اما پس از ساعاتی اغلب بازداشت شدگان در اتوبان رها شده و ده تن نیز برای تشکیل پرونده به بازداشتگاه وزرا منتقل شده اند.

فرهاد رضابیگی، آرش جلالی، علی مولایی، ناصر فیضی، فیروزه رنجبر، مریم داوودی امید، زهرا شفیعی و خانم دکتر الهی به عنوان کسانی هستند که  نام برده شده و کماکان در بازداشت هستند لیکن از هویت دو تن دیگر اطلاعی در دست نیست.

محمدعلی طاهری طی ملاقاتی که روز سیزدهم بهمن ماه با یکی از وکلایش در زندان اوین انجام داده بود گفته است که چند روزی است به دلیل  “رفتارها و مطالبی که به او گفته شده”  دست به اعتصاب غذا زده است.

حکم قانونی دکتر طاهری بنیان گزار “عرفان حلقه ” روز ۱۸ بهمن ماه به اتمام رسیده است اما وی هنوز در بازداشت به سر می برد. او هفته گذشته سه روز در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بقیه الله بستری بود اما با وجود عدم رفع خطر مجددا به اوین بازگردانده شد.

خانواده و وکیل محمد علی طاهری گفته اند که او با وجود وخامت حال هنوز دست از اعتصاب غذا نکشیده و به دلیل عدم آزادی در موعد مقرر، با جدیت بیشتر و به صورت خشک ادامه اعتصاب داده است، آقای طاهری روز چهارشنبه بیست و یکم بهمن و همزمان با یازدهمین روز و ادامه اعتصاب غذای تر مجددا به زندان اوین بازگردانده شد.

گفتنی است علیرغم اینکه فعالیتهای آقای محمد علی طاهری درگذشته مورد توجه نظام جمهوری اسلامی بود و از آن تقدیر می شد،از اواخر سال ۱۳۸۹ و پس از گسترده شدن دامنه مخاطبانش، با محدویت های فراوانی روبرو گردید.

اعضای کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان با استناد به مواد ۱۸ و ۱۹اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین طبق ماده ۱۳ قانون مجازات اسلامی، ادامه این بازداشت « بازداشت بیش از موعد درج شده در حکم ابلاغی» را غیرقانونی و ناقض حقوق بشر دانسته ضمن درخواست آزادی بدون قید وشرظ ایشان اعلام میدارند که طبق قنون یاد شده مجری قانون (قاضی یا زندان بان) موظف به جبران خسارت هستند.

682

کانون دفاع از حقوق بشر در ایران  

کمیته دفاع از حقوق پیروان ادیان

ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر انسانی محق به داشتن آزادی اندیشه، وجدان و دین است؛ این حق شامل آزادی دگراندیشی، تغییر مذهب [دین]، و آزادی علنی و آشکار کردن آئین و ابراز عقیده، چه به‌صورت تنها، چه به‌صورت جمعی یا به‌اتفاق دیگران، در قالب آموزش، اجرای مناسک، عبادت و دیده‌بانی آن در محیط عمومی و یا خصوصی است.

ماده ۱۹ هر انسانی محق به آزادی عقیده و بیان است؛ و این حق شامل آزادی داشتن باور و عقیده‌ای بدون نگرانی از مداخله و مزاحمت و حق جستجو، دریافت و انتشار اطلاعات و افکار از طریق هر رسانه‌ای بدون ملاحظات مرزی است.